وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

مسئولیت اجتماعی رسالت شهید بهشتی ها در دانشگاه بود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، بیان کرد: بزرگانی همچون شهید مطهری و بهشتی امام شدند نه اینکه امام بودند؛ رسالت خود را انجام دادند و سرمایه کسب کردند این سرمایه‌ها متراکم شد و منجر به طلوع انقلاب اسلامی با امامت روحانیت و در رأس آن امام راحل شد.

حسین سیمایی صراف، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در همایش روز همکاری حوزه و دانشگاه با محوریت «علوم انسانی و راهبرد مقاومت» که امروز ۲۹ آذرماه در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: شهادت شهید مفتح بهانه‌ای شد برای این که نظریه مبارک وحدت حوزه و دانشگاه شکل بگیرد؛ شاید شبهاتی همچون تعارض علم و دین سبب شده بود که این دو نهاد برجسته نسبت به هم بی اعتنا و بی اعتماد شوند امام راحل با هوشمندی از این تهدید فرصت ساختند و دیدگاه وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح کردند.

وی ادامه داد: ثمره این ایده و نظر را دیدیم که آن حسن تعامل حوزه و دانشگاه بوده است. در دهه ۶۰ شاهد سراسر زیر شدن اساتید علوم انسانی به قم بودیم و حوزه متواضعانه از بهترین اساتید علوم انسانی دعوت کرد؛ البته دانشگاه کمتر به این ایده اقبال کرد.

سیمایی صراف تصریح کرد: از دیگر ثمرات وحدت حوزه و دانشگاه این بود که در دوره ما احساس نیاز شد به آموزش‌های علوم انسانی جدید و بسیاری از حوزیان به دانشگاه رفتند؛ حقیقتا دانشگاه رفتن نسل ما از سر مدرک گرفتن و کسب موقعیت‌های اجتماعی نبود بلکه معتقد بودیم حوزه لازم اما کافی نیست لذا با انگیزه تکمیل معلومات به سمت دانشگاه می‌رفتیم.

وی اضافه کرد: از آثار این حسن تعامل تحقیقات و تالیفات گرانبهایی است که امروز در پژوهشگاه‌های حوزوی شاهد هستیم؛ به دانشگاهیانی که بدون تحقیق و با ذهنیتی که متاسفانه برخی از سخنرانان و منابر برای جامعه ایجاد کردند درباره حوزه قضاوت می‌کنند پیشنهاد می‌کنم کتابفروشی‌های پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، فرهنگ و اندیشه، پژوهشگاه علوم و تحقیقات اسلامی دفتر تبلیغات را ببینید که چه محصولات ارزشمند و محققانه پدید آمده است.

سیمایی صراف یادآور شد: چطور شخصیت‌های همچون شهید بهشتی، شهید مفتح، شهید باهنر و مطهری یک روحانی دانشگاهی موفق بودند؛ تعدادشان اندک اما تاثیرات عمق، فراوان و گسترده داشتند؛ چرا امروز این چنین نیست در حالی که به لحاظ کمی حضور در دانشگاه‌ها خیلی بیشتر شده است.

وی گفت: این شخصیت‌های حوزوی تحکمی رفتار نمی‌کردند و حضور آنان در دانشگاه‌ها یک شغل نبود، بلکه رسالت بود و تلاش می‌کردند در راستای اغنای مخاطبان گام بردارند اما امروز ما در نهایت می‌خواهیم شغلمان را انجام دهیم.

سیمایی صراف اظهار کرد: نماد یک روحانی که مسئولیت اجتماعی خود را به درستی انجام داد، امام موسی صدر بود که در لبنان حضور یافت و با صبر و شکیبایی و فداکاری اقدامات بزرگی انجام داد. او آنگونه تلاش کرد که در نهایت شد امام یک جامعه و مسیری که سید حسن نصرالله رفت نیز همین مسیر بوده است و او خدمت به بشریت و انسانیت را هدف خود قرار داده بود.

وی اظهار کرد: مراجع بزرگ ما تنها محصور در فقه و اصول نبودند؛ در زمانی که دولت‌های قبل از انقلاب و طواغیت نمی‌توانستند رفاه، اقتصاد و بهداشت و سلامت را برای مردم به ارمغان بیاورند از وجوهات، مدرسه، راه و حمام ساختند و به مردم خدمت کردند و این خدمات اجتماعی و آموزشی مرجعیت همان نقش مسئولیت اجتماعی است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در پایان تاکید کرد: بزرگانی همچون شهید مطهری و بهشتی امام شدند نه اینکه امام بودند؛ رسالت خود را انجام دادند و سرمایه کسب کردند این سرمایه‌ها متراکم شد و منجر به طلوع انقلاب اسلامی با امامت روحانیت و در رأس آن امام راحل شد.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۲۹ آذر ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۴
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403092921062
  • خبرنگار : 50455