استاندار زنجان:

کلنگ‌زنی پروژه‌های جدید در زنجان بدون اطمینان از تامین اعتبار انجام نشود

استاندار زنجان گفت: از ۳.۲ همت بودجه استان در سال‌جاری فقط ۲۰۰ میلیارد تومان به‌عنوان تنخواه به استان اختصاص یافته‌است که این عدد باتوجه به نوع اقلیم زنجان چندان بالا نیست و انتظار داریم، این نظام تخصیص به استان‌هایی با اقلیم خاص به‌گونه‌ای باشد که با تنخواه بتوان بخشی از پروژه‌ها را به سرانجام رساند. 

سیدمحسن صادقی امروز (پنج‌شنبه ۲۹ آذر ماه) در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان زنجان با بیان اینکه برای اتخاذ تصمیم درست بسته به فعالیت ۴ کارگروه که زیرمجموعه شورا است تاکید داریم امور با دقت، جهت‌گیری و اولویت‌بندی کاملاً فرابخشی انجام شود تا بتوان تولید محتوا کرد، افزود: با لحاظ این موارد موضوعات به این شورا آورده شود و ما بر روی موضوعات اصلی توسعه، تصمیم‌گیری می‌کنیم و کارگروه‌ها نیز توجه داشته باشند به‌صورت منظم و با توجه  به مباحث کیفی دقت بر اولویت‌ها داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه دستورکار جلسات، قبل از تشکیل شورا در اختیار مدیران قرار گرفته و بررسی کارشناسی درون‌دستگاهی مجدد با بخش‌های مختلف انجام شود تا تصمیمات این شورا تصمیمات تزئینی نباشد، اظهار کرد: یکی از مواردی که امروز مطرح شد این است که از ۳.۲ همت بودجه عمرانی استان در سال ۱۴۰۳، ۲۰۰ میلیارد تومان به عنوان تن‌خواه در اختیار استان قرار گرفته است که این عدد کمتر از ۱۰ درصد است و این اعتبار با توجه به شرایط اقلیمی زنجان عدد قابل پذیرشی نبوده و کمکی برای انجام امور نمی‌کند و انتظار می‌رود مسئولان و نمایندگان مردم در خانه ملت کمک کنند تا نظام تخصیص به گونه‌ای باشد که رقم تن‌خواه بتواند بخشی از پروژه‌ها را به نتیجه برساند.

نماینده عالی دولت در استان زنجان ادامه داد: از ۳.۲ همت اعتبارات عمرانی نیز بیش از ۱۲ درصد به استان تخصیص نیافته که نوعی ناترازی در فرایند تخصیص دستگاه‌ها در حوزه عمرانی است که نیازمند تغییر است و این روند کمک به توسعه نمی‌کند. موضوع برگشت قانونی ۱۵ درصد حقوق قانونی معادن استان نیز مطالبه جدی است که امیدواریم کمک شود تا بتوانیم فرایند وصول تسهیل شود. البته در میزان منابع حاصل از مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در استان هم خیلی قابل قبول نیست و بخش‌های نظارتی ورود کنند تا بتوانیم درصدی را وصول کنیم.

صادقی به موضوع سرمایه‌گذاری در استان و روند فعلی آن نیز اشاره کرد و یادآور شد: قبل از کارگروه زیربنایی باید سرمایه‌گذار استعلامات را از دستگاه‌ها انجام دهد که بعضا مشاهده می‌شود سرمایه‌گذاری انجام شده ولی بعد از استعلام موانعی ایجاد می‌شود، باید این فرآیند نوعی باشد که هم کارگروه سرمایه‌گذاری و هم کارگروه رفع موانع از روند کار مطلع باشد. در رابطه با موضوع تکمیل زنجیره فولاد نکته مهمی برای استان است، البته باید برای این موضوع جامع‌تر و پخته‌تر تصمیم‌گیری شود. 

استاندار زنجان همچنین با تاکید به رعایت ملاحظات سند آمایش سرزمین به‌ویژه در کارگروه‌های زیربنایی و توجه بر ناترازی انرژی، گفت: در حال حاضر در حوزه برق و گاز با ناترازی مواجه هستیم و این نکات باید مورد توجه همه مسئولان امر قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نظارت و بازرسی مستمر از پروژه‌ها و پیگیری فعال در جذب اعتبارات عمرانی، تصریح کرد: یکی از شاخص‌های ارزیابی مدیران همین موضوع بوده که چه میزان از اعتبارات عمرانی ابلاغی را جذب کرده‌اند و مسئولان از کلنگ‌زنی پروژه‌های جدید بدون اطمینان از تامین اعتبار اولیه خودداری کنند. 

صادقی به حضور مدیران همه دستگاه‌ها در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان نیز تاکید کرد و گفت: در این جلسات مدیر یا جانشین باید حضور داشته‌باشد؛ در غیر این صورت عدم حضور مدیر اول دستگاه باید توجیه کافی داشته باشد. 

در ادامه نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت: ۵۶۰ همت در سال ۱۴۰۴ بودجه ملی و استانی بوده البته در لایحه دولت قبلا ۱۹ درصد بود ولی در حال حاضر ۱۰ درصد منابع عمومی دولت عمرانی شده است، لذا اولویت‌بندی، پروژه‌های بسیار مهم است. 

نبی‌اله محمدی تصریح کرد: تقویت تنخواه، اول سال باید اتفاق افتد و هم درصد تخصیص ۶ ماهه اول سال برای استان‌های سردسیر باید بیشتر باشد و کمیته تخصیص باید در نظر داشته باشد.

وی ادامه داد: درخصوص معادن هم برگشت حقوق دولتی به استان مهم است و در خصوص درآمد مالیاتی مازاد بر درآمد که در این رابطه با مشکل مواجه هستیم. اعتبارات استان زنجان رتبه ۲۷ کشور و در وصول مالیات رتبه ۱۲ داریم که این شکاف باید پر شود. 

همچنین معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان گفت: این استان جزو مناطق سردسیر کشور است و تخصیص اعتبارات عمرانی در نیمه دوم سال، اجرا و میزان پیشرفت طرح‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این موضوع نیازمند تدبیر در سطوح بالاست.  

محمد شعاعی افزود: موضوع دیر شدن تخصیص اعتبارات در استان سردسیری مثل زنجان در عمل‌ باعث می‌شود، پیشرفت طرح‌های اجرایی به شکل ملموسی انجام نشود.

وی ادامه داد: روند اجرای طرح‌ها وقتی به ابتدای سال بعد موکول می‌شود، شامل تورم خواهد شد و این موضوع طرح‌ها را گرفتار ناترازی و کندی پیشرفت می‌کند.

شعاعی خاطرنشان کرد: باید تدبیری صورت گیرد تا تخصیص اعتبارات به مناطق سردسیر زودتر انجام شود که این مسأله زمینه‌ساز عدالت در پرداخت‌ها خواهد بود.

احمد خداوردی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان نیز در این جلسه، گفت: در سال‌جاری به موضوع تخصیص اعتبار در زمان مناسب به مناطق سردسیر تا حدودی توجه شد و ۹ استان سردسیر تن‌خواه دریافت کردند که زنجان هم جزو استان‌های سردسیر بود که برای پروژه‌ها تن‌خواه دریافت کرد.

همچنین معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان در این جلسه، اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (عمرانی) این استان در سال‌جاری را ۲۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد.

خلیل قاسملو افزود: بودجه استان شامل اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای (عمرانی) و بودجه هزینه‌ای بوده و تعداد دستگاه‌های مشمول بودجه عمرانی استان بالای ۷۰ دستگاه اجرایی و شمار دستگاه‌های اجرایی مشمول بودجه جاری نیز ۲۴ دستگاه استانی است.

وی با بیان اینکه ۵۷۴ پروژه در سطح استان با ۲۰ هزار و ۴۶۰ میلیارد ریال اعتبار تعریف شده است، اظهار کرد: تاکنون ۶۰.۴ درصد این اعتبارات تخصیص یافته و بیشترین پروژه‌ها هم شامل طرح آب و فاضلاب روستایی بوده‌است.

قاسملو گفت: میزان تخصیص اعتبارات عمرانی استان در سال گذشته ۶۰.۱ درصد بوده‌است.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۲۹ آذر ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۵
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403092921046
  • خبرنگار : 50160