علیرضا اسکندری در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، در تشریح برنامههای کمیسیون اقتصاد و سرمایهگذاری به ۵ پروژه هدف گردشگری در سطح شیراز که شامل پارک آبی، آکواریوم، باغ پرندگان، تلهکابین و شهربازی بزرگ مقیاس است، اشاره کرد و گفت: با توجه به ظرفیت ویژهای که شهر شیراز در حوزه گردشگری دارد، ۵ پروژه تعریف شد که میتواند در رشد و توسعه گردشگری شهر شیراز بسیار موثر باشد.
وی ادامه داد: عقد قرارداد پروژه پارک آبی و آکواریوم در سال ۱۴۰۱ منعقد شد و عملیات اجرایی آن در حال انجام است. هر ۲ پروژه در نوع خود بینظیر هستند، پروژه پارک آبی بزرگترین پارک آبی جنوب کشور است و پروژه آکواریوم بزرگترین آکواریوم شهری کشور به لحاظ طول تونل آکواریوم و تنوع آبزیان است.
اسکندری ادامه داد: پروژه بعدی، تله کابین بزرگ شیراز است که در سال ۱۴۰۲ عقد قرارداد شد و اکنون در حال تکمیل نقشههای سازهای و مطالعات زمینشناسی است که به زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.
وی افزود: پروژه باغ پرندگان نیز توسط سرمایهگذار ارائه شده، مدل مالی آن استخراج شده و در مرحله بررسی کارشناسی قرار دارد، انشاءالله در ۲ ماه آینده روند برگزاری مناقصه آن انجام شده تا سرمایهگذار مرتبط انتخاب شود. در مورد پروژه شهربازی هم که تاکنون چندین سرمایهگذار مراجعه و طرحهای مختلف خود را ارائه کردند، تلاش داریم شهربازی درخور شهروندان شهر شیراز ساخته شود.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در مورد اعتبارات پروژههای ۵گانه گردشگری شهر شیراز، بیان کرد: اعتبار پارک آبی تقریباً یکهزار و ۸۰۰ میلیارد تومان؛ اعتبار پروژه آکواریوم تقریباً ۶۰۰ میلیارد تومان؛ پروژه تله کابین نیز ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد. این ۳ پروژه در واقع طرحهای شاخص و بزرگ هستند.
رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایهگذاری شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: اعتبار باغ پرندگان ۸۰۰ میلیارد تومان است و اعتبار طرح شهربازی هنوز برآورد نشده اما حدود ۲ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.
اسکندری افزود: عقد قرارداد پروژه باغ پرندگان چند ماه آینده منعقد خواهد شد و طرحی یک ساله دارد، پروژه شهربازی هنوز به نتیجه قطعی نرسیده و در حال بررسی است.
وی در ادامه سخنان خود به بحث اعتمادسازی سرمایهگذاران اشاره و بیان کرد: آنچه در ابتدای سیاستگذاری در شورای ششم اتفاق افتاد بحث اعتماد ۲ طرفه بین سرمایهگذاران و مدیریت شهری بود.
اسکندری ادامه داد: شهر شیراز ظرفیتهای خوبی در حوزه سرمایهگذاری دارد اما عدم اطمینانخاطر سرمایهگذاران مانع از ورود به حوزه مدیریت شهری شیراز بود که با برگزاری جلسات، نشستها، همایشها و دورههای مختلفی که با سرمایهگذاران بالقوه در شهر شیراز برگزار شد، به این نتیجه رسیدیم که کمیته رفع موانع سرمایهگذاری با حضور برخی از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز، مدیران شهرداری و شخص شهردار شیراز در شورای اسلامی شهر تشکیل شود. با این اقدام اعتماد و اعتبار شهرداری و مدیریت شهری شیراز در این حوزه احیا شد و سرمایهگذاران مختلفی از حوزههای مختلف، برای فعالیت در حوزه شهری سطح شیراز ترغیب شدند.
وی اظهار کرد: سال ۱۴۰۱ با تکلیف ۱۵ هزار میلیاردی در حوزه سرمایهگذاری شروع شد، در سال ۱۴۰۲ به ۲۰ هزار میلیارد و در سال ۱۴۰۳ این تکلیف به ۲۶ هزار میلیارد رسید. سال اول پروژههایی که عقد قرارداد شد پروژههای هدف و پروژههای ۵گانه گردشگری بود، در سال دوم بیشتر پروژههای خدماتی مانند سایت ۱۱۳ هکتاری ماشین آلات سنگین، سایت ضایعات فروشان، کارخانه زباله سوز، پلهای هوایی و اتوبوسهای گردشگری در دستور کار قرار گرفت.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز بیان کرد: کار دیگری که در سال ۱۴۰۳ انجام شد، این بود که تکلیفی را با موافقت اعضا در بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری گنجانده شد که هرکدام از مناطق ۱۱گانه شهرداری که قابلیت اقتصادی کردن پروژههای خود را دارند، بخشهایی از این تکلیف را با توجه به ظرفیتها و وظایف خود برعهده بگیرند و از بخش خصوصی و سرمایهگذار برای اجرای پروژهها استفاده کنند. سازمان قطار شهری، سازمان سیما و منظر و سازمان ساماندهی مشاغل سازمانهای هستند که میتوانند پروژههای خود را در بستر سرمایهگذاری بخش خصوصی قرار دهند. اگر مناطق ۱۱گانه شهرداری به تکالیف خود عمل کنند بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان از هزینه شهرداری کم خواهد شد.
وی افزود: تاکنون ۶ نشست آسیبشناسی و روند سرمایهگذاری با موضوعات مختلف برگزار شده و اساتید دانشگاهی، فعالان بخش خصوصی و سرمایهگذاران دغدغههای خود را بیان کردند. هفتمین نشست نیز در حوزه سرمایهگذاری، در ابتدای بهمن ماه با موضوع آوازهسازی شهر شیراز برگزار خواهد شد.
اسکندری با اشاره به اینکه مجموع تمام قراردادهای سرمایهگذاری طی ۱۰ سال گذشته قبل از تکلیف شورای ششم در حوزه سرمایهگذاری کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان است، گفت: پس از شورای ششم، در سال ۱۴۰۱، ۱۵ هزار میلیارد تومان، در سال ۱۴۰۲، ۲۰ هزار میلیارد تومان که مجموع ۳۵ میلیارد تومان بود و سال ۱۴۰۳ نیز به ۲۶ میلیارد تومان رسیده است.
رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ یک سری پروژههای خدماتی که شهر به آنها نیاز داشت بر اساس سیاستگذاریهای کمیسیون تبدیل به پروژههای اقتصادی شد که قابلیت این را داشت که از توان بخش خصوصی برای اجرای آنها استفاده کرد. در این سیاست، چند هدف دنبال شد؛ اول اینکه منابع شهرداری شیراز که در بودجه به صورت سالانه وجود دارد، ذخیره شود و بخشی از بودجه که صرف خدمات در شهر میشود نیز کم شده و به سمت کارهای دیگر رود و دوم اینکه سرعت رشد و پیشرفت شهر دوچندان شود. یعنی بودجه سرمایهگذاری و بودجه شهرداری شیراز به هم کمک میکنند تا سرعت رشد و پیشرفت شهر دوبرابر شود. سوم اینکه از توان بخش خصوصی و مشارکت مردمی برای اجرای پروژهها استفاده شود.
اسکندری با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری(مدظله) چندین سال است که شعار سال را متکی بر حوزه اقتصادی بیان میکند، گفت: با اتکا به شعار سال (جهش تولید با مشارکت مردم) بخش خصوصی و مردم را با پروژههای شهری و پروژههایی که شهر به آن نیاز دارد، درگیر کردیم که این پروژهها شامل سایت ساماندهی ضایعات فروشان، سایت ۱۱۳ هکتاری ماشین آلات سنگین بود که با آورده سرمایهگذار بخش خصوصی میتوان آنها را ساخت.
به گفته وی، مجموع تمام پروژههایی که در سال گذشته عقد قرارداد شد به ۲۰ هزار میلیارد رسید که بیشتر در حوزه خدمات بود، از اجرای پلهای عابر پیاده گرفته تا سایت ضایعات فروشی، ماشین آلات سنگین و شهربازیهای کوچک مقیاس همه اینها در سال ۱۴۰۲ عقد قرارداد شد. به عنوان مثال شهرداری بستری برای سرمایهگذار فراهم کرد که پل عابر پیاده را اجرا کند و از محل اجاره دادن تابلوهای تبلیغاتی، سرمایه مورد نظر خود را بازگرداند. در واقع شهرداری هزینهای را بابت اجرای خدماتی که شهر احتیاج دارد، هزینه نمیکند و این یعنی اقتصادی کردن هزینههای شهرداری که میتواند در توسعه و رشد شهر شیراز بسیار موثر باشد.
انتهای پیام