محمد شوکتیان، با حضور در غرفه ایسنا در نمایشگاه هفته پژوهش، اظهار کرد: این پهپاد براساس نیازهای مشتریان و با قطعات بومی و قابل تعمیر طراحی شده است و استفاده از قطعات داخلی، تعمیر و نگهداری آن را آسانتر و هزینههای مربوطه را کاهش میدهد.
این مهندس هوافضا با اشاره به قابلیت استفاده از دوربینهای مختلف، ماژولهای مخابراتی و محمولههای گوناگون در این پهپاد گفت: این پهپاد برای ماموریتهای نقشهبرداری، تصویربرداری هوایی، نصب سنسورها، نظارت، حراست (مانند دوربینهای مداربسته)، مرزبانی و حتی تصویربرداری تبلیغاتی طراحی شده است. همچنین، با استفاده از دوربینهای دید در شب، میتواند به ماموریتهای نظارتی و حراستی شبانه خود ادامه دهد.
شوکتیان در مقایسه پهپادهای ایرانی با خارجی، بیان کرد: با وجود پهپادهای تجاری خارجی موجود در بازار، این پهپاد بومی با توجه به نیازهای خاص و محدودیتهای بازار داخلی طراحی شده است، قابلیتهای ماژولار و قطعات بومی، به این پهپاد مزیت رقابتی در برخی ماموریتها را میدهد.
وی تصریح کرد: تولید این پهپاد بومی مجهز به دوربینهای چندطیفی (مولتی اسپکترال)، گامی بلند در جهت خودکفایی در صنعت پهپادی است.
این مهندس هوافضا، با اشاره به عناصر پهپادی، اظهار کرد: عناصر پهپادی تشکیل شده از موتورها، ملخها و درایورهای مختلف است که امکان سفارشسازی برای ماموریتهای گوناگون را فراهم میکند و شرکت «اوج آسمان شریف» با انتخاب قطعات تجاری موجود در بازار، تطبیق و نصب آنها را بر روی پرنده خود انجام داده است.
وی افزود: در خصوص این موتورها، ۴۰ موتور مختلف با ملخها و درایورهای مختلف ایجاد شده است که با محاسبات موتورهای با عملکردهای بهتر، پرنده را نیز انتخاب کردهایم.
پهپاد آماده ارائه نقشه راه برای تولید انبوه
شوکتیان ادامه داد: تامین قطعات، روشهای خاص خود را دارد البته ممکن است قطعات در داخل کشور موجود باشد و این پهپاد طی دو ماه گذشته، چهار تا پنج نسخه مختلف را پشت سر گذاشته و با عملکرد و خروجی فعلی، آماده ارائه نقشه راه برای تولید انبوه شده و در مراحل پایانی کار است.
وی افزود: خیلی از کارهای نظارتی با کمک پهپادها، الزاما نظارتهای نظامی نیست. پهپادها در زمینههای مختلفی ازجمله نظارت بر خطوط لوله، توزیع برق، کشاورزی و منابع طبیعی کاربردهای گستردهای پیدا کردهاند.
موانع اصلی صنعت پهپادی، حمایت و دریافت مجوز
شوکتیان با اشاره به محدودیتهای امنیتی و مجوز پرواز، خاطرنشان کرد: دریافت مجوز پرواز در مناطق مختلف و همچنین وجود چالشهای احتمالی امنیتی، یکی از مهمترین موانع پیش روی صنعت پهپادی است. همچنین، کمبود فضاهای مناسب برای آزمایش و توسعه پهپادها، به ویژه در زمینههای مداومت و برد پرواز، مانع از پیشرفت بیشتر این صنعت میشود.
این مهندس هوافضا، با توجه به محدودیت در شبکهسازی و آگاهی از نیازها، گفت: عدم آشنایی کافی با نیازهای واقعی صنایع مختلف و شبکهسازی با آنها، مانع از گسترش کاربرد پهپادها میشود. بنابراین، ایجاد ارتباطات قویتر و شبکهسازی با صنایع مختلف، برای شناسایی و پاسخگویی به نیازهای آنها، امری ضروری است.
وی با اشاره به توانمندیهای دوربینهای چندطیفی، توضیح داد: شرکتها توانایی تولید و ارائه خدمات با دوربینهای چندطیفی را دارا هستند و در حوزههای مختلفی بهخصوص کشاورزی مانند شناسایی آفات، تنشهای کم آبی و مشکلات منابع طبیعی کاربرد دارند اما نتوانستیم این توانمندی را در گستره وسیع جای دهیم.
شوکتیان در ادامه با اشاره به مشکلات جنگلهای ارس کلات در استان خراسان رضوی، ناشی از کمآبی و شیوع آفات، بر اهمیت استفاده از دوربینهای چند طیفی برای شناسایی دقیق محل این آفات تاکید و اظهار کرد: شناسایی به موقع و دقیق این آفات با استفاده از این فناوری، چالش مهمی را در مدیریت و حفاظت از این جنگلها مرتفع میسازد.
چالشهای بازار و نیاز به حمایت
فاطمه رضایی در ادامه این نشست، با اشاره به وضعیت فعلی کشور در حوزه هوافضا، اظهار کرد: صنعت پهپادی در ایران، با وجود پیشرفتهای چشمگیر در سالهای اخیر، با چالشهای متعددی مواجه است. درحال حاضر بازار بر پهپادها شناختی ندارد و نمیتواند از آنها حمایت کند.
این مهندس هوافضا، افزود: این پیشرفتها در حوزههای نظارت، تصویربرداری، کشاورزی، نفت و گاز به وضوح قابل مشاهده است و در ایران این حوزه گسترش پیدا نکرده است که وارد بازار شود.
انتهای پیام