احمد میدری امروز، ۲۷ آذرماه در حاشیه نشست بررسی مسائل و مشکلات کارخانه صنایع چوب چوکا در رضوانشهر، توسعه ایران را در گرو توسعه مناطق دانست و با تاکید بر لزوم رفع توسعه نامتوازن و نابرابری های منطقه ای، اظهار کرد: توسعه نامتوازن موجب رشد تهران و چند کلانشهر دیگر طی ۵۰ سال اخیر شده که برای اقتصاد ایران آسیب است.
وی آلودگی هوا و ترافیک زیاد و هزینه های سرسام آور بخش مسکن را از جمله پیامدهای توسعه نامتوازن تهران دانست و افزود: بیکاری و رکود اقتصادی در سایر مناطق موجب مهاجرت به تهران و دیگر کلانشهرها شده است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی واحدهای تولیدی را موتور اقتصاد ایران دانست و تصریح کرد: شرکت هایی که در استان ها فعالیت می کنند، باید سرمایه و مالیات و تسهیلات و سپرده و... آنها نیز در همان استان هزینه شود.
میدری چوکا را یک شرکت منحصربفرد در اقتصاد ایران دانست و بیان کرد: چوکا در خاورمیانه بی نظیر است و ظرفیت اشتغال آن پنج برابر ظرفیت فعلی است لذا اگر رمز بی رونقی چوکا را پیدا کنیم، می توانیم به اقتصاد ایران رونق ببخشیم، زیرا خیلی از صنایع و شرکت ها و واحدهای تولیدی مانند چوکا هستند.
وی وفاق را فقط سیاسی و فرهنگی ندانست و اضافه کرد: دستگاه های دولتی باید وفاق اقتصادی داشته باشند تا مسائل و مشکلات تولید را حل کنیم.
وزیر تعاون، با تاکید بر لزوم اصلاح نظام مدیریتی واحدهای تولیدی، یادآور شد: اصلاح نظام مدیریتی گام اساسی برای بهبود وضعیت چوکاست و لذا استاندار گیلان ظرف یک ماه آینده یک مدیرعامل حرفه ای و باسابقه و بومی را برای شرکت چوکا تعیین کند و به دور از سیاسی کاری باشد.
وی چوکا را متعلق به ایران دانست؛ نه فقط گیلان و رضوانشهر و عنوان کرد: چوکا ثروت ملی است و باید خلق ثروت کند. در این راستا آماده رفع موانع تولید و بهبود محیط کسب و کار هستیم و لذا باید همکاری بین دستگاهی را افزایش دهیم.
میدری خصوصی سازی فعلی را نادرست دانست و تاکید کرد: دولت باید آموزش و پرورش و آموزش فنی و حرفه ای را جدی بگیرد تا نیروی انسانی تربیت کند.
وی با اشاره به آغاز همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با سازمان فنی و حرفه ای، خاطرنشان کرد: مشکلات مرسوم شرکت ها از عدم تزریق منابع مالی است، اما باید همه راه حل ها را ببینیم و به بهترین و موثرترین راه حل برسیم.
وزیر تعاون با بیان اینکه تاریخ مدرن ایران مدیون گیلان است، متذکر شد: این خطه سرمایه های بزرگ انسانی را تقدیم کشور کرده و قطعا نیروی انسانی بزرگترین سرمایه هر کشوری است.
هادی حق شناس، استاندار گیلان نیز، با بیان اینکه علیرغم تمامی مشکلات کارخانه چوکا، ساختارش سالم و دست نخورده باقی مانده است، اظهار کرد: این کارخانه در گذشته با سوء مدیریت بسیار مواجه بود و در طول زمان طولانی به این حال و روز دچار شده است و برای احیای کامل این واحد تولیدی نیاز به زمان خواهد بود.
وی با تاکید بر لزوم توجه به حل بدهیهای استانی کارخانه چوکای تالش گفت: درخصوص بدهی های استانی کارخانه چوکا از ادارات متولی می خواهم ضمن تسهیل در کار، نسبت به تقسیط بدهی ها اقدام کنند.
استاندار گیلان عمده مشکلات کارخانه چوکا را بدهیهای جاری دانست و بیان کرد: از بانک های رفاه و صنعت و معدن می خواهم نسبت به ارائه تسهیلات جهت رفع مشکلات سرمایه در گردش این واحد تولیدی اقدام کنند.
حقشناس با اشاره به تاریخچه شرکت چوکا و جدا شدن آن از شرکت شفارود که منجر به خسارات راهبردی به این مجتمع شد، افزود: درخصوص شرکت های چوکا و شفارود باید یک متولی ثابت تصمیمگیری کند، در غیر این صورت، بار دیگر در حوزه مدیریتی دچار مشکل خواهیم شد.
وی با بیان اینکه چوکا نه متعلق به منطقه تالش بلکه به تمام گیلان تعلق دارد و همه استان باید دغدغه احیای این کارخانه را داشته باشند، افزود: امید مردم غرب استان به احیای مجدد این کارخانه است که روزگاری با چهار هزار نفر نیرو، قطب اول تولید کاغذ در خاورمیانه بوده است.
استاندار گیلان نصف جمعیت استان را تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی دانست و بیان کرد: استان گیلان فاقد بیمارستان تامین اجتماعی جنرال است که در این خصوص از وزیر تعاون و ریاست سازمان تامین اجتماعی درخواست دارم به این مسئله توجه ویژه کنند.
وی با اشاره به تلاش هایی که در گذشته برای فروش زمین های رشت الکتریک در حال انجام بود، تصریح کرد: به هیچ وجه اجازه فروش اراضی رشت الکتریک را نمیدهیم لذا این آمادگی وجود دارد تا از ظرفیت موجود جهت احداث مجتمع های رفاهی مختص کارگران استفاده شود.
حقشناس با بیان اینکه ۱۷ مددجوی سازمان بهزیستی در آتش سوزی امامزاده ابراهیم شفت همه دارایی شان از بین رفت، تصریح کرد: از وزیر کار درخواست دارم که دستوری به سازمان بهزیستی داده و تا به هر کدام ۳۰۰ میلیون تومان به صورت بلاعوض پرداخت شود.
وی با اشاره به کمبودهای خودروی اورژانس اجتماعی در گیلان، گفت: با صدور مجوز واردات خودروهای اورژانس اجتماعی با استفاده از ظرفیت منطقه آزاد انزلی، این مشکل قابل برطرف شدن است.
استاندار گیلان با اشاره به تردد ۸۰ کشتی با پرچم جمهوری اسلامی در دریای خزر، این رشد را در مقایسه با گذشته چشمگیر دانست و افزود: شرکت کشتیرانی دریایی خزر یکی از شرکتهای زیرمجموعه شرکت شستای سازمان تامین اجتماعی بوده و بزرگترین ناوگان دریایی در خزر است که منجر به رشد تجارت حوزه دریا نیز شد.
حقشناس با تاکید بر لزوم توجه به افتتاح مارینای منطقه آزاد و بندر انزلی خاطرنشان کرد: با تامین زیرساختها و ایجاد اسکله های تفریحی و سرمایه گذاری های مناسب در زمینه گردشگری دریایی، می توان از کشتی های کوچک جهت سفر بین شهری دریایی در گیلان با هدف رونق گردشگری بهره گرفت.
انتهای پیام