به گزارش ایسنا، شرکت کارگزاری کشتی «بی آر اس» در یادداشتی اعلام کرد: سهم کشتیهای معمولی که نفت خام روسیه را حمل میکنند، در هفتههای اخیر، حدود ۲ درصد افزایش یافته است. اگر قیمت نفت تا سال آینده ضعیف بماند و با فرض اینکه سقف قیمت نفت روسیه بدون تغییر بماند، این روند میتواند به کاهش تقاضا برای کشتیهای ناوگان کشتیهای معروف به «سایه» منتهی شود.
با این حال، «ناوگان سایه» روسیه به رشد خود ادامه میدهد و ماهانه حدود ۱۰ نفتکش به آن اضافه میشود و در حال حاضر، از حدود ۸۵۰ کشتی معادل حدود ۹ درصد از ناوگان جهانی تشکیل شده است.
طبق گزارش شرکت «بی آر اس»، رشد مذکور نشان میدهد مالکان نفتکشهای عادی، کشتیهای خود را در مقایسه با افت ارزش ملی آنها، با نرخ بالاتری به «ناوگان سایه» برای تجارت بیشتر میفروشند.
همچنین شواهدی از کشتیهای غیرفعال وجود دارد اما بعید است آنها به مدت طولانی، بلااستفاده بمانند؛ مگراینکه موضع خریداران نفت تحریمی، تغییر کند.
بر اساس گزارش بلومبرگ، در این بین، کشورهای حاشیه دریای بالتیک، سخت گیری درباره پوشش بیمه کشتیهای حامل نفت روسیه در صورت وقوع نشت نفتی را تشدید میکنند. به گفته منابع مطلع، کشورهایی از جمله دانمارک، استونی، نروژ و سوئد قرار است طرحهایی را در مورد بیمه نامههای نفتکشهای روسی که از دریای بالتیک عبور میکنند، معرفی کنند. قرار است این طرح اواخر امروز اعلام شود.
مدتها، گمانهزنیهایی وجود داشت مبنی بر اینکه برخی از کشتیهایی که نفت و سوخت روسیه را جابه جا میکنند، در برابر خطراتی از جمله نشت محموله، یا بیمه نشدهاند یا تحت بیمه نیستند، که نگرانیهای زیستمحیطی را تشدید میکند. طرح جدید کشورهای حوزه بالتیک، ممکن است به شفاف سازی این وضعیت کمک کند.
انتهای پیام