به گزارش ایسنا، مطهر محمدخانی در نشست خبری عصر امروز خود که به صورت مجازی برگزار شد ضمن گرامیداشت نام و یاد مرحوم مهدی علیرضایی خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم گفت: مجموعه شهرداری تهران با اعلام رسمی شهردار تهران به دعوت رییس جمهور به پویش دو درجه کمتر پیوسته و در بخش اطلاعرسانی و تبلیغات نیزبیشتر کمک خواهیم کرد و در مجموعه های مرتبط به این پویش می پیوندند.
وی در مورد انتقادات مطرح شده در مورد نحوه اجرای طرح من شهردارم با بیان اینکه شهرداری تهران تصمیم گرفته است که از طریق طرح من شهردارم بخشی از اختیارات خود را به مردم بسپارد و مردم تصمیم بگیرند که برای ناحیه و منطقه خود چه پروژه ای اجرا شود گفت: به نظر می رسد باید از سوی یک نهاد مردم سالارانه همچون شورای شهر از این طرح مردم سالارانه حمایت بیشتری شود که اینطور هم هست.
وی افزود: ۱۲ همت از بودجه شهرداری تهران برای اجرای طرح من شهردارم است و این اعتبار بنا به درخواست و انتخاب مردم صرف اجرای پروژه ها می شود و امسال نیز اتفاق خوبی رخ داده و حدود ۱۸ درصد طرح هایی که به رای مردم گذاشته شد با نظر مردمی بوده و بعد از پایش به رای مردم گذاشتیم اما فارغ از گرایش های سیاسی و مباحث حاشیه ای، باید این طرح مورد استقبال اعضا قرار بگیرد؛ کمااینکه برخی اعضای شورا حمایت جدی در این زمینه دارند اما متأسفانه اینکه این موضوع درگیر مباحث سیاسی می شود و برخی رسانه های رقیب اظهارات اعضای شورا را که انتظار می رود مورد همراهی قرار نگیرد، برجسته می کنند که نکته قابل تأملی است،
کاشت سه و نیم میلیون درخت در سه سال گذشته
محمدخانی در پاسخ به سوالی مورد مطالبه اصلی مردم برای رفع آلودگی هوا و اقدامات عاجل و مهم شهرداری تهران با بیان اینکه میثاق همه مجموعه ها، قانون هوای پاک است که تکالیف همه دستگاه ها از جمله شهرداری تهران مشخص شده است گفت: توسعه حمل و نقل عمومی و توسعه فضای سبز و مدیریت پسماند از تکالیف شهرداری تهران است. در طول سه سال گذشته شهرداری تهران در این حوزه ها اقدام عاجلی داشته بگونه ای که ۱۳۰۰ اتوبوس خریداری کردیم و به طور متوسط ماهانه ۸۰ الی ۱۰۰ اتوبوس جدید وارد مدار می شود و در کنار آن توسعه مترو و اورهال واگنها را در دستور کار قرار دادیم.
وی با بیان اینکه از بهار سال آینده هر ماه به طور منظم دو تا سه رام قطار وارد مترو می شود و روز شنبه نیز خط تولید ساخت قطار ملی آغاز شد گفت: در کنار این موضوع تاکسی و اتوبوس برقی را نیز در دستور کار داریم و امید است طی روزهای آینده بخشی از تاکسی و اتوبوس برقی رونمایی شود و در کنار این اقدامات در توسعه فضای سبز کاشت سه و نیم میلیون درخت را داشتیم. در حوزه پسماند نیز ساخت زباله سوز در دستور کار قرار دارد که امید است با همراهی دولت و محیط زیست این مهم به سرانجام برسد.
بهبود وضعیت پیاده روها در تهران
سخنگوی شهرداری تهران در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت نامناسب سنگفرش ها در معابر و نارضایتی مردم گفت: متولی بحث پیاده روها شهرداران مناطق ۲۲ گانه هستند که با پشتیبانی معاونت ها تلاش می کنند اما وقتی در مورد پیاده راه های تهران صحبت می کنیم به معابر متعدد اشاره می کنیم که بخشی از این مسیرها در راستای اجرای طرح من شهردارم ، رصد و بهبود پیدا کرد. البته وسعت پیاده روها زیاد است که شاهد عقب ماندگی جدی در این حوزه بودیم و با تلاش دو الی سه ساله این عقب ماندگی جبران نمی شود.
وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد سرانجام تبدیل پادگان ۰۶ به بوستان گفت: در پادگان ۰۶ مقرر شد که ۳۵ هکتار تبدیل به بوستان شود و فرآیندهای تحویل این بخش طولانی شده و امید است با سرعت این مهم انجام شود تا کار ساخت بوستان که طراحی خاص دارد به سرعت رقم بخورد و در روزهای آتی شاهد سرعت گرفتن عملیات عمرانی با همکاری ارتش باشیم.
وی افزود: البته در این مدت پادگانهای دیگری نیز در راستای تفاهم شهرداری با سایر نهادها تحویل خواهد شد که می توانند به بوستان یا فضاهای عمومی تبدیل شوند.
محمدخانی در پاسخ به سوال ایسنا در مورد جلسه امروز شهردار تهران با رییس جمهور در مورد بهبود وضعیت مدارس با بیان اینکه شهردار تهران و وزیر آموزش و پرورش جلساتی متعددی در این مورد داشتند اما این جلسه با حضور رییس جمهور برگزار شد گفت:به پیشنهاد شهرداری تهران مقرر شد در مهلت ۱۰ روزه شهرداری با شناسایی همه ظرفیت ها در حوزه زیرساختی و فرهنگی به کمک دولت بیاید و طبیعتا در این فاصله 10 روزه جلساتی در مجموعه شهرداری برای ارایه طرح جامع و کامل به دولت برگزار خواهد شد . البته در مدت گذشته در بیش از ۲۰۰ مدرسه آسفالت و کمک رسانی داشتیم و در قالب همکاری با طرح من شهردارم و شهید آرمان نیز همراهی خوبی با مدارس داشتیم و مطمین هستیم که ظرف ده روز طرح همراهی شهرداری تهران با دولت آماده می شود.
وی افزود: دراین بخش بودجه شهرداری به مدارس حدود ۳ برابر شده است و دست ما را برای کمک به اموزش و پرورش باز می کند.
محمدخانی در رابطه با حضور خود در نشست شهرداران صلح در استانبول با بیان اینکه شهردار استانبول چند ماه قبل از شهردار تهران برای شرکت در این اجلاس دعوت کرده بود و دعوت نامه از طریق وزارت امور خارجه و سفارت ایران در آنکارا به دست ما رسید گفت: تصمیم بر این شد که بنده به نماینده شهرداری در اجلاس حضور یابم . شهرداران شهرهای غرب آسیا و شمال آفریقا در آن حضور داشتند و عمده حاضران در سطح شهرداران پایتخت ها و یا معاونین آنها بودند .
وی افزود: این نشست عملاً تبدیل به صحنه ای شد که بسیاری از نمایندگان شهرها تصمیم گرفتند وقت خود را به محکومیت جنایات اسرائیل اختصاص دهند. ما به وظیفه خود عمل کردیم و ابراز نگرانی از کشته شدن شهرها از جمله مباحث ما بود. رژیم صهیونیستی در کنار کشتار جمعی عملاً در حال از بین بردن زیرساخت ها و کشتن شهرهاست و نیاز است که شهرها در قالب دیپلماسی عمومی به ایفای نقش بپردازند. پیشنهاد مشخص ما بایکوت اقتصادی اسرائیل و شهرهای بزرگ آن در شرایط آتش بس غزه بود.
جایگزینی ۳۰۰ هزار موتور کار با موتور برقی
محمدخانی در مورد سرانجام طرح ساماندهی موتورسیکلت های آلاینده با بیان اینکه شهرداری تهران در صدد آن است که ۳۰۰ هزار موتور کار را با موتور برقی جایگزین کند همچنین گفت: طرح ویژه معاینه فنی موتورها نیز در حال انجام است چراکه سال گذشته تنها ۸۲۳ موتور به مراکز معاینه فنی تهران مراجعه کردند و این در حالی است که ۶ خط ویژه معاینه فنی برای موتورسیکلتها داریم و در میدان بهارستان، محمدیه و امام خمینی با محوریت منطقه ۱۲ طرح معاینه فنی رایگان موتورسیکلتها در حال اجرا است. امیدواریم با اجرای این طرح حداقل بخشی از سه و نیم میلیون موتورسیکلت متردد در شهر تهران را ساماندهی کنیم و میزان آلایندگی آنها را کاهش دهیم.
تا بهار سال آینده ۵۰۰ اتوبوس برقی چینی وارد ناوگان می شود
وی در مورد نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی باتاکید بر اینکه شهرداری تهران به صورت عملی و واقعی بیش از ۵ هزار اتوبوس داخلی و خارجی خریداری کرده است که در حال طی کردن مراحل ساخت هستند گفت: این ۵ هزار خرید اتوبوس بدون اتکا به کمک دولت بوده و شهرداری تهران با بودجه خود این خریدها را داشته که رکورد بی سابقه ای است . تولید و تحویل اتوبوس داخلی سرعت گرفته و هر ماه حدود ۱۰۰ اتوبوس به ناوگان اضافه می شود و در مورد اتوبوسهای برقی چینی نیز باید بگویم که واردکشور شدند و در نمایشگاه حمل و نقل به نمایش گذاشته شدند. تا بهار سال آینده ۵۰۰ اتوبوس برقی از این قرارداد وارد ناوگان شود.
وی در مورد حادثه روز گذشته برخورد اتوبوس با یک ساختمان با تاکید بر اینکه اتوبوسهای بخش خصوصی فرسوده است و برای نوسازی آنها اقدامی نشده است گفت: امید است بتوانیم هر چه زودتر فرآیند جایگزینی اتوبوس های نو با فرسوده و بعد هم جایگزینی با اتوبوسهای برقی را داشته باشیم البته امیدواریم با ورود اتوبوس های برقی شاهد این اتفاقات نباشیم و مدیران شرکت مربوطه نیز در این خصوص پاسخگو باشند.
قرارداد چین متوقف نشده است
سخنگوی شهرداری تهران در مورد سرانجام قرارداد چین و تاثیر مافیای خودرو در این قرارداد گفت: قرارداد چین متوقف نشده و با توجه به ظرفیت خوب داخلی که در تولید موتور سیکلت برقی داریم، اولویت اول استفاده از توان داخلی است، اما با مافیای واردات خودرو مواجه هستیم که اجازه طی مسیر خرید خودرو با کیفیت و قیمت بهتر را نمی دانند و سنگ اندازی کردند و از تمام ظرفیت هایشان در رسانه و حتی برخی نهادها استفاده کردند.
وی با بیان اینکه نمونه های اتوبوسی که ما وارد کریم حداقل ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو تفاوت قیمت دارد که ببینید قرار بود چه پولی به جیب مافیای واردات خودرو برود گفت: اما شهردار تهران زیربار این زورگویی ها نرفت و طبیعتا با دست اندازهایی مواجه بودیم و این آزمون و خطا در مسیر واردات انجام شد و این طبیعی بود تا خودرو ارزانتر و با کیفیت تری وارد کشور کنیم و اگرمیخواستیم از طریق مسیر مافیا عمل می کردیم به جای ۲۵۰۰ اتوبوس تنها می توانستیم ۲۰۰۰ اتوبوس وارد کشور کنیم اما حالا محموله ها یا به تهران رسیدند و یا در حال رسیدن هستند و این مسیر شتاب گرفته است و تا قبل از این دوره مدیریت شهری حداقل ۱۵۰۰ تاکسی و ۵۰۰ اتوبوس برقی را وارد کشور می کنیم.
محمدخانی در پاسخ به سوالی در مورد ادعای سنگ اندازی شهرداری تهران برای بازدیدهای اعضای منتقد شورای شهر تهران با بیان اینکه اعضای شورای شهر تهران بازدیدهای زیادی از مناطق و شهرداری تهران داشتند و گفت: در شهرداری تهران دسته بندی بین اعضای شورای شهر وجود ندارد و ماطبق اختیارات و وطایف نمایندگان پاسخگوی آنها هستیم اما باید بگویم که مشخص کردن و زمان بندی کردن اعضای شورای شهر تهران مورد تاکید رییس شورای شهر تهران بود البته اعضای شورای شهر میتوانند هر زمان که میخواهند حتی سرزده بازدید داشته باشند اما از سویی دیگر ممکن است که شهردار منطقه یا معاونینش جلسه دیگر داشته باشند . پیشنهاد مشخص مااین است که زمان مشخص مثلا روزهای چهارشنبه برای بازدید تعین شود و با اعلام قبلی در مجموعه های شهرداری تهران حاضر شوند تا قابلیت برنامه ریزی و نظم دهی ایجاد شود.
وی اقزود: البته باید بگویم که معدودی از اعضا حضورشان را در ماه های اخیر در مناطق افزایش دادند و این درحالی است که در سالهای ابتدایی فعالیت شورا در هیج منطقه و یا مراسمهای افتتاحیه و هر برنامه ای که مشمول موضوع امیدافزایی به مردم بوده مطلقا شرکت نکردند که این موضوع تناقضاتی ایجاد کرده است و این هم گلایه از سوی مدیران شهری است اما با این حال مجموعه شهرداری تهران خود را موظف به نظارت پذیری می داند و فارغ از گرایش های سیاسی اعضا به آنها خدمات ارایه می شود.
انتهای پیام