برای طراحی یک تعامل پویا و جذاب که میتواند تعاملی فیزیکی در دنیای واقعی و یا دیجیتالی در دنیای مجازی باشد، ابزارها و تکنیکهای متنوعی وجود دارد. طراحی تجربه کاربری که به اختصار «UX design» نامیده میشود، یکی از بهروزترین آنها است. این مفهوم تجربه کلی فرد هنگام تعامل با یک محصول یا خدمت را شامل میشود. در زمینه گردشگری هر نقطه تماسی، از مرور وبسایتهای مسافرتی گرفته تا رزرو اقامتگاه و کاوش در مقاصد گردشگری نوعی تجربه کاربری محسوب میشود.
اما برای طراحی یک تجربه کاربری مطلوب چه باید کرد؟
غولهایی مانند گوگل با انجام تحقیقات تجربه کاربری ابتکار عمل را به دست گرفتهاند که در آن نظرات کاربران را در مطالعات مختلف اخذ میکنند. چنین پروژههایی، با هدف طراحی راهحلهایی که متناسب با نیاز کاربران باشد، انجام میشود. برای یک شرکت فعال در حوزه گردشگری، مانند آژانس گردشگری، میتواند به صورت پرسیدن نظرات و دیدگاههای مشتریان در مورد یک سرویس خاص و دعوت آنها برای به اشتراک گذاشتن بازخوردشان باشد تا بتوان از آن طریق مطلوبیتهایی را ایجاد کرد.
تحقیقات UX؛ راهی برای شناخت بهتر گردشگران
گذشته از رزرو آنلاین، ساده و سریع بلیت و هتل، UX به دنبال ایجاد تجربهای فراتر از یک سفر معمولی برای گردشگران است. طراحان UX با درکی عمیق از نیازها و خواستههای گردشگران، در تلاشاند تا سفری شخصیسازیشده و به یادماندنی را برای هر فرد خلق کنند. به این معنا که هر گردشگر احساس کند سفر او منحصربهفرد است و به نیازهای خاص او پاسخ میدهد. برای رسیدن به این هدف، شرکتهای گردشگری به طرز چشمگیری به تحقیقات UX روی آوردهاند. با گردآوری نظرات و بازخوردهای گردشگران و تشکیل بانک داده، میتوان نقاط قوت و ضعف محصولات و خدمات را شناسایی کرد و تجربه کاربری را بهبود بخشید. این تحقیقات به شرکتها کمک میکند تا نیازهای پنهان مسافران را کشف کرده و راهکارهایی برای برآوردهکردن آنها پیدا کنند.
آینده UX در گردشگری؛ واقعیت مجازی، هوش مصنوعی و پایداری
با درک نیازها و ترجیحات در حال تحول گردشگران، کسبوکارها میتوانند استراتژیهای بازاریابی خود برای ماندن در صحنه رقابت را با شرایط تطبیق دهند. با تداوم پیشرفت فناوری، آینده تحقیقات تجربه کاربری در سفر، فرصتهای هیجانانگیزی را پیش روی فعالان عرصه گردشگری قرار خواهد داد. برخی از این فرصتها عبارت است از:
واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR): چنین فناوریهایی تجربیات فراگیری را ارائه میدهد که به گردشگران کمک میکند مقصد، محل اقامت و فعالیتها را قبل از تصمیمگیری برای رزرو تجربه کنند. تحقیقات UX نقش مهمی را در بهینهسازی این نوع از تجربه و افزایش تعامل کاربر ایفا خواهد کرد.
رویکرد پایداری: با افزایش آگاهی از مسائل زیستمحیطی و نگرانیهای ناشی از آن، گردشگران به دنبال گزینههای پایدارتر و مسئولانهتر هستند. تا سال ۲۰۲۳، ۷۶درصد از گردشگران تمایل داشتند سفری پایدارتر را تجربه کنند. تحقیقات UX نیز به دنبال راهی برای ادغام اصول پایداری در تجربه گردشگری، از اقامتگاههای سازگار با محیط زیست تا گزینههای حملونقل بدون کربن است.
شخصیسازی: با پیشرفت تحلیل داده و قابلیتهای یادگیری ماشین، شخصیسازی در تجربیات سفر بیشتر و بیشتر رواج خواهد یافت. تحقیقات UX با هدف ایجاد تعادل میان شخصیسازی و حریم خصوصی، این تضمین را میدهد که گردشگران و کاربران، احساس توانمندی و کنترل بر دادههای خود داشته باشند.
چالشها و فرصتها
با وجود تمام پیشرفتها، طراحی UX در صنعت گردشگری با چالشهایی نیز همراه است. تنوع بالای سلیقههای گردشگران، رقابت شدید بین شرکتها و تغییرات سریع فناوری، از جمله این چالشها هستند. با این حال، این چالشها فرصتهای بینظیری را نیز برای نوآوری و خلاقیت فراهم میکنند.
میتوان گفت که تجربه کاربری پیچیدگیهای موجود در به دستآوردن درکی عمیق از بازار گردشگری را ساده میکند. تحقیقات UX بهعنوان یکی از بهروزترین ابزارها برای درک گردشگری و خدمات وابسته به آن و ایجاد یک اکوسیستم تجاری پررونق عمل میکند. با تمرکز بر نیازها و خواستههای گردشگر، استفاده از فناوریهای نوین و توجه به رویکرد پایداری، میتوان تجربه سفر را به میزان قابل توجهی بهبود بخشید. در آینده، UX نقشی حیاتی در شکلدهی به صنعت گردشگری خواهد داشت و به ما کمک خواهد کرد تا سفری فراموشنشدنی را تجربه کنیم.
عباس کیانی بابوکانی (کارشناس ارشد طراحی شهری و پژوهشگر جهاددانشگاهی واحد اصفهان)
انتهای پیام