«حسین رحمانی» در گفتوگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: در سالهای اخیر با گسترش روزافزون تکنولوژی و اینترنت، استفاده از موبایلها و تبلتها در میان کودکان به سرعت افزایش یافتهاست این تکنولوژیها دیگر فقط ابزارهایی برای ارتباط یا سرگرمی نیستند، بلکه به بخشی جداییناپذیر از زندگی روزمره کودکان تبدیل شدهاند، به ویژه با گسترش آموزشهای آنلاین و دسترسی آسان به محتوای دیجیتال، نگرانیهایی در مورد تأثیرات منفی این دستگاهها بر سلامت روانی و جسمی کودکان به وجود آمدهاست.
این کارشناسارشد روانشناسی گفت: اعتیاد به تکنولوژی و استفاده بیش از حد از موبایل و تبلت میتواند تأثیرات عمیقی بر رشد شناختی و عاطفی کودک داشتهباشد. این مشکل تنها به اختلالات سطحی محدود نمیشود، بلکه میتواند بر درک کودک از خود و روابط اجتماعی او تأثیر بگذارد.
رحمانی ادامه داد: یکی از مهمترین مشکلاتی که بهطور مستقیم ناشی از استفاده بیش از حد از موبایل است، اختلال در توجه و تمرکز کودک است، کودکان در مواجهه با حجم زیاد اطلاعات دیجیتال، توانایی تمرکز خود را در انجام فعالیتهای ضروری مانند تحصیل، بازیهای گروهی یا تعاملات اجتماعی از دست میدهند. به عبارت دیگر، این تکنولوژیها میتوانند به طور قابل توجهی مانع از رشد مهارتهای اجتماعی و تمرکز بر امور مهم شوند.
وی افزود: علاوه بر این، کودکانی که مدت زمان زیادی را صرف استفاده از دستگاههای دیجیتال میکنند، ممکن است در یادگیری مهارتهای اجتماعی دچار مشکل شوند. این مسأله بهویژه در سنین پایین که مهارتهای اجتماعی به شدت در حال شکلگیری هستند، نگرانکننده است.
کارشناسیارشد روانشناسی تصریح کرد: یکی از تأثیرات منفی دیگر که امروزه بسیار مشهود است، افزایش اضطراب در میان کودکان است. استفاده مداوم از محتوای دیجیتال، بهویژه در شبکههای اجتماعی و اخبار، میتواند احساس نگرانی و تنش را در کودکان ایجاد کند که این خود بر سلامت روانی آنها تأثیرگذار است.
رحمانی تأکید کرد: اختلالات خواب نیز یکی دیگر از مشکلات ناشی از استفاده زیاد از موبایل است. نور آبی منتشر شده از صفحه نمایشها میتواند تأثیرات منفی بر کیفیت خواب کودکان داشتهباشد. خواب ناکافی و بیکیفیت میتواند بر سلامت جسمی و روانی کودک تأثیرات جدی بگذارد و در نهایت بر رشد و عملکرد او در فعالیتهای روزمره تاثیر منفی داشتهباشد.
وی ادامه داد: برای مقابله با این مسائل، باید رویکردی جامع و چندجانبه در پیش بگیریم که در آن هم والدین و هم مربیان و متخصصان به صورت هماهنگ عمل کنند. اولین قدم در این مسیر، تعیین زمانهای مشخص و محدود برای استفاده از موبایل است. این زمانها باید به گونهای تنظیم شوند که کودک زمان کافی برای انجام فعالیتهای غیر دیجیتال داشته باشد، بهویژه فعالیتهایی که به رشد فیزیکی، ذهنی و اجتماعی او کمک میکنند بهعنوان مثال، تشویق کودک به انجام فعالیتهای فیزیکی، هنری یا بازیهای فکری میتواند به او کمک کند تا از دنیای دیجیتال فاصله گرفته و به رشد اجتماعی و شخصیتی خود ادامه دهد.
رحمانی افزود: آموزش والدین نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است. والدین باید آگاه شوند که ایجاد محدودیتهای دیجیتال و حمایت از کودک در مدیریت استفاده از تکنولوژی میتواند به او کمک کند تا تعادل مناسبی در زندگی خود برقرار کند. به علاوه، استفاده از نرمافزارهای کنترل خانواده و فراهم کردن محیطهای آنلاین امن برای کودک امری ضروری است.
این کارشناسارشد روانشناسی گفت: یکی از مهمترین اقدامات، برگزاری جلسات گفتوگو با کودکان است این گفتوگوها میتوانند به کودک کمک کنند تا خود از آثار منفی استفاده مفرط از موبایل و تبلت آگاه شود و انتخابهای آگاهانهتری در این زمینه داشته باشد به طور کلی، مدیریت استفاده از موبایل باید متوازن و با توجه به نیازهای رشدی کودک انجام شود تا از مزایای تکنولوژی بهرهمند شوند و در عین حال از آسیبهای آن جلوگیری شود.
انتهای پیام