رئیس شورای شهر تهران:

تعطیلی‌ها تاثیرات اندکی در کاهش آلودگی هوا دارد/ اصرار شورای شهر بر ورود ۴۰۰ اتوبوس دو کابین به پایتخت تا قبل از عید

رئیس شورای شهر تهران گفت: این تعطیلی‌ها تأثیرات اندکی دارد و متأسفانه میزان آلودگی آنقدر بالاست که این تأثیرات ملموس نیست.

به گزارش ایسنا، مهدی چمران پیش از آغاز دویست و هشتاد و هشتمین جلسه علنی شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت یاد مرحوم مهدی علیرضایی خبرنگار فقید خبرگزاری تسنیم، به بازدیدش از پایانه شرق جدید اشاره و بیان کرد: پایانه شرق کار خود را آغاز کرده و کسی نارضایتی بابت انتقال پایانه نداشت و تنها چند نفر مواردی را در مورد انتقال وسایل نقلیه مطرح می‌کردند که البته در جریان نبودند چند مینی‌بوس و اتوبوس خطی، مسافران را به صورت رایگان از پایانه قدیم به پایانه جدید منتقل می‌کند. مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

چمران درباره کمبودهای پایانه، گفت: فضای پایانه بزرگ و عمومی است و درجه حرارت آن نباید بالا شد؛ اما سرد هم نباید باشد. طراحی پایانه با فکر صورت گرفته و همه جزئیات به خوبی بررسی شده و امیدواریم امکاناتی همچون بانک به مجموعه منتقل و خدمات‌رسانی تکمیل شود.

وی ادامه داد: مشکل مردم کمبود اتوبوس‌ها برای انتقال به سایر شهرها بود که مسئولیت آن بر عهده شهرداری نیست. در مجموع کار ارزشمندی صورت گرفت و پس از چند سال توقف کار و آسیب دیدن به آن، پایانه شروع به فعالیت کرد.

رئیس شورای شهر تهران در مورد تولید انبوه قطار ملی نیز گفت: قطار ملی کار خود را در خط تهران_ پرند آغاز کرده بود و چند هزار کیلومتر را در این مدت طی کرده بود. مسائلی که باید در نظر گرفته شود، بررسی شده است. به عقیده من کار خود را به خوبی آغاز کرده که البته انتظار داریم با سرعت بیشتر عمل شود.

به گفته وی، ساخت برخی موارد در کشور به صرفه نیست و کسی برای آن سرمایه‌گذاری نمی‌کند و قطعات هم همین شرایط را دارند؛ اما بوژی، ترمز، تهویه و سیستم رانش در داخل کشور ساخته می‌شود که باید از مپنا، جهاد دانشگاهی، واگن‌سازی و شرکت مترو که در این راستا تلاش کردند، تقدیر کنیم.

باید به سمت قطارهای پرسرعت برویم

چمران با بیان اینکه باید به سمت قطارهای پرسرعت برویم، یادآور شد: در گذشته قرار بر این بود قطار پرسرعت به سمت فرودگاه امام راه‌اندازی شود و این مسئله را مطرح کردیم که قطار به سمت قم، اصفهان، شیراز و مشهد نیز برود؛ اما عملیاتی نشد و اعتبارات آن تأمین نشد چرا که باید دولت به میدان می‌آمد. باید زیرساخت‌های آن آماده شود که البته به میزان زیادی کار شده اما این کار مربوط به زیرساخت نیست و باید کار شود و سپس به سمت تأمین قطار برویم. قطار مدنظر ما مغناطیسی بود که رانش و حرکت آن به شکل دیگری است و در شانگهای چین فعالیت می‌کند و سرعت بسیار بالایی دارد و گران قیمت است.

وی درباره وضعیت آلودگی هوا در تهران نیز بیان کرد: این تعطیلی‌ها تأثیرات اندکی در کاهش آلودگی هوا دارد و متاسفانه میزان آلودگی آنقدر بالاست که این تأثیرات ملموس نیست. امیدوارم این تلاش‌ها و قراردادهای بسته شده به نتیجه برسد. هنوز تکلیف واگن‌های مترو به شکل نهایی مشخص نیست. قرارداد بسته شده و ساخت شروع شده اما هنوز مقداری از هزینه باقی مانده که دولت باید پرداخت کند. هر موقع واگن‌ها وارد شد خدمت شما شیرینی می‌دهم.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: برای واگن‌های متروی چینی بخشی از منابع مالی را که شهرداری باید تأمین کند، مشکلی ندارد. اصرار ما این بود که ۴۰۰ دستگاه اتوبوس دو کابین خریداری و تا قبل از عید وارد شود تا شاهد گشایش در حمل و نقل درون شهری باشیم اما چون هنوز عملیاتی نشده نمی‌خواستم بازگو کنم. قرارداد آن بسته شده و منابع ارزی و ریالی آن تأمین شده و این جدا از قراردادهای قبل است. عملیاتی شدن این قراردادها مهم است؛ هرچند ضمانت‌های بانکی صورت گرفته است. در بودجه سال قبل ۱۰ هزار میلیارد تومان و امسال ۱۵ هزار میلیارد تومان برای تأمین منابع مالی تاکسی، اتوبوس و مترو اختصاص داده شد.

وی گفت: شهرهایی که در دنیا سال‌ها پیش آلوده بودند، امروز دیگر آلوده نیستند چون به سمت برقی‌سازی رفته‌اند. بایستی مباحث را دنبال کنیم تا به نتیجه برسیم.

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که چرا جلسه شورای شهر به دلیل تعطیلی شهر همچنان برقرار است؟ گفت: گفتیم هرکسی نمی‌خواهد به شورا نیاید و می‌خواستیم بگوییم خبرنگاران هم به صحن نیایند و ما دعوت نکردیم، خودشان آمدند. گفتیم افرادی که برای خدمات در صحن فعالیت می‌کنند، اگر می‌خواهند بیایند. مجلس و شورا نمی‌توانند در این شرایط جلسات خود را تعطیل کنند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۵ آذر ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۹
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1403092517980
  • خبرنگار : 71649