مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه:

تعداد ۳۲ رام برای فعالیت خط دو مترو لازم است

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه گفت: هدف از برگزاری پایان حفاری تونل‌های شمالی خط دو متروی اصفهان این است که به مردم امید بدهیم و بدانند زیر زمین خدمت‌گزاران چه می‌کنند.

سید محسن واعظی‌فر، امروز(شنبه، ۲۴ آذرماه) در چهل‌وهشتمین ویژه برنامه «به احترام مردم اصفهان» با محوریت پایان حفاری تونل‌های شمالی خط دو متروی اصفهان و ورود هم‌زمان دو دستگاه حفاری به ایستگاه ابن سینا، اظهار کرد: خط یک مترو این کلان‌شهر به‌طول ۲۱ کیلومتر و ۲۰۰ متر است که از شش سال پیش تا امروز در حال بهره‌برداری بوده و دارای پیشرفت ۹۴ درصدی است.

وی ادامه داد: خط یک متروی اصفهان با ۱۴ رام فعالیت می‌کند، در حالی که تعداد ۳۲ رام برای فعالیت این خط لازم است. تفاوت در تعداد رام، موجب شده سرفاصله زمانی این خط ۱۰ تا ۱۴ دقیقه باشد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه افزود: مطالعات مربوط به خط سه متروی این کلان‌شهر به‌طول هشت کیلومتر و ۸۰۰ متر با ۸ ایستگاه کامل و طرح آن آماده شده است. همچنین مدیریت شهری اصفهان توانایی لازم برای توسعه خط یک، ادامه خط دو و اجرای خط سه مترو را دارد، اما موضوع مهم تأمین مباحث مالی آن است.

واعظی‌فر توضیح داد: طبق برنامه‌ریزی‌ها مقرر شده بود حفاری‌های این خط به‌طول ۲۴ کیلومتر و ۷۰۰ متر و ۲۳ ایستگاه در دو جبهه انجام شود.

وی با اشاره به اینکه خط دو مترو از دارک به مرکز شهر می‌آید و در ایستگاه میدان امام حسین(ع) با خط یک تلاقی دارد، تصریح کرد: بر این اساس مقرر شد اولویت نخست بهره‌برداری از ۱۴ کیلومتر و ۶۰۰ متر از ایستگاه شهید حجازی تا دارک باشد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه گفت: یکی از دستورالعمل‌های پدافند غیرعامل این بود که متروها به بیمارستان‌های شاخص وصل شود، در این راستا در خط یک مترو این اقدام در ایستگاه شریعتی به بیمارستان شریعتی و در خط ۲ به بیمارستان کاشانی انجام شد.

واعظی‌فر افزود: ایستگاه‌ها خلجا  گذر پر ترافیک خیابان طالقانی است، بر این اساس این رویکرد را اولویت قرار دادیم که ایستگاه‌ها را زیر زمین کار کنیم تا جابجایی‌ تأسیسات و تعارض با ترافیک نداشته باشیم.

وی تصریح کرد: دستگاه حفار از ایستگاه امام حسین(ع) به طرف ایستگاه آمادگاه در حال حرکت است و هم‌اکنون در فاصله ۴۰۰ متری ایستگاه آمادگاه یا فلسطین قرار دارد که امیدواریم پایان سال جاری به ایستگاه آمادگاه وارد شود.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه در خصوص اینکه دو دستگاه حفار امروز پس از عبور هفت کیلومتر و ۲۰۰ متر به آخرین نقطه در ایستگاه ابن‌سینا رسید، بیان کرد: در طول مسیر طبق برنامه پیش رفتیم و همه ایستگاه‌ها زمانی که دستگاه حفار به آن نقطه می‌رسید، آماده بودند.

واعظی‌فر تأکید کرد: در خط یک مترو با توجه به دغدغه‌هایی که در حوزه میراث وجود داشت، مجوزها از یونسکو دریافت شد. همچنین در خط دو مترو مسئولان شهر برای میراث فرهنگی به‌ خصوص مسجد جامع حساس بودند، با اداره کل میراث فرهنگی هماهنگی‌های لازم را انجام دادیم؛ بنابراین برای ایستگاه‌ها کمیته پنج نفره تشکیل شد، هر ایستگاه در مدت زمان سه تا چهار ماه تحویل کارشناسان میراث فرهنگی می‌شود و با هزینه مدیریت شهر کاوش‌ها انجام و سپس مجوز برای حفاری داده می‌شود.

وی افزود: تاکنون چند مرحله پیش رفته و شرح خدمات و گزارش به میراث فرهنگی ارائه شده است؛ در واقع قدم به قدم میراث فرهنگی جلو رفتیم تا برای میراث شهر اتفاقی رخ ندهد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری پایان حفاری تونل‌های شمالی خط دو متروی اصفهان این است که به مردم امید بدهیم و بدانند زیر زمین خدمت‌گزاران آن‌ها چه می‌کنند و یادآور شویم که ابر پروژه خط دوم مترو را به احترام مردم شهیدپرور اصفهان انجام می‌دهند.

واعظی‌فر در پایان با بیان اینکه دیگر هدف ما از برگزاری این آئین تشکر از کارگران پرتلاشی است که همه مخاطرات و سختی‌ها را تحمل کردند و این ابر پروژه را به سرانجام رساندند، یادآور شد: از تک تک کارگران تشکر می‌کنم و زبانم قاصر است که با تمام مخاطرات زیرزمینی فعالیت کردند. همچنین از مهندسان و تکنسین‌هایی که طراحی و اجرای این پروژه را با کمترین هزینه ممکن اجرایی کردند، تشکر می‌کنم.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۴ آذر ۱۴۰۳ / ۱۵:۳۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403092417560
  • خبرنگار :