به بهانه انتخاب دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان در بین سه دانشگاه برتر کشور؛

دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان فعل خواستن را صرف کرد

بنیاد ملی علم ایران طی مراسمی با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور، معاون پژوهشی وزیر علوم، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت و دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو از ۵۷ برگزیده نهمین دوره برنامه سرآمدان علمی ایران تقدیر به عمل آورد و دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان در این مراسم بسیار خوش درخشید.

به همین مناسبت در این مراسم بین همه دانشگاه‌های کشور، رؤسای دانشگاه‌های تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، صنعتی شریف و تربیت مدرس که بالاترین امتیاز را در نهمین دوره سرآمدان علمی، کسب کرده بودند، به نمایندگی از این دانشگاه‌ها لوح تقدیر، مدال بنیاد علم و فناوری را دریافت کردند.

از سال ۱۳۹۴ تاکنون در راستای حمایت از سرآمدان علمی و با هدف دستیابی به مرجعیت علمی، افزایش کیفیت علمی در کشور و کمک به پیشرفت پژوهش‌های معتبر پژوهشگران در سطح بین‌المللی، رویداد سرآمدان علمی ایران هر ساله ذیل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

انتخاب سرآمدان علمی با شاخص‌های معتبر علم‌سنجی و در یک برنامه رقابتی، انجام می‌شود و سالانه جمعی از پژوهشگران معتبر دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی و پژوهشی کشور که دارای انتشارات علمی برجسته بوده‌اند، پس از شناسایی در قالب‌های مختلف نظیر پژوهانه‌های نقدی، گرنت‌های خدمات شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی و حمایت از جذب و به کارگیری پژوهشگر پسادکتری حمایت می‌شوند.

در همین رابطه خبرنگار ایسنا گفت‌وگویی با رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان انجام داد. آنچه می‌خوانید گزیده این مطالب است.

آقای دکتر سعدالله نصیری‌قیداری با تبریک کسب این عنوان، مختصر توضیحاتی در رابطه با نتایج نهمین دوره برنامه سرآمدان علمی ایران بفرمایید.

اواخر آبان‌ماه امسال، مراسم نهمین دوره تقدیر از سرآمدان علمی کشور با هدف تقویت مرجعیت علمی و ارتقا کیفیت آموزش و پژوهش علمی با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور برگزار شد. این رویداد براساس آیین‌نامه انتخاب و حمایت از سرآمدان علمی ایران به‌صورت سالانه برگزار می‌شود و امسال نهمین دوره بود که در این دوره 57 محقق سرآمد از سراسر کشور انتخاب شده بودند و همچنین سه دانشگاه برتر براساس آیین‌نامه مرتبط به عنوان برتر اعلام و از این محققان و این سه دانشگاه‌ها طی آیینی تقدیر شد.

سه دانشگاه برتر نهمین دوره سرآمدان علمی کشور، دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، دانشگاه صنعتی شریف و تربیت مدرس تهران بود.

در این مراسم لوح تقدیر، مدال بنیاد علم ایران و همچنین جایزه ویژه این مراسم سیدعباس موسوی رئیس دانشگاه صنعتی شریف، یوسف حجت رئیس دانشگاه تربیت مدرس و همچنین بنده اهدا شد.

همچنین از دکتر علی قربان‌زاده‌مقدم در رشته نانوفیزیک، دکتر بابک کبودین در شیمی عالی و دکتر حسین مولوی در رشته نانوشیمی از اساتید دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان در این مراسم تقدیر و جزو سرآمدان علمی کشور معرفی شدند. البته باید به این نکته نیز اشاره کنم که با توجه به جایگاه علمی بالای پرفسور ثبوتی به عنوان بنیانگذار دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان از وی نیز دعوت کردیم تا ما را برای حضور در برنامه همراهی کنند که وی نیز قبول زحمت کرد.

به نظر شما برگزاری چنین برنامه‌هایی تا چه حد در تشویق و ترغیب اهالی دانشگاه برای ارتقا سطح کیفی امور موثر است؟

این برنامه ضمن ارتقا علمی کشوری، بستری برای ترویج علم در سطح ملی و بین‌المللی را فراهم می‌کند. با اکثریت افرادی که صحبت داشتیم این نکته حائز اهمیت بود که چطور می‌شود دانشگاهی خارج از تهران آن هم نه در شهرهای کلان، بلکه در زنجان بتوان دانشگاه برتر در سرآمدان علمی شود. چرا چنین شده و دلیلش چیست؟ بنده دلیل این را شخص بنیانگذار دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان ‌می‌دانم و البته حمایتی که در برخی مقاطع از این دانشگاه شده است. از ابتدا بنیاد این دانشگاه براساس توجه بر امر کیفیت گذاشته شده است و سعی شده است همواره این نکته رعایت شود. حضور اساتید توانمند و باانگیزه، باسواد و دلسوز و همچنین دانشجویان با رتبه‌های خوب کنکور در این دانشگاه این نتیجه را به ارمغان آورده است.

آیا دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان فعل خواستن و شدن را توانست به درستی ادا کند؟

بله این اقدام یک درسی را می‌تواند به مسئولان سیاست‌گذار علم و فناوری کشور دهد که لزومی ندارد همه چیز در تهران باشد. البته عده‌ای فکر می‌کنند همه چیز در تهران مقدور بوده و در شهرهای دیگر امکان آن وجود ندارد. یک موردی است که می‌تواند برخلاف این طرز تفکر باشد که ثابت شود اگر در خارج از تهران هم اعتقاد بر کیفیت باشد و مدیران و مجموعه به کار کیفی توجه داشته باشند و تلاش شبانه‌روزی انجام شده و نظم و روش آموزش و پژوهش صحیح وجود داشته باشد می‌توان به نتیجه خوب رسید.

با این تفاسیر انتظار شما از مسئولان چیست؟

انتظار دارم مسئولان کشور چه در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، چه مجلس و چه در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، شورای عالی عطف، فرهنگستان علوم، شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگر نهادهای مرتبط به این نکته توجه داشته باشند که اگر ما در زنجان و در دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان نشان دادیم که، در شهر زنجان و خارج از تهران می‌شود حرکتی کرد که در سطح کشور و از بین چند صد دانشگاه، بتوانیم جزو سه دانشگاه برتر شویم، کمک کنند و این دستاورد را حمایت کنند. ما بسیار امید داریم که این مسیر را به‌صورت قوی حمایت کنند. ما بعید نمی‌دانیم که افراد سرآمد ما در آینده بتوانند به جایزه نوبل در سطح جهان دست یابند.

البته ممکن است این آرزو خیلی بعید به نظر برسد ولی از اینکه کارهایی که در این دانشگاه انجام می‌شود در سطح بین‌المللی قابل توجه است با همت بالا و اعتقاد راسخ هیچ کاری غیرممکن نیست و هیچ هدف بزرگی به دست دانشمندان سرآمد ما دست نیافتنی نیست.

نظر شما در رابطه با حمایت از این توان که در دانشگاهی همچون دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان وجود دارد، چیست؟

سیاست‌هایی که در حال حاضر در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان برنامه و بودجه کشور جاری است در مسیری نیست که از دانشگاهی مثل دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان حمایت کنند. مثلا بودجه‌ را به‌صورت سرانه دانشجویی ارائه می‌دهند.

از ابتدا سیاست ما این نبوده است که دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه به لحاظ تعداد دانشجویی پرجمعیت باشد. در سال 1370 که این دانشگاه تاسیس شد و پرفسور ثبوتی برای این کار بدیع و نو را بنا نهاد قرار بر این نبود که کار کمی بزرگی انجام دهیم بلکه مقرر بود کار کیفی برگی را به سرانجام برسانیم در حال حاضر نیز سیاست همین‌گونه است ولی سیاست جاری آموزش عالی کشور، ما را وادار می‌کند به سمت توسعه کمی برویم. به طور مثال چون تعداد دانشجو نسبتا کم است، بودجه کمی به این دانشگاه تعلق می‌گیرد؛ در حالی‌که ما تحصیلات تکمیلی هستیم و در عین حال دانشگاه فعال در حوزه علوم پایه هستیم. علاقه‌مندیم در علوم پایه کار کرده و در این حوزه و رشته‌های بین‌رشته‌ای کار کنیم همچون رشته‌های بیوفیزیک، بیوشیمی، ریاضیات مالی، نانو شیمی، نانوفیزیک، فیزیک مواد، فیزیک اقتصاد، فیزیک پزشکی و از این قبیل رشته‌ها. تاکید ما بر کیفیت است در نتیجه نمی‌خواهیم مثل دانشگاه‌هایی که توسعه کمی زیاد ولی با کیفیت پایین کار می‌کنند، باشیم. از اینرو می‌خواهیم این خصلت ویژه دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه در برنامه و بودجه مورد توجه قرار گیرد.

چرا تأکید جنابعالی بیشتر بر محور خاص بودن دانشگاه تحصیلات تکمیلی و ضرورت توجه به این خصلت است؟

اینکه ما در زنجان توانستیم جزو بهترین‌های کشور باشیم انتظار داریم این دستاورد بسیار مهم حمایت شود تا بتوانیم بهتر از این شویم تا مسئولان از توسعه استان‌ها و شهرهای خارج از تهران حمایت کنند. تا تهران از این توسعه بی در و پیکر فراغت پیدا کند. امروز دیگر در تهران نمی‌توان یک زندگی نرمال کرد. ترافیک سنگین، تعداد بالای روزهای ناسالم، آلودگی هوا، گرانی مسکن و عوامل متعدد دیگر تهران را تبدیل به جایی برای یک زندگی آرام و بدون استرس نکرده است.

برای یک استاد دانشگاه یک محیط آرام، هوای پاک، رفت و آمد راحت و صرفه‌جویی در وقت اهمیت بسیار زیادی دارد. این عوامل در تهران به هیچ‌وجه فراهم نیست ولی در زنجان فراهم است. ما به مسئولان و سیاستگذاران کشور یک نمونه از زندگی حرفه‌ای خوب در خارج از تهران را معرفی می‌کنیم و نشان دادیم که در زنجان می‌شود بهترین کار را در سطح کشور انجام داد. امروز زنجان به لحاظ بهداشت، بیمارستان‌های مجهز، دانشگاه علوم پزشکی با کیفیت و مدارس خوب، دانشگاه‌های پیشرفته، امنیت بالا، محیط‌زیست سالم و دیگر عوامل یک زندگی خوب را دارا است و دیگر نیازی به تحمل زندگی سخت در تهران نیست.

به صاحبان صنایع دولتی و خصوصی پیام می‌دهیم که لزومی ندارد مشکلات شما فقط در تهران حل شود. نیازها و مشکلات گلوگاهی شما به دست اساتید سرآمد، دانشمندان جوان و دانشجویان پرتلاش در دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان قابل حل است. نوعی فرهنگ‌سازی کردیم؛ نوعی تابوشکنی کردیم و نوعی اعتمادسازی ایجاد کردیم.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۱ آذر ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۳
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403092115349
  • خبرنگار : 50160