به گزارش ایسنا، «استیون لوی»(Steven Levy) گزارشگر وایرد به سراغ «تیم کوک»(Tim Cook) مدیرعامل شرکت «اپل» رفته و یک گزارش خواندنی را منتشر کرده است.
به نقل از وایرد، لوی نوشت: هر بار که از پردیس «اپل پارک»(Apple Park) بازدید میکنم، به یاد بازدیدی میافتم که ماهها پیش از اتمام ساختوساز این مجموعه داشتم؛ وقتی گرد و خاک و گل و لای روی زمین وجود داشت و اکنون پوشش گیاهی سرسبز در آن رشد میکند. راهنمای من تیم کوک مدیرعامل اپل بود. او با غرور یک مالک، من را از غول پنج میلیارد دلاری فناوری عبور داد و خاطرنشان کرد که تعهد به پردیس جدید یک تصمیم ۱۰۰ ساله بوده است.
امروز به این غول فناوری بازمیگردم تا دوباره کوک را ببینم. دنیای فناوری در نقطه عطف قرار دارد. قدرتمندترین شرکتها یا دچار لغزش میشوند یا تسلط خود را برای چندین دهه تضمین میکنند. ما اینجا هستیم تا درباره حرکت بزرگ کوک در این محیط پرمخاطب صحبت کنیم. این حرکت بزرگ، انتشار قریبالوقوع هوش مصنوعی اپل یا «اپل اینتلیجنس»(Apple Intelligence) است که اولین پیشنهاد قابل توجه این شرکت در زمینه هوش مصنوعی مولد به شمار میرود. برخی آن را دیرهنگام میدانند. رقبای اپل در تمام این سالها سروصدای زیادی به پا کردهاند، توجه سرمایهگذاران را به خود معطوف داشتهاند و با چتباتهای خود بر اخبار تسلط یافتهاند. این در حالی است که باارزشترین شرکت جهان یک هدست واقعیت افزوده گرانقیمت و حجیم را به نمایش میگذارد. اپل باید هوش مصنوعی را به درستی در دست بگیرد.
کوک از این موضوع وحشت نکرده است. او مانند «استیو جابز»(Steve Jobs) معتقد نیست که اولین لزوما بهترین است. به گفته کوک، اپل کلاسیک به عرصه نامتعارفی از اولینها وارد میشود و با درک قوی خود از تازگی در مقابل سودمندی، محصولاتی را رونمایی میکند که جدیدترین فناوریها را تحت تاثیر قرار میدهند. به این فکر کنید که «آیپاد»(iPod) چگونه موسیقی دیجیتال را ارائه میدهد. این فناوری اولین پخشکننده MP۳ نبود اما فشردگی، سهولت استفاده و یکپارچگی آن، مردم را با ارائه یک روش جدید برای استفاده از موسیقی به وجد آورد.
کوک ادعا میکند که اپل در تمام این مدت، خود را برای انقلاب هوش مصنوعی آماده کرده است. او در سال ۲۰۱۸ «جان جیاناندریا»(John Giannandrea) مدیر ارشد هوش مصنوعی گوگل را به خاطر افزایش نادر رتبههای معاون ارشد این شرکت جذب کرد. سپس، او از یک برنامه بلندمدت هوشمند استفاده کرد که هرگز به طور عمومی توسط اپل تایید نشده است و استعداد یادگیری ماشینی شرکت را برای ایجاد هوش مصنوعی در محصولات نرمافزاری خود به کار گرفت.
در ماه ژوئن، اپل نتایج را اعلام کرد که شامل یک لایه هوش مصنوعی برای کل خط تولید بود. همچنین، کوک یک قرارداد را با شرکت «اوپنایآی»(OpenAI) امضا کرده بود تا کاربرانش بتوانند به «چتجیپیتی»(ChatGPT) دسترسی داشته باشند. من چند نسخه نمایشی را از آنچه آنها قصد داشتند افشا کنند دریافت کردم؛ از جمله یک فناوری برای ایجاد ایموجیهای سفارشیسازیشده با اعلانهای شفاهی و یک مولد تصویر هوش مصنوعی با استفاده آسان به نام «ایمیج پلیگراند»(Image Playground). من هنوز نسخه اصلاحشده «سیری»(Siri) هوش مصنوعی ضعیف اپل را آزمایش نکرده بودم.
شاید آنچه که بیش از همه هوش مصنوعی اپل را متمایز میکند –حداقل طبق گفته اپل– تمرکز آن بر حریم خصوصی است که مشخصه کار کوک به شمار میرود. فناوریهای هوش مصنوعی که از طریق بهروزرسانیهای نرمافزاری در جدیدترین نمونههای «آیفون» و «مک« انتشار مییابند، تا حد زیادی روی خود دستگاه اجرا میشوند و این بدان معناست که کاربران دادههای خود را به فضای ابری نمیفرستند. کوک اطمینان میدهد که محاسبات برای وظایف پیچیدهتر هوش مصنوعی در مناطق امن مراکز داده اپل انجام میگیرند.
نکته دیگر، مهارت کوک در تبلیغ نتایج تصمیمهای بزرگ خود است؛ از ساعت اپل گرفته تا شرطبندی روی تراشههای سیلیکونی سفارشی که نوآوریهایی را برای تقویت تلفنها و لپتاپهای اپل به همراه میآورند. کوک به تصمیماتی مانند پروژه چند میلیارد دلاری خودروی هوشمند که به نتیجه نرسیدند، اشاره نکرد.
انتهای پیام