«شما برنده شده‌اید!»؛ گول نخورید، شما برنده هیچ جایزه‌ای نشده‌اید!

«شما برنده شده‌اید!» ترفند کلاهبرداران اینترنتی است، به خصوص وقتی شما را پای دستگاه خودپرداز کشانده یا با دریافت شماره کارت بانکی و کد فعالسازی در یک لحظه حساب بانکی‌تان را خالی می‌کنند؛ موضوعی که پلیس فتا و کارشناسان مقابله با جرایم سایبری بارها در مورد آنها هشدار داده است.

شاید برایتان جالب باشد که درصد قابل توجهی از پرونده‌های تشکیل شده در پلیس فتا و دادگاه جرایم سایبری در مورد کلاهبرداری های سایبری است.

حال، ما به عنوان انسان‌هایی که در عصر مدرن زندگی می‌کنیم، باید بتوانیم روش‌های مختلف کلاهبرداری  را تشخیص داده و به کسانی که ممکن است دانش کافی نداشته باشند و قربانی شوند، مقابله با آن‌ها را آموزش دهیم.

یکی از پرتکرار ترین روش کلاهبرداری که از زمان های خیلی دور هم وجود داشته و امروزه هم به شدت افزایش افزایش پیدا کرده است کلاهبرداری به بهانه برنده شدن در بانک، قرعه کشی برنامه های رادیویی و تلویزیونی، کمک هزینه سفرهای زیارتی و سیاحتی، دریافت اینترنت رایگان، دریافت سود سهام عدالت و امثال این نوع پیامک ها است.

«بهروز زارع بیدکی» بازپرس جرایم رایانه ای دادسرای عمومی و انقلاب یزد در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص جزئیات این نوع از کلاهبرداری گفت: این نوع از کلاهبرداری بدین نحو است که طی تماسی تلفنی به شما اعلام می‌کنند که در قرعه کشی برنده شده اید، معمولا قرعه کشی مشتریان خوش حساب همراه اول، بانک ها و یا برندهای معتبر و بزرگ دیگر، این افراد سود جو عموما وقتی با شما تماس می گیرند به گونه‌ای وانمود می‌کنند که از پشت صحنه برنامه زنده با شما صحبت می‌کنند تا شما را فریب بدهند و ترغیب به همکاری با آنها شوید.

وی افزود: این افراد سود جو برای جذب اعتماد شما اعلام می‌کنند تا آمادگی لازم را برای مصاحبه زنده با مهمان استودیو داشته باشید و به این بهانه شما را به فرد دیگری وصل می‌کند که با فضا و جوی کاملا شبیه برنامه زنده و در حال ضبط، شروع به صحبت و مصاحبه با شما می‌کند و پس از گفت و گویی مختصر، شما را به فرد دیگری یا همان فرد اول جهت راهنمایی در خصوص نحوه پرداخت جایزه وصل ‌می‌کنند.

زارع بیدکی ادامه داد: در این مرحله اصولا به شما پیشنهاد انتخاب بین جایزه نقدی یا سفر زیارتی می‌دهند، چون می‌دانند در اکثر مواقع شما جایزه نقدی را انتخاب می کنید و پس از انتخاب شما اعلام می‌کنند به این علت که مبلغ باید از طریق سازمان صدا و سیما و یا هر سازمان دیگری پرداخت شود نیاز به صدور حواله است و با این بهانه شما را پای دستگاه عابر بانک خواهند کشید، گاها مشاهده می شود که در ابتدای امر از فرد بزه دیده درخواست شده است تا زبان دستگاه عابر بانک را زبان انگلیسی انتخاب کند چرا که برای صدور حواله دولتی این اقدام ضرورت دارد در حالیکه این موضوع صرفا شگردی از سوی فرد کلاهبردار است تا شما متوجه اقدامات بعدی خود نشوید و بدون هیچ تردیدی دستورات وی را اجرا کنید.  

این مقام قضایی ادامه داد: این افراد سودجو در این مرحله اصولا از شما اطلاعاتی را درخواست می نمایند از جمله اینکه اطلاعات کارت بانکی خود را به آنها بدهید و یا این که از شما می خواهند از حساب خود موجودی دریافت کنید، یا تاریخ انقضای کارت بانکی و یا رمزی که برای شما ارسال شده است یا رمز پویای خود را در اختیار آنها قرار دهید، یا از مشخصات هویتی شما و CVV۲ کارت بانکی تان سوال می کنند و این درخواست ها در پوشش اطلاعات لازم برای ثبت نام شما و واریز هدیه نقدی صورت می گیرد.

همچنین بازپرس ویژه جرایم رایانه ای در آخر افزود: از همین روش به ظاهر ساده به سرعت حساب بانکی شما خالی شده و شما قربانی کلاهبرداری اینترنتی به بهانه «شما برنده شده‌اید» می‌شوید، در نتیجه برای اینکه فردی بخواهد برای شما مبلغی واریز نماید صرفا به شماره کارت یا شماره حساب شما نیاز دارد و ارائه هیچ اطلاعات دیگری ضرورت ندارد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۹ آذر ۱۴۰۳ / ۰۸:۴۹
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403091913385
  • خبرنگار : 50463