عبدالله حبیبی در آیین نواختن زنگ پژوهش که امروز (۱۸ آذرماه) در کانون پرورش فکری اهواز برگزار شد، با گرامیداشت یاد شهدا اظهار کرد: در نظام مقدس جمهوری اسلامی که برگرفته از آیات قرآن کریم است، پژوهش جایگاه عظیمی دارد و مبنای دین بر اساس تحقیق و پژوهش گذاشته است.
به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه دین اسلام بر اساس پژوهش و تحقیق شکل گرفته است، افزود: یقینا دانش مرز ندارد و عبور از مرزهای دانش میسر نمیشود مگر با پژوهش، در غیر این صورت هیچگاه به قلههای دانش نمیرسیم. پله و بالابرنده دانش، پژوهش است و باید این موضوع مهم از دوره ابتدایی در مدارس شکل بگیرد و به گفتمان تبدیل شود.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: کودکان ذهن جستوجوگر دارند و باید به این میل درونی که به صورت فطری در وجود انسانها است توجه جدی شود. ابتدا باید همکاران ما خود را توانمند کنند و پژوهشگر باشند و سپس دانشآموزان پژوهشگر تربیت کنند.
حبیبی عنوان کرد: باید بیشتر تحقیقات و پژوهشها در حوزه آموزش و پرورش باشد. با توجه به اینکه جمعیت دانشآموزی بالایی در خوزستان وجود دارد و به دلیل رویارویی معلمان با دانشآموزان، مدرسه محل مناسبی برای پژوهشها است البته نه پژوهشهای تکراری.
وی تصریح کرد: امروزه تابآوری دانشآموزان به شدت کاهش پیدا کرده است به گونهای که وقتی موبایل را از دانشآموز میگیریم به منزل نمیرود. دانشآموز باید تابآوری داشته باشد و توان شنیدن «نه» را داشته باشد و راهکارهای این موضوع باید به دست بیاید.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با تاکید بر لزوم شناسایی آسیبهایی که دانشآموزان را تهدید میکنند، تصریح کرد: عمق دانش در حال کاهش و سطح آن در حال وسیع شدن است و باید این مسائل آسیب شناسی شوند.
حبیبی با بیان اینکه موضوع پژوهش هم باید آسیبشناسی شود، ادامه داد: موضوع پژوهش نیز نیازمند پژوهش است و باید خود درمان شود بعد دیگران را درمان کند. روز به روز استادان سطح توقع خود را پایینتر میآورند، به جای اینکه دانشجویان بالاتر بروند.
وی افزود: باید شرایط تحقیق و پژوهش در مدارس فراهم شود. حضور در تعداد مقالات بسیار خوب است اما این شرط لازم است و کافی نیست و پژوهشها باید عملیاتی شوند.
تجلیل از ۵۱ دانشآموز و معلم پژوهشگر در هفته پژوهش و فناوری آموزش و پرورش خوزستان
به مناسبت هفته پژوهش و فناوری، مراسم تجلیل از ۵۱ نفر از دانشآموزان و معلمان پژوهشگر استان خوزستان در یک رویداد ویژه در اهواز برگزار شد. این مراسم با هدف قدردانی از تلاشها و دستاوردهای افرادی که در عرصه پژوهشهای علمی و آموزشی موفق بودهاند، برگزار شد.
در این مراسم، مسئولان آموزش و پرورش استان خوزستان به تشریح اهمیت پژوهش در فرایند یادگیری و تدریس پرداختند و بر لزوم تقویت فرهنگ پژوهش در مدارس تاکید کردند. آنها همچنین از نقش کلیدی معلمان و دانشآموزان پژوهشگر در پیشبرد اهداف آموزشی و علمی استان یاد کردند.
۱۷ دانشآموز و ۳۴ معلم از مدارس مختلف استان خوزستان برای پروژههای پژوهشی خود شناسایی و تقدیر شدند. این پروژهها شامل موضوعات متنوعی از جمله علوم پایه، فناوری اطلاعات، آموزش محیط زیست و مسائل اجتماعی بودند که نشاندهنده خلاقیت و نوآوری این دانشآموزان و معلمان است.
در پایان مراسم، از برگزیدگان جوایزی تقدیم شد و بر ادامه فعالیتهای پژوهشی و علمی بین دانشآموزان و معلمان از سوی مسئولان آموزش و پرورش تاکید شد.
انتهای پیام