مدیرکل آموزش‌وپرورش قم خبرداد:

۸۰۰ نفر از فرهنگیان در طرح معلم پژوهنده حائز رتبه شدند

مدیرکل آموزش‌وپرورش قم با اشاره به اینکه معلم پژوهنده یکی از عرصه‌های پژوهشی در آموزش و پرورش است، گفت: خوشبختانه ۲۳۰۰ همکار فرهنگی در این طرح شرکت کردند و از این تعداد ۸۰۰ نفر در سطح استان و منطقه حائز رتبه شدند.

علیرضا رحیمی، مدیر کل آموزش و پرورش استان قم، در آیین زنگ پژوهش که امروز با حضور جمعی از مسئولین استانی در هنرستان حضرت معصومه ناحیه ۲ قم نواخته شد، اظهار کرد: دقیق ترین و عمیق ترین مباحث در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، آموزشی و نظامی در آموزهای دینی ما وجود دارد، لذا نباید امر پژوهش را پیچیده نشان دهیم؛ اسلامی مبتنی بر پژوهش است.

وی ادامه داد: قرآن کریم می‌فرماید: «وَلَا تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ؛ هرگز آنچه را که بدان علم و اطمینان نداری دنبال مکن». در امور جاری زندگی هم آموزه‎‌های دینی ما را به تحقیق توصیه کرده است.

رحیمی بیان کرد: پاشنه آشیل‌ بروز آسیب‌‎ها در بین دانش‌آموزان این است که بیشتر مواقع به ویژه در فضای مجازی بدون تحقیق و منطق حرف‌ها را می‌پذیرند.

وی عنوان کرد: هفته پژوهش و فناوری برای این است که ما در مبانی کاری خود بازنگری کنیم، معلمی که امروز درسی را تدریس کرد اگر فردا در کلاس دیگری همان طرح درس را بیان کرد نسبت به کاری که انجام می‌دهد از اتقان کافی برخوردار نیست.

رحیمی درس پژوهی را مورد توجه قرار داد و گفت: با اجرای درس پژوهی در مدارس معلمان ما به بهترین و قابل فهم ترین طرح درس برای دانش‌آموزان دست پیدا می‌کنند. ابعاد تحقیق و پژوهش بسیار گسترده است و همه ما می‌توانیم در حوزه فعالیت خود یک پژوهشگر باشیم.

وی افزود: معلم یک مسئله را با توجه به ظرفیت کلاس مدنظر قرار می‌دهد و در رابطه با آن تحقیق و پژوهش می‌کند و نتیجه به دست آمده را برای ارتقای فرآیند آموزش در اختیار همکاران خود قرار می‌دهد که بسیار ارزشمند است.

رحیمی با اشاره به اینکه معلم پژوهنده یکی از عرصه‌های پژوهشی در آموزش و پرورش است، گفت: خوشبختانه ۲۳۰۰ همکار فرهنگی در این طرح شرکت کردند و از این تعداد ۸۰۰ نفر در سطح استان و منطقه حائز رتبه شدند.

وی تاکید کرد: سال گذشته در حوزه طرح‌های پژوهشی حدود ۷ میلیارد ریال در حوزه‌های پژوهشی هزینه صرف شد؛ همچنین تجهیزات آزمایشگاهی ۲۱ مدرسه را به‌روز کردیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم گفت: در جشنواره علمی و پژوهشی دانش‌آموزی ۱۱ هزار ۲۲۲ نفر شرکت کردند، لذا کارهای آموزش و پرورش در حوزه پژوهش بسیار متنوع است؛ زیرا هیچ دستگاهی در استان به گستردگی آموزش و پرورش نیست، که ۱۷ هزار پرسنل و ۳۱۵ هزار دانش آموز دارد.

رحیمی با اشاره به اینکه در مجموعه آموزش و پرورش جشنواره جابر بن‌حیان مبتنی بر کارهای پژوهشی در مقطع ابتدایی برگزار می‌شود، تصریح کرد: در جشنواره نوجوان خوارزمی ۷ دانش‌آموز حائز رتبه شدند.

همچنین، حسین غریب، مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری قم در آیین زنگ پژوهش هنرستان حضرت معصومه ناحیه ۲ قم، اظهار کرد: هفته پژوهش مناسبتی است که توجه به آن می‌تواند سرعت پیشرفت و تعالی کشور را بیشتر کند.

وی با اشاره به لزوم تقویت روحیه پرسشگری و ژرفانگری در افراد جامعه، ادامه داد: دانش‌آموزان امروز پژوهشگران آینده کشور هستند؛ بنابراین باید ژرف‌نگری، واکاوی، پرسشگری، همه جانبه نگری و شفافیت را همواره در فعالیت‌های پژوهشی خود به کار بگیرند.

وی پیشینه علمی و پژوهشی کشور را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: ایران در یک مقطعی از تاریخ، در قله‌های علم و پژوهش قرار داشت، اما به دلیل حمله بیگانگان، کتاب‌های خطی و آثار پژوهشی دانشمندان ایرانی، از کتابخانه‌ها جمع‌آوری و به کشورهای غربی انتقال یافت، ترجمه این اثرها به زبان یونانی، منجر به شکل‌گیری انقلاب صنعتی شد.

به گزارش ایسنا؛ در این مراسم نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی فرهنگیان و دانش آموزان ناحیه ۲ قم با حضور مسئولین افتتاح شد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۸ آذر ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۶
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403091812893
  • خبرنگار : 50455