سید مجتبی حسینی شنبه ۱۷مهرماه در نشست هم اندیشی فعالان گردشگری همدان با چارترکننده پرواز همدان-مشهد با بیان اینکه ضوابط سختگیرانه و انعطافناپذیری نظام بانکی در کشور باعث ایجاد چالشهای جدی شده است، اظهار کرد: منابع تسهیلات بانکی به دلیل پایین بودن سطح تسهیلات در کشور، پاسخگوی تعهدات و تکالیف تعیینشده از سوی دولت نیست و با وجود ۱۶ تکلیف بانکی با منابع محدود در اختیار بانکها، اجرای این تکالیف عملاً غیرممکن به نظر میرسد.
وی با بیان اینکه منابع بانکی همدان ۸۵ هزار میلیارد تومان است که تاکنون حدود ۷۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت که حدود ۹۰ درصد منابع بانکها در قالب تسهیلات پرداخت شده است، افزود: موضوع پروازها در استان، بهعنوان یکی از دغدغههای قدیمی مردم و مسئولان بهعنوان یک قصه پرماجرا مطرح میشد و این پروازها طی سالیان گذشته با فراز و فرودهای بسیاری همراه و در دورههایی کاملاً متوقف شده بود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با اشاره به شرایط خاص استان، نزدیکی به تهران را یکی از دلایل کاهش تقاضا برای پروازها دانست و اضافه کرد: بخش قابلتوجهی از متقاضیان به دلیل فاصله کوتاه با تهران از استفاده از پرواز صرفنظر میکنند و با وجود آماده بودن زیرساختهای فنی، ضعف در خدمات زمینی پرواز یکی از موانع اصلی در توسعه حملونقل هوایی استان است.
حسینی با بیان اینکه گردشگری بهعنوان یکی از ظرفیتهای مهم استان همدان همواره مورد بحث بوده است و با وجود آنکه این حوزه در قانون و ضوابط وزارت کشور زیرمجموعه معاونت عمرانی تعریف میشود اما تلاشهایی برای تقویت آن طی دو سال گذشته در معاونت اقتصادی صورت گرفته است، ادامه داد: یکی از چالشهای اصلی در توسعه گردشگری، وضعیت فرودگاه شهدای همدان است و این فرودگاه که زمانی فعال بود و سپس به دلیل مشکلات متعدد پروازها متوقف شدند که نخستین گام برای بررسی این مشکلات راهاندازی مجدد فرودگاه، یافتن دلایل عدم پایداری پروازها بود که ساعات نامناسب پرواز و نبود خدمات مناسب زمینی از جمله عوامل اصلی توقف پروازها مطرح شدند.
وی بیان کرد: فرودگاه شهدای همدان تجهیزات هندلینگ پرواز ندارد و در سطح کشور خدمات زمینی پرواز توسط شرکتهای خصوصی ارائه و هزینه آن از ایرلاینها دریافت میشود اما در همدان به دلیل تعداد کم پروازها، هیچ شرکت خصوصی حاضر به پذیرش این مسئولیت نشده است و استاندار همدان قول تامین اعتبارات لازم برای خرید تجهیزات هندلینگ را داده تا این تجهیزات بهصورت دائمی تهیه شود و مشکل خدمات زمینی پروازها برطرف گردد.
حسینی با بیان اینکه برای برقراری پرواز همدان - مشهد گفت: برای پاسخگویی به نیاز پروازهای داخلی، کشور به حدود ۵۰۰ فروند هواپیما نیاز دارد، اما تنها ۱۹۰ فروند در اختیار داریم که از این تعداد، تنها ۱۰۵ هواپیما فعال است و این تعداد باید کاری معادل ۵۰۰ هواپیما را انجام دهند و برای راهاندازی یک مسیر پروازی، گاهی مجبور به حذف مسیر دیگری میشویم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با بیان اینکه در تلاش برای برقراری پرواز، تصریح کرد: در دنیای امروز، فناوریهایی نظیر هوش مصنوعی، نانو و بیوتکنولوژی نقش محوری ایفا میکنند، اما گردشگری تنها حوزهای است که مردم همچنان خودشان در آن مشارکت مستقیم دارند و رباتها جایگزین نخواهند شد. اگرچه امروز بازار گردشگری کمرونق است، اما آیندهای درخشان پیش روی این صنعت خواهد بود.
وی با بیان اینکه استانهایی موفق خواهند بود که بتوانند در حوزه گردشگری تأثیرگذار باشند و ظرفیتهای خود را بهخوبی معرفی کنند، تصریح کرد: پرواز همدان به مشهد در روز چهارشنبه، ۲۱ آذرماه، ساعت ۱۲:۵۵ از فرودگاه شهدای همدان انجام خواهد شد و حرکت از مشهد به همدان نیز ساعت ۱۰:۳۰ برنامهریزی شده که این پرواز، نخستین گام در برنامهریزی برای برقراری پروازهای پایدار در استان است.
حسینی با تأکید بر اهمیت همکاری ادارات و نهادهای مرتبط برای حمایت از پروازها، بیان کرد: ۳۴ شهر هدف تبلیغات قرار گرفتهاند و ۱۲ بنر و بیلبورد نیز برای اطلاعرسانی در روزهای آتی در معابرهمدان نصب خواهد شد که ین اقدام نتیجه همافزایی و ارادهای جدی برای تثبیت و توسعه پروازها در استان است.
وی با بیان اینکه فرودگاه نهتنها دروازه ارتباطی یک استان بلکه یکی از ارکان اصلی توسعه اقتصادی است، افزود: هواپیما و پرواز هنوز در سبد عمومی مردم همدان جایگاه مشخصی ندارد، اما برای رشد اقتصادی، وجود پروازها از مطالبات اساسی تجار و سرمایهگذاران است و برای ارتقای کیفیت زندگی مردم و رونق اقتصادی، توسعه خدمات حملونقل در همه ابعاد از جمله جادهای، ریلی و هوایی ضروری بوده و هدف اصلی این است که خدمات با کیفیتی ارائه شود تا همه اقشار جامعه، فارغ از سطح اقتصادی، از این امکانات بهرهمند شوند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با بیان اینکه گردشگری، تنها با هماهنگی کامل همه بخشها از جمله رانندگان تاکسی، پذیرش هتلها و سایر عوامل مرتبط میتواند شکوفا شود و مردم و مسئولان هر دو در این مسیر نقش کلیدی دارند و باید برای رسیدن به استانی پرنشاط و پویا تلاش کنند، اظهار کرد: برقراری پروازهای همدان-مشهد، نه تنها یک گام مهم در بهبود حملونقل هوایی استان است، بلکه فرصتی برای تقویت زیرساختهای گردشگری و جذب سرمایهگذاران به شمار میآید و برنامهریزیهایی برای برقراری پرواز به مقاصدی همچون کیش و تهران در ماههای آینده در دست اقدام است.
حسینی با بیان اینکه این اقدامات نیازمند مشارکت گسترده و حمایت همهجانبه از سوی نهادها و مردم است تصریح کرد: برای موفقیت این طرحها و پایداری پرواز در همدان برگزاری کمپینهای تبلیغاتی، ترویج نگاه توسعهمحور و پای کار آمدن همه ذینفعان ضروری است.
وی با بیان اینکه علاوه بر حملونقل هوایی، مذاکراتی برای جذب سرمایهگذاران در حوزه گردشگری انجام شده است و یکی از پروژههای بزرگ پیشنهادی، ایجاد دهکده سلامت است که میتواند رونق جدیدی به صنعت گردشگری استان ببخشد گفت: برای رقابت در دنیای امروز و حرکت به سمت توسعه پایدار، باید به روز بود و از فناوریهای نوین بهره گرفت.
انتهای پیام