پیشگامی مقام معظم رهبری در تزریق امید و اعتماد به جامعه

با تحلیل عواطف پیام‌های مقام معظم رهبری در شبکه اجتماعی ایکس(توییتر)، می‌توان دریافت که ایشان در بحرانی‌ترین اوقات نیز پیام‌هایی سرشار از اعتماد و امید منتشر می‌کنند، به نحوی که در زمان ترور رهبران محور مقاومت شاهد غلبه گونه عاطفی اعتماد در پیام‌های ایشان بوده و پس از عملیات‌های سپاه پاسداران، سویه عاطفی شادی بیشتر از سایر عواطف از توییت‌های رهبری دریافت می‌شود که نشانه اعتماد ایشان به نظام تصمیم‌سازی کشور و اراده پولادین ایشان در برابر دشمنان جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در عصر حاضر با توسعه فضای مجازی و افزایش سطح سواد رسانه ای افراد، افکار عمومی اهمیتی دو چندان یافته و این موضوع مورد علاقه و مطالعه مدیران و متخصصان حوزه های مختلف قرار گرفته است، به عبارت دیگر این حقیقت که پژوهشگران رشته های مختلف در تدوین دانش درباره افکار عمومی مشارکت داشته اند، حاکی از آن است که این موضوع در انحصار هیچ گرایش خاصی نیست و تمامی زمینه های پژوهشی و مدیریتی به نوعی با افکار عمومی و الگوهای ذهنی افراد جامعه سروکار دارند که نمود واقعی آن در شبکه‌های اجتماعی مشهود است، لذا یکی از ابعاد مهم حکمرانی در یک جامعه به شناخت افکارعمومی مردم آن جغرافیا اختصاص دارد که اثرات آن در فضای مجازی متجلی می‌شود.

اهمیت عواطف عمومی در فضای مجازی

از طرف دیگر، عواطف همواره از دیرباز جنبه مرموز و ناشناخته انسان‌ها بوده و جایگاه مهمی در حیات اجتماعی افراد دارد، بنابراین پرداختن به عواطف به ضرورتی بنیادین در تعاملات انسانی تبدیل شده است، به نحوی که در فضای مجازی نیز تحلیل رفتار کاربران بدون درنظر گرفتن عواطف آن‌ها ناقص بوده و ارزش چندانی ندارد. بنابراین برای رسیدن به جامعه آگاهی که توانمندی ذهنی و بصیرت لازم را در مواجهه با مشکلات و سختی‌ها داشته باشند، باید به انتشار پیام‌ها و مطالبی اقدام کرد که عواطفی از جمله اعتماد و امید را به مردم منتقل کند.

درهمین راستا، مقام معظم رهبری در امر رسانه همواره بر تولید و انتشار محتوای امیدبخش داخلی و افشای ذات واقعی دنیای غرب تاکید داشته‌اند، به‌نحوی که ایشان پس از صدور فرمان جهاد تبیین در مناسبت‌های مختلف به عنوان پیشگام این الزام عملی، مثل همیشه با ادبیاتی خاص به توصیف و تفسیر دقیق مسائل پرداخته‌اند.

برهمین مبنا اندیشکده علوم داده مرکز مطالعات راهبردی ژرفا ضمن تکیه بر روش تحلیل عواطف متون، پست‌های توییتری مقام معظم رهبری نسبت به عموم کاربران در پلتفرم ایکس را در بزنگاه‌های مهم و بازه‌های زمانی مختلف بررسی کرده و به نتایج قابل توجهی دست یافته است.

قرابت محتوایی توییتر با وضعیت افکار عمومی

شبکه اجتماعی ایکس یا توییتر در جامعه ما بیشترین قشر نخبگانی را به خود اختصاص داده و منشا تحلیل‌های موجود در فضای مجازی است، این پلتفرم به عنوان یک شبکه اجتماعی فراگیر و در دسترس برای عموم، نقش بسیار پررنگی در بیان عواطف و عقاید طیف وسیعی از کاربران اینترنت و شبکه های اجتماعی را در سالیان اخیر ایفا کرده است. برهمین مبنا به تازگی تحلیل عواطف در توییتر به یکی از حیطه های جذاب تحقیقاتی تبدیل شده است.

همچنین در برخی از تحقیقات همپوشانی تایم لاین(فضای عمومی) توییتر با واقعیت موجود، نشان‌دهنده اهمیت پژوهش داده‌های توییتری است، به نحوی که براساس جدول انباشت خشم ذیل در ایام حوادث خشونت‌بار سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۸، نمودار روند تغییرات گونه عاطفی خشم کاربران توییتری به سمت بالا افزایش داشته است که همگرایی رفتارعمومی جامعه با عواطف کاربران این پلتفرم را نشان می‌دهد.

نمودار انباشت خشم کاربران توییتری

علاوه‌برآن، تطابق نزدیک شاخص درصد کاربران توییتر با شاخص درصد مشترکین اینترنت نسبت به کل کشور در توزیع استانی (برگرفته از فصلنامه آماری جلد چهل و نهم سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی) و نسبت جمعیت توزیع شده در کشور براساس سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، به صورت مشهود اثبات می‌کند که شبکه اجتماعی توییتر برآیند مناسبی از وضعیت افکار عمومی را نشان می‌دهد و کنش‌گری مجازی اکثریت جمعیت نخبگانی کشور را به خود اختصاص داده است.

درصد مشترکین استانی اینترنت و کاربران توییتری نسبت به کل کشور

استخراج عواطف از متون چگونه است؟

دررابطه با اتخاذ عواطف از واژگان، روش دگرنمایی یا تعبیه واژه(word embedding)  مورد استفاده قرار گرفته است، به نحوی که هر کلمه در این روش به صورت برداری در مختصات مشخص معین شده و برآیند بردارهای یکسان می‌تواند ما را به گونه عاطفی خاصی نزدیک کند.

براساس تصویر زیر، هر کلمه‌ای براساس سن و جنسیت دارای بردار مخصوص به خود است که مختصات منحصر به فردی را به خود تخصیص می‌دهد، درهمین راستا نرم‌افزارهای متن‌کاوی با این روش به تحلیل گونه عاطفی متن‌های منتشر شده در توییتر می‌پردازند که براساس تعارف اولیه، در این پژوهش ۹ گونه عاطفی تعریف شده و مختصات برداری کلمات براساس آن‌ها تطابق پیدا می‌کند.

نمودار بُرداری واژگان

غلبه گونه عاطفی اعتماد در بحران و سویه عاطفی شادی در پاسخ قاطع، راهبرد رهبری در بزنگاه‌ها

در راستای کشف عواطف ناشی از پیام‌های مقام معظم رهبری در بزنگاه‌های مختلف، هشت بازه زمانی مهم شامل ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، حمله به پایگاه آمریکایی عین الاسد در عراق، حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق، عملیات وعده صادق۱، ترور شهید اسماعیل هنیه، ترور شهید سیدحسن نصرالله، عملیات وعده صادق۲ و نماز جمعه نصر به امامت آیت الله خامنه‌ای(مدظله العالی) درنظر گرفته شده است.

پیام‌های توییتری اکانت مقام معظم رهبری طی ۲۴ ساعت پس از وقوع اتفاقات مذکور مورد تحلیل عواطف قرار گرفته که در قالب عواطف ۹گانه از جمله اعتماد، تعجب، ترس، غم، انتظار، عصبانیت، شادی، نفرت و امید بررسی شده است؛ یافته‌ها نشان می‌دهد که رهبر انقلاب همواره در ایام حوادث درراستای حفظ اقتدار ملی جمهوری اسلامی ایران و هویت بین المللی محور مقاومت از ادبیات نارضایتی یا ناامیدی استفاده نکرده و عواطف ناشی از توییت‌های ایشان در هنگام ترور رهبران مقاومت به سمت اعتماد و پس از عملیات‌های سپاه پاسداران به سوی شادی گرایش پیدا کرده است.

بر همین مبنا طبق نمودار عنکبوتی ذیل برگرفته از توییت‌های اکانت رهبر انقلاب پس از حمله به پایگاه آمریکایی عین الاسد در عراق، شاهد غلبه گونه عاطفی شادی و اعتماد در پیام‌های ایشان هستیم.

۲۴ ساعت پس ازحمله به پایگاه آمریکایی عین الاسد

حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق، موجب انتشار پیام‌هایی با سویه عاطفی اعتماد و غم در اکانت توییتری مقام معظم رهبری شد، البته اندکی عصبانیت و نفرت نسبت به رژیم صهیونیستی نیز از پیام‌های ایشان دریافت می‌شود، در ادامه پس از عملیات وعده صادق ۱ میزان قابل توجه‌ای شادی از توییت‌های رهبری دریافت گردید که نشان‌دهنده ابعاد مهم اولین حمله مستقیم جمهوری اسلامی ایران به خاک رژیم صهیونیستی است.

۲۴ ساعت پس از عملیات وعده صادق ۱

پس از شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس، میزان سویه عاطفی اعتماد زیادی از پست‌های توییتری آیت الله خامنه‌ای(مدظله العالی) در کنار میزان کمی انتظار دریافت شد، به نحوی که حتی با شهادت سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان نه‌تنها عواطفی از جمله غم و ترس مشاهده نشد، بلکه میزان اعتماد به اوج خود رسید که این امر نشان‌دهنده تزریق امید به جامعه و مدیریت افکارعمومی در مواقع بحران از سوی مقام معظم رهبری است.

۲۴ ساعت پس از شهادت اسماعیل هنیه
۲۴ ساعت پس از شهادت سیدحسن نصرالله

پس از عملیات وعده صادق ۲ که همچنان رهبری در مصیبت عزای سید حسن نصرالله بودند، توییت‌های ایشان علاوه‌بر سویه‌های عاطفی شادی و اعتماد با غم از دست دادن یار دیرینه خود نیز همراه بود، به نحوی که حتی پس از نمازجمعه تاریخی ایشان در ۱۳ مهرماه و حضور میلیونی ملت شریف ایران اسلامی که برخی از آن به عنوان وعده صادق۳ یاد می‌کنند، توییت‌های ایشان برخلاف سایر عملیات‌های سپاه پاسداران با غلبه گونه عاطفی شادی همراه نبود که نشان‌دهنده الزام عزم جدی و استمرار مقابله با جنایت‌های رژیم صهیونیستی در منطقه به ویژه لبنان و فلسطین است.

۲۴ ساعت پس از عملیات وعده صادق ۲
۲۴ ساعت پس از نماز جمعه نصر

در مجموع اگر بخواهیم نقش مقام معظم رهبری را در تبیین وقایع مهم تحلیل کنیم، باید بر نشر عواطف وحدت‌آمیزی چون سویه عاطفی اعتماد و شادی در فضای مجازی به‌عنوان بستر افکارعمومی جامعه تاکید کنیم، عواطفی که در توییت‌های سایر کاربران کمرنگ‌تر دیده می‌شود، به نحوی که براساس نمودارهای عنکبوتی زیر شاهد غلبه گونه عاطفی عصبانیت و غم در توییت‌های کاربران با کلیدواژه «انتقام» هستیم، کلیدواژه‌ای که میان جریانات مختلف سیاسی با گرایشات متناقض دارای مفهوم یکسانی بوده و بیشتر محتوای مرتبط با وقایع مدنظر را پوشش می‌دهد.

نمودار تحلیل عواطف پیام‌های رهبری
نمودار تحلیل عواطف کاربران توییتر
نماز جمعه نصر
ترور رهبران مقاومت 
پاسخ‌های جمهوری اسلامی

بنابراین، مقام معظم رهبری در راستای القای حقیقت موجود به افکارعمومی در پیام‌های خود از ادبیاتی سرشار از سویه عاطفی اعتماد و شادی استفاده می‌کنند و گاهی گونه عاطفی انتظار از مسئولان و سویه عاطفی غم ناشی از ترور رهبران مقاومت نیز از سوی ایشان ایجاد می‌شود، که این راهبرد حکیمانه باید الگوی فعالان فضای مجازی به ویژه در شبکه اجتماعی توییتر باشد تا افکارعمومی تحت تاثیر عملیات روانی رسانه‌های دشمن و جریانات صهیونیستی قرار نگیرد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۸ آذر ۱۴۰۳ / ۰۴:۱۹
  • دسته‌بندی: چهره‌ها
  • کد خبر: 1403091711983
  • خبرنگار : 71943