سعیده خضیر در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: کنترل بهینهسازی سوخت و کنترل متعارف در هر زمینهای و در هر یک از فصول سال باید صورت گیرد و تنها محدود به فصل سرما نباشد.
مدیرکل محیط زیست استان قزوین افزود: بر اساس قانون هوای پاک مصوب سال ۱۳۹۶، وزارت نفت موظف است که سوخت مورد نیاز نیروگاهها را به صورت متعارف تأمین کند و این از تکالیف به جای مانده در قانون هوای پاک است که چندین سال از تصویب آن میگذرد اما در بسیاری از مواقع اجرایی نمیشود.
وی خاطرنشان کرد: سوخت نامتعارف در خودروها اولین عامل آلودگی هوا است. بسیاری از کارشناسان فعال محیط زیستی، معتقدند که خودروها اولین عامل در آلودگی هوا هستند و نیروگاهها به صورت نقطهای آلودگی هوا ایجاد میکنند، لذا مضرات سوخت نامتعارف در خودروها بیش از نیروگاهها است.
این مسئول ادامه داد: نیروگاه شهید رجایی بالغ بر ۳۰ درصد از برق کشور را تأمین میکند و الزام آن برای عدم استفاده مازوت، نیازمند یک تصمیم جدی در سطح کلان و کشوری است.
وی در ادامه تصریح کرد: بالغ بر ۱۴ نیروگاه مازوتسوز در کشور در حال فعالیت است و تصمیم برای آن که کدام نیروگاهها در استفاده از مازوت دارای محدودیت باشد، بر اساس اولویتهای مدیران ارشد کشوری تصمیمگیری میشود.
خضیر با اشاره به اینکه بر اساس مؤلفههای قانون هوای پاک، چندین کلانشهر آلوده در سطح کشور وجود دارد، گفت: خوشبختانه قزوین در مقایسه با سایر شهرهایی که در معرض آلودگی هوا قرار دارند، وضعیت بهتری دارد؛ البته آلودگی هوا در قزوین را کتمان نمیکنیم اما وضعیت آن نسبت به سایر شهرها کمی بهتر است.
مدیرکل محیط زیست در پایان بیان کرد: تلاش میکنیم که مازوت سوزی در نیروگاه شهید رجایی مرتفع شود، خود نیروگاه نیز در این زمینه اقدامات قابل توجهی انجام داده است و نکات فنی موضوع را باید خود نیروگاه به مردم توضیح دهد که چه مقدار سوخت متعارف تحویل میگیرد و عدم امکان استفاده از سوخت متعارف به چه دلیل است.
انتهای پیام