یک کارشناس مسائل آموزش و پرورش مطرح کرد

مدرسه بدون پسوند، راه تحول نظام آموزشی/ لزوم جلوگیری از تفکیک دانش‌آموزان

یک کارشناس مسائل آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه بدون پسوند و تحصیل همه دانش‌آموزان بدون تقسیم‌بندی‌های کاذب و در کنار یکدیگر، راه تحول و نجات نظام آموزشی کشور است، گفت: دانش‌آموزان تا جایی که ممکن است بهتر است در کنار یکدیگر درس بخوانند و اگر نیازی هم به تفکیک باشد، این تفکیک باید درون مدرسه انجام شود و برنامه آموزشی واحد و ثابتی را هم نباید از همه به طور یکسان انتظار داشت.

مرتضی نظری نویسنده و کارشناس مسائل آموزش و پرورش در سلسله نشست‌های همایش علمی وفاق ملی در خوزستان که با مشارکت سازمان معلمان استان خوزستان و انجمن روزنامه‌نگاران زن ایران در دانشگاه فرهنگیان استان خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: باید از تقسیم‌بندی و تنوع مدارس خودداری کرد، به عنوان مثال ما دانش‌آموزان خانواده‌های عزیز شهدا و ایثارگران را از از همسالان خود جدا می‌کنیم تا در مدارس شاهد درس بخوانند یا دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و استثنایی را از کنار همسالان خود جدا و در مدارس خاص خودشان جانمایی می‌کنیم و گروه دیگری از بچه‌ها را به بهانه و عنوان استعداد درخشان در مدارس خاص خودشان ثبت‌نام می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، وی افزود: تمام این جداسازی‌ها و تفکیک‌ها فاقد پشتوانه درست علمی است و دست‌کم در نظام‌های آموزشی موفق چهار پنج دهه است که از این سبک مدرسه‌داری و مدیریت آموزشی فاصله گرفته‌اند.

این کارشناس مسائل آموزش و پرورش گفت: تنوع مدارس، هم به رشد طبیعی و اجتماعی کودکان و نوجوانان صدمه می‌زند و هم هویت‌یابی را از دانش‌آموزان سلب می‌کند.

وی بیان کرد: افراد در محیط‌های همگن یکدست نمی‌توانند خودشان را بشناسند و به ارزش‌ها و قوت‌های خود پی ببرند. این، نتیجه دخالت بزرگسالانه در دنیای کودکان و نوجوانان است. این در حالی است که هم‌صحبتی و رفاقت بچه‌ها با یک فرزند شهید، با یک دوست دارای معلولیت دارای مزیت بسیاری برای همه آن‌ها است.

نظری گفت: من متوجه تفاوت‌های خاص بچه‌ها و ضرورت رسیدگی‌های خاص مانند رسیدگی‌های پزشکی و آموزشی جداگانه متناسب با تفاوت‌های فردی هر کدام هستم اما دانش‌آموزان تا جایی که ممکن است بهتر است در کنار یکدیگر درس بخوانند و اگر نیازی هم به تفکیک باشد، این تفکیک باید درون مدرسه انجام شود و برنامه آموزشی واحد و ثابتی را هم نباید از همه به طور یکسان انتظار داشت.

وی افزود: این جداسازی‌ها، یکپارچگی و عدالت اجتماعی را از نظام آموزشی ما گرفته و امر آموزش را به ورطه بی‌رحمی، رقابت، مسابقه‌های اضطراب‌آور و رشد تک‌بعدی کشانده‌است؛ بچه‌ها نه تصویر واقعی از خودشان پیدا می‌کنند و نه از همسالان خود و نه از واقعیت‌های اجتماعی. محیط گلخانه‌ای و مصنوعی که همه شبیه هم و در آزمون‌های دستچین‌شده انتخاب شده باشند، بیشتر از اینکه موجب بالندگی فرد باشد، به محیط ضداجتماعی و ضدتربیتی تبدیل می‌شود.

این کارشناس مسائل آموزش و پرورش گفت: وقتی افرادی بدون تخصصی به استخدام آموزش‌وپرورش در می‌آیند، بعد تخصصی و صلاحیت حرفه‌ای آموزش و پرورش در نگاه جامعه زیر سوال می‌رود. از طرف دیگر، مدیریت آمرانه و سلیقه‌ای در آموزش و پرورش، به اعتبار اجتماعی این دستگاه لطمه زده‌است.

وی افزود: رییس‌جمهور از قبل انتخابات تاکنون در اظهاراتش توجه و نگاه ویژه‌ای به آموزش و پرورش داشته و دارد و امیدوارم به گونه‌ای عمل کنند تا متخصصان و افراد شایسته، محور مدیریت آموزش و پرورش باشند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۳ آذر ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۷
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403091309168
  • خبرنگار : 50232