نمایشگاه مارکو گریگوریان برپا شد

عرضِ اندام هنرمند نوگرا در موزه هنرهای معاصر تهران

نمایشگاه «مروری بر آثار مارکو گریگوریان» در سه گالری موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درآمد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، ظهر امروز ـ دوشنبه ـ ۱۲ آذر ماه ـ مراسم افتتاحیه نمایشگاه «مروری بر مارکو گریگوریان» دو روز پیش از سالروز تولد (۱۴ آذرماه) برگزار شد.

این رویداد در گالری‌های هفت، هشت و ۹ موزه هنرهای معاصر برپا شده است.

این نمایشگاه به کیوریتوری میشل الله‌وردیان ـ رییس بنیاد مارکو گریگوریان  ـ برپا می‌شود. از امروز  ۱۲ آذر ماه همزمان با نمایشگاه پرمخاطب «چشم در چشم» برپا شده است.

پیش‌تر این گالری‌ها آثار فرخ شایسته را به نمایش گذاشته بودند.

افرادی چون غلامحسین نامی، محمدرضا فیروزه‌ای، مهدی حسینی و قاضی مراد از جمله حاضران در این مراسم بودند.

همچنین هادی حیدری، سهراب هادی، علی خسروی، عباس مشهدی‌زاده، بهزاد حاتم، شایان شعبان، سیامک دل زنده، ایرج اسکندری، آرمان استپانیان و ساناز آریان‌فر نیز از جمله حاضران بودند.

میشل الله‌وردیان ـ نمایشگاه‌گردان این نمایشگاه و رییس بنیاد مارکو گریگوریان ـ اظهار کرد: جریان مدرنیسم در نقاشی معاصر ایران با تاثیرپذیری از نظریه‌ها، گرایش‌های متنوع و دستاوردهای هنری دنیای غرب دستخوش تحولات گوناگونی شد که بستری مناسب برای بسط و گسترش این هنر را در کشور ما فراهم آورد.

او گفت: زمینه‌سازان این جریان هنرمندان نام‌آشنایی بودند که علاوه بر فعالیت مستمر در عرصه نقاشی مدرن ایران اسلوب‌های نو و نیز سبک‌های گوناگون نقاشی مدرن را به نسل جوان‌تر ایران شناساندند و آموزش دادند.

الله وردیان اظهار کرد: می‌توان گفت که نسل‌های بعدی این نقاشان همگی وام‌دار نقاشی مدرن ایران‌اند که بی‌شک مارکو یکی از این هنرمندان است. بنیاد مارکو گریگوریان در ایروان ارمنستان افتخار دارد که در نخستین سال تاسیس خود با همکاری موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاهی از آثار این نقاش صاحب سبک برگزار می‌کند. اشاره به این نکته لازم است که موزه هنرهای معاصر تهران به عنوان موزه‌ای بین‌المللی، بیشترین اثر از مارکو گریگوریان را در گنجینه خود جای داده و اکنون به مناسبت یکصدمین سال تولد این هنرمند اقدام به برگزاری نمایشگاه «مروری بر زندگی و آثار مارکو گریگوریان» کرده است.

او ادامه داد: از ۱۲ آذر تا ۲۳ دی ۱۴۰۳ این نمایشگاه ادامه دارد و نخستین نمایشگاه انفرادی است که از آثار گریگوریان در طول بیش از چهار دهه فعالیت موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می‌شود. نمایشگاه بر آن است در حد امکان با بررسی روند فعالیت‌های هنری و تحلیل دوره‌های مختلف آثار گریگوریان سهمی در شناساندن و نقش موثر این هنرمند در روند تحول نقاشی معاصر ایران امروز نقاشان کشور و علاقه‌مندان به این هنر داشته باشد. لازم به ذکر است که آثار به نمایش درآمده تنها گزیده‌ای از آثار ماریگوریان است که از منظر تاریخ‌نگاری هنری و با نگاهی پژوهشی گردآوری و چیدمان شده است.

غلامحسین نامی ـ از پیشگامان جنبش هنر مدرن در نقاشی معاصر ایران ـ در این مراسم گفت: مارکو گریگوریان در حقیقت جنبش نوگرایی در ایران را در زمینه نقاشی پایه‌گذاری کرد. این یک حقیقت است؛ یعنی مارکو اولین کسی بود که نگاه نو به دنیا را در نقاشی و عرصه هنر نقاشی رواج داد. در سال ۱۳۳۷ وقتی که از ایتالیا به ایران آمده بود و خودش عضو هیات ژوری بینال ونیز بود، تعجب می‌کرد که کار این همه هنرمند جوان بااستعداد ایرانی در بیرون از مرزهای کشور شناخته شده نیست و باعث تاسف او شد.

نامی ادامه داد: او به اداره فرهنگ و هنر پیشنهاد داد و گفت که ما برای اینکه این جوانان را به دنیا معرفی کنیم و کارشان را از ایران به خارج بفرستیم، نیازمند بینال هستیم. گفت بینالی باید تشکیل شود و این از این طریق کارشان به دنیا معرفی شود. مارکو گریگوریان در حقیقت وسیله‌ای شد که هنر معاصر ایران به جهان معرفی شود و ما امروز وقتی که هنرمندان خوبی را در سطح جهانی می‌بینیم، متوجه می‌شویم که مارکو چه خدمتی به هنر ایران کرد.

نامی در ادامه تاکید کرد: درباره مارکو گریگوریان بسیار بسیار می‌توان صحبت کرد.

او سپس با یادآوری خاطره‌ای گفت: رابطه شخص من با مارکو گریگوریان مربوط به قبل از تشکیل گروه آزاد نقاشان و مجسمه‌سازان است. من از نظرات مارکو بسیار استفاده کردم و به من کمک کرد. خوب ما در آن سال‌ها در گالری آقای عبدالرضا دریابگی جمع می‌شدیم. چند تا از دوستان دور هم جمع بودیم؛ مارکو هم در جلسه‌ای در گالری دریابیگی حضور پیدا کرد و فراموش نمی‌کنم که با چه عصبانیتی مطرح کرد که ما چرا نشستیم و هیچ کاری نمی‌کنیم؛ یک مشت آدم‌ بی‌استعداد و بی‌هنر کارهای مزخرف خودشان را در گالری به نمایش می‌گذارند و گالری‌داران بی‌فرهنگ هم که خودشان نمی‌دانند هنر چیست، این کارها را با قیمت‌های گزاف می‌فروشند و هیچ خیانتی بالاتر از این به هنر نیست؛ بنابراین ما باید جلوی این قضیه را بگیریم؛ این مسئله همه ما نیز بود.

او گفت: من گفتم مارکو جان این نگرانی‌ را همه ما داریم، حالا چه‌کار باید بکنیم. گریگوریان پاسخ داد: راهش این است که ما یک گروه درست کنیم و جلوی این به اصطلاح خرابکاری‌ها را با کارهای خودمان بگیریم. گروهی تشکیل بدهیم و نمایشگاه‌هایی بگذاریم که در این نمایشگاه‌ها هنر درست را آن‌طوری که در بستر تاریخی خودش در دنیا جریان دارد ارایه دهیم. که ما بلافاصله قبول کردیم و اولین جلسه هم در خانه بنده تشکیل شد. آیین‌نامه نوشتیم و به اصطلاح قوانین را تنظیم کردیم؛ در اداره فرهنگ به ثبت رساندیم و با ثبت آیین‌نامه گروه آزاد نقاشان و مجسمه سازان رسمی شد.

نامی تاکید کرد: این ایده مارکو بود و گروه آزاد نقاشان و مجسمه‌سازان در طول سه یا چهار سال چندین نمایشگاه در داخل ایران و در خارج از کشور از جمله بال، سوئیس، واشنگتن و … ارائه کردند. سر و صدایی راه انداخت و اثرات بسیار بسیار مثبتی در جامعه جوان هنرمند ایرانی گذاشت. این یکی از افتخارات گروه آزاد نقاشان و مجسمه‌سازان بود که به همت مارکو عزیز به وجود آمد و من فکر می‌کنم که در تاریخ نقاشی معاصر ایران، جایگاه گروه آزاد نقاشان و مجسمه‌سازان جایگاه معتبری است. اینجا به همه دوستان عزیز می‌گویم هنری که امروز در عرصه ایران معاصر جریان دارد، روی دوش‌های مارکو قرار گرفته است. یادش بخیر و روانش شاد.

در ادامه نادره رضایی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اشاره به صف‌های طولانی نمایشگاه «چشم در چشم»، خطاب به علاقمندان هنرهای تجسمی گفت: در روزهای اخیر با صف‌هایی که برای تماشای نمایشگاه «چشم در چشم» تشکیل دادید، صدای شما را شنیدیم. انتخاب درست موضوع، انتخاب شماست و شما با صف‌های ما مدیران فرهنگی را غافلگیر می‌کنید.

او ادامه داد: در صد سالگی مارکو گریگوریان گرد هم جمع می‌شویم. این اصرار و استمرار به ماندگارجویی حتما نتیجه‌بخش بوده که ما را بعد از ۱۸ سال گردهم آورده است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۲ آذر ۱۴۰۳ / ۱۶:۵۰
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1403091208682
  • خبرنگار : 71614