دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

تأسیس دانشکده‌های حکمرانی؛ گامی در مسیر ارتباط علوم انسانی با حکمرانی عملی است

به گفته دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، تأسیس دانشکده‌های حکمرانی گامی مهم در جهت تحقق حکمرانی مبتنی بر علوم انسانی است؛ اما ارتباط این دانشکده‌ها با سایر دانشگاه‌ها باید تقویت شود.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، امروز در همایش «الگوی حکمرانی اسلامی ایرانی پیشرفت با بهره‌گیری از تحول علوم انسانی، اجتماعی و هنر» ضمن گرامیداشت ایام فاطمیه اظهار کرد: باوجود تحقیقات متعدد از سوی پژوهشکده‌ها و دانشگاه‌ها و گام‌های مثبتی که در خصوص بهره‌گیری از تحولات علوم انسانی در حکمرانی برداشته شده است، باید اذعان کرد که در حوزه علوم انسانی هنوز به توفیقات ملموس و قابل‌توجهی دست نیافته‌ایم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به موانع موجود در مسیر دستیابی به الگوی حکمرانی ایرانی-اسلامی مبتنی بر تحولات علوم انسانی بیان کرد: یکی از این موانع کم‌توجهی به فلسفه علوم انسانی، اجتماعی و هنر است. فلسفه، از موضوعاتی چون هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی، انسان‌شناسی و ارزش‌شناسی سخن می‌گوید و کاربست مبانی فلسفی در رشته‌هایی نظیر اقتصاد، روان‌شناسی، علوم سیاسی و ادبیات، می‌تواند پایه و اساس علوم را تشکیل دهد.

وی افزود: اگر بنیان فلسفی علوم اجتماعی و هنر به‌درستی شناخته شود و تعامل میان مبانی فلسفی و روش‌شناسی در این حوزه‌ها برقرار شود، زمینه برای نظریه‌پردازی و نقد نظریات فراهم خواهد شد.

خسروپناه با اشاره به ساختار دانشگاه‌ها و ضرورت تحول در آن‌ها گفت: دانشگاه تهران از سال ۱۳۱۳ با ۶ دانشکده و رویکرد علم‌محور تأسیس شد. اگر رویکرد دانشگاه‌ها به‌جای علم‌محور، موضوع‌محور باشد و گروه‌های علمی حول محور موضوعات کلیدی شکل گیرند، نتایج بهتری حاصل خواهد شد. به‌عنوان‌مثال، تشکیل دانشگاه خانواده می‌تواند بسیاری از مشکلات مرتبط با این حوزه را حل کند. اما نمی‌توان از دانشکده‌هایی مانند حقوق یا فلسفه انتظار داشت که مسائل موضوعی را به‌تنهایی حل کنند، چرا که این دانشکده‌ها موضوع‌محور نیستند. بنابراین، ما نیازمند یک تحول ساختاری در نظام دانشگاهی کشور هستیم.

وی ادامه داد: از دیگر چالش‌ها، کم‌توجهی به کاربرد نظریه‌های اجتماعی در فناوری‌های نرم اجتماعی است. ما هنوز سطوح فناوری علوم انسانی را برای استفاده در سایر بخش‌ها توسعه نداده‌ایم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به عدم کاربرد علوم انسانی و هنر در حکمرانی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر این دغدغه مورد توجه قرار گرفته و تأسیس دانشکده‌های حکمرانی ناشی از این نگرانی‌ها بوده است. بااین‌حال، باید ارتباط میان دانشگاه‌های حکمرانی و سایر دانشکده‌ها به‌صورت مؤثرتری برقرار شود.

وی در پایان به مشکل عدم پیوند علوم انسانی با هوش مصنوعی اشاره کرد و افزود: نگاه‌های متفاوتی به هوش مصنوعی وجود دارد. برخی آن را تهدیدی برای حوزه علوم انسانی می‌دانند، اما باید اذعان کرد که این فناوری ظرفیت‌های بسیار مناسبی برای توسعه این علوم دارد و می‌توان از آن به‌عنوان ابزاری قدرتمند در حکمرانی بهره برد.

خسروپناه تأکید کرد که برای دستیابی به حکمرانی اسلامی ایرانی پیشرفته، لازم است رویکردی جامع و متحول به علوم انسانی، اجتماعی و هنر اتخاذ شود و این حوزه‌ها با سایر فناوری‌ها و علوم نوین پیوندی معنادار پیدا کنند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۲ آذر ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۱
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 1403091208287
  • خبرنگار : 71974