شیراز را قطب گردشگری سلامت جنوب کشور میدانند چراکه دارای پزشکان حاذق و متعدد در تخصصهای مختلفی است. از سوی دیگر این کلانشهر قطب پیوند اعضای خاورمیانه و بلکه دنیاست. مسلماً چنین شهری با این ظرفیت عظیم در حوزه سلامت و گردشگری، در طول سال و هر روز شاهد حضور تعداد بیشماری مسافر از اقصی نقاط کشور و حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس است.
به صورت کلی رونق گردشگری سلامت، اقدام بسیار مفید و خوبی برای رونق اقتصادی و اشتغالزایی در شیراز است، اما مسئله ایجاد زیرساختها برای این صنعت مهم و پررونق است. توسعه یک صنعت بدون درنظر گرفتن زیرساختهای آن مسلماً آسیبزا خواهد بود و مشکلاتی را بخصوص برای مردم ایجاد میکند.
بلوار زند یا همان بلوار کریمخان زند شیراز که بلوار مرکزی این کلانشهر و اصلیترین خیابان آن محسوب میشود، مرکز اصلی تعداد بیشماری از مطب پزشکان حاذق با تخصصهای متعدد، مجتمعهای متعدد پزشکی و حتی اداری است.
وجود ادارات مختلف و مهمی نظیر استانداری، نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، کمیته امداد امام خمینی(ره) استان، سازمان تبلیغات اسلامی استان، بنیاد شهید و امور ایثارگران استان، بنیاد مسکن استان، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشکده پزشکی شیراز، جهاددانشگاهی فارس، مرکز مدیریت بسیاری از بانکها اعم از صادرات، ملی، ملت، سپه و.... و همچنین وجود دو بیمارستان بزرگ دولتی استان فارس، یعنی بیمارستان نمازی که قطب پیوند اعضای خاورمیانه و بلکه دنیاست و بیمارستان شهید فقیهی به علاوه دو درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی دانشگاه علوم پزشکی شیراز یعنی درمانگاههای امام رضا(ع) و شهید مطهری که بهترینها و حاذقترین پزشکان کشور به دلیل آنکه عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز هستند، فقط در آنجا ویزیت دارند، همگی مزیت بر علت ترافیک شدید این بلوار مهم و اصلی شهر شده است.
در این نقطه از شهر مجتمعهای پزشکی متعددی وجود دارد که در هر مجتمع از هر تخصص، چندین پزشک متخصص و فوق تخصص وجود دارد و شمار داروخانهها، آزمایشگاهها، مراکز فیزیوتراپی، سونوگرافی و... هم الی ماشاءالله به تعداد پزشکان و شاید هم بیشتر در تمام نقاط فاصله میدان امام حسین(ع) تا میدان نمازی و خیابانهای فرعی و کوچههای آن وجود دارد.
اما مشکل اصلی از آنجایی شروع میشود که وجود این همه مطب پزشکان و مراکز متعدد پزشکی و درمانی و اداری، بدون در نظر گرفتن پارکینگ برای ارباب رجوعان خود، باعث ایجاد گره کور ترافیکی در این منطقه از شهر شده است، به طوری که هر طرح ترافیکی در این نقطه، تاکنون ناموفق بوده است.
گرچه در این بلوار پارکینگهای عمومی هم به تعداد ۲ الی ۳ پارکینگ تعبیه شده است اما کفاف این حجم عظیم از مراجعهکننده به این نقطه از شهر را ندارد. ضمن اینکه بخش اعظمی از مراجعهکنندگان به مطب پزشکان و مراکز درمانی این نقطه از شهر، بیماران شهرستانهای استان فارس، یا استانهای دیگر و حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند.
اینجا حتی در مقابل ورودی اورژانس بیمارستانها هم خودروها دوبل پارک میکنند. تمام کوچهها، معابر و در هر نقطهای، خودرو به صورت دو لایه، سه لایه و حتی بیشتر پارک شده است. ترافیک در این نقطه از شهر شیراز در اکثر ساعات شبانهروز قفل است و حتی تردد با موتورسیکلت هم در این بلوار کفاف نمیدهد.
ایجاد یک لاین ویژه اتوبوس درونشهری هم نتوانسته است بر کاهش این ترافیک کمکی کند و در برخی ساعات به خصوص ساعت بعدازظهر آنقدر ترافیک در این بلوار شدید و سنگین میشود که مأموران راهور مجبور میشوند خودروهای سواری رو به قسمت خط ویژه اتوبوسها هدایت کنند تا کمی از سنگینی ترافیک کاسته شود که البته این کار باز هم فایدهای ندارد.
بیتوجهی حتی به هشدارهای پلیس راهور
در این بلوار هرچقدر هم مأمور راهور حضور داشته باشد، هیچ فایدهای ندارد، در هر صورت خودروها به خصوص در مقابل بیمارستانها چند لایه پارک میکنند و حضور و تذکر متعدد مأموران راهور هم پاسخگو نیست. گو اینکه هیچکس از هر قشری به این مسئله پارک خودرو توجه ندارد و در هر نقطهای که بخواهند پارک میکنند. به عنوان مثال چندی پیش، یک خودرو چند شب پشت سر هم، درست در مقابل ورودی پارکینگ دو اداره دولتی پارک میشد، تلاشها برای پیدا کردن صاحب این خودرو و جابهجایی آن برای باز کردن راه جوابگو نبود تا اینکه با کمک پلیس راهور مشخص شد که این خودرو متعلق به یکی از پزشکان حاذق و معروف شیراز است اما به دلیل اینکه حاضر نیست در ترافیک بلوار کریم خان زند رانندگی کند تا خود را به پارکینگ مجتمع پزشکی که مطب وی در آنجا واقع شده است، برساند، خودرود خود را در یکی از کوچهها و در مقابل ورودی پارکینگ دو اداره پارک میکرده است!
ایسنا تاکنون مصاحبههای متعددی در این رابطه هم از مسئولان مدیریت ترافیک شهری و هم پلیس هم استاندار و هم مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گرفته است. محمدهادی ایمانیه، استاندار پیشین فارس معتقد بود که باید تجمع مطب پزشکان را در این نقطه از شهر بشکنیم و امتیازات ویژهای برای حضور پزشکان در شهر سلامت در نظر گرفته شود و هزینههای داشتن مطب در این نقطه از شهر بسیار گران شود تا این تجمع مطب پزشکان متعدد در این نقطه از شهر شکسته شود.
مسئولان پیشین دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم میگفتند که تا مدتها مجوز راهاندازی مطب جدید در این نقطه از شهر داده نمیشود اما در نهایت چون این کار پیوست قانونی نداشت، مجبور شدیم دوباره مجوزها را اعطا کنیم.
فرمانده انتظامی فارس در این رابطه در گفتوگو با خبرنگار ایسنا گفت: نکته مهم در این زمینه توجه به زیرساختهاست. وقتی که ساختمانی، مجتمع پزشکی، رستورانی، مغازهای، داروخانهای، پاساژی و... احداث یا راهاندازی میشود، باید به مسئله پارک خودروی مراجعان آن هم توجه شود.
سردار رهام بخش حبیبی با بیان اینکه راهاندازی مجتمعهای پزشکی بدون توجه به مسئله پارکینگ بیماران مسلماً ایجاد ترافیک سنگین میکند، گفت: مسئله دیگر این است که با این حجم از ترافیک و وجود متعدد مجتمعهای پزشکی، خیابانها عریض نشدهاند و نتیجه آن، این ترافیک سنگین شده است.
وی در پاسخ به اینکه آیا طرح ترافیک زوج و فرد در این منطقه از شهر اجرا میشود، گفت: ما قصد دخالت در امور هیچ ارگانی نداریم اما به نظر میرسد در این نقطه حتی اجرای طرح زوج و فرد هم نمیتواند مشکلات ترافیکی را حل کند.
آمادگی اجرای طرح زوج و فرد را داریم
حبیبی همچنین در پاسخ به اینکه آیا پلیس آمادگی اجرای طرح زوج و فرد را در شیراز دارد، گفت: هر تصمیمی مسئولان در خصوص طرح زوج و فرد بگیرند، آمادگی اجرای آن را داریم.
رضا محمدیان، رئیس کمیسیون حملونقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شیراز هم پیش از این در گفتوگو با خبرنگار ایسنا گفته بود: تنها شهرداری متولی رفع ترافیک شهری نیست بلکه نیروی راهور و مجموعه استانداری هم باید کمک کنند و از همه مهمتر نقش مردم است که باید با فرهنگسازی، قوانین ترافیکی را رعایت کرده و در رفع این بحران کمک کنند.
وی عدم رعایت قوانین و عدم برنامهریزی برخی مشاغل در محور زندیه را یکی از عوامل مهم مشکل ترافیک دانسته و تأکید کرده بود: برخی مشاغل برای ورود و خروجشان برنامهریزی ندارند به عنوان مثال بارها تقاضا داشتیم که مجموعههای پزشکی وقت نوبت دهی را به صورت مجازی داشته باشند و سعی شود که این برنامهریزی و رجوع بیمار سر وقت باشد تا علاوه بر اینکه در وقت بیمار صرفهجویی میشود تجمع افراد و خودروها کمتر شود نه اینکه تجمع افراد در یک ساعت خاص در کلینیک، آزمایشگاه، درمانگاه و غیره باشد. این اتفاق هم بینظمی ترافیکی و مشکلات روحی روانی ایجاد میکند.
محمدیان دلیل دیگر ترافیک را تمرکز ادارات دولتی در این محور دانسته و افزوده بود: بحثی که در شورای شهر مطرح میشود این است که شهرداری با دادن امتیاز و بستههای تشویقی از ادارات خواسته است که از مرکز شهر خارج شوند، در این مورد مذاکراتی شده است و اثرات آن را در آینده خواهیم دید.
نقش مهم مردم در رفع مشکلات
به گزارش ایسنا، به نظر میرسد برای رفع معضل ترافیک این نقطه از شهر قطعاً باید هم فکری به حال افزایش تعداد پارکینگهای عمومی کرد و هم اینکه از تعداد مطبهای پزشکانی که در هر مجتمع از هر تخصص چندین پزشک حضور دارد، کمتر کرده و این پزشکان را در نقاط مختلف شهر پراکنده کرد تا عدالت هم در بحث تأمین سلامت در تمام نقاط شهر رعایت شود.
همانطور که اشاره شد، اصلیترین بحث در این زمینه بحث فرهنگسازی است. تا وقتی که خود مردم احساس مسئولیت نکنند که نباید در هر نقطهای حتی برای چند دقیقه پارک کرد چرا که باعث ایجاد ترافیک چند کیلومتری میشوند، این مشکل حتی با تأمین زیرساختها هم حل نخواهد شد.
دین اسلام به بحث حقالناس توجه و تأکید فراوانی دارد. باید بدانیم حقالناس فقط در مال مردم نیست بلکه در وقت مردم هم حقالناس باید رعایت شود. اینکه به خاطر کاری حتی فوری، پارک دوبل یا چند لایه انجام دهیم و ترافیک چند کیلومتری ایجاد کنیم، یا اینکه مسیر رفت و آمدی را کلاً ببندیم، قطعاً حقالناس افراد بیشماری به گردن آن شخصی که خودروی خود را بد پارک کرده است، خواهد شد و باید به درگاه خداوند پاسخگو خواهد بود. ضمن اینکه این نقطه از شهر محل رفت و آمد روزانه خودروهای اورژانس است و بارها مشاهده است که خودروی اورژانس با وجود داشتن بیمار بدحال و کشیدن آژیرهای متعدد، همچنان در ترافیک سنگین گیر کرده و راه به جایی نمیبرد!
از سوی دیگر گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از مترو و اتوبوس و حتی میدلباسها به صورت خطهای ویژه و سریعالسیر و همچنین اعطای تسهیلات ویژه برای استفاده عمومی مردم از این وسایل نقلیه میتواند گامی در جهت کاهش ترافیک این نقطه از شهر باشد.
انتهای پیام