سرپرست معاونت حمل و نقل راهداری کشور:

نگهداری راه‌های کشور ۳۰۰ همت پول نیاز دارد

سرپرست معاونت حمل و نقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، با بیان اینکه نگهداری راه‌های کشور بین ۲۸۰ تا ۳۰۰ همت اعتبار نیاز دارد، گفت: کمبود اعتبار باعث می‌شود نتوان به شکل استاندارد راه‌ها را نگهداری کرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، غلام‌عباس بهرامی‌نیا در آیین معارفه سرپرست راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمانشاه که امروز (هفتم آذر) برگزار شد، از گستردگی کار راهداری و عملکردی که هیچ لحظه‌ای از شبانه‌روز متوقف نمی‌شود یاد کرد و گفت: راهداری دو حوزه بزرگ و مهم نگهداری راه‌ها و حمل و نقل جاده‌ای را بر عهده دارد. 

وی با بیان اینکه سالانه نزدیک به ۵۵۰ میلیون تن بار و ۱۵۰ میلیون مسافر توسط ناوگان حمل و نقل کشور جابجا می‌شود، افزود: ۹۰ درصد حمل‌ونقل کشور از طریق جاده‌ها صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: بیش از ۲۲ هزار نفر نیرو زیر مجموعه سازمان راهداری در سراسر کشور هستند که از نیروهای برخی از وزارتخانه‌ها بیشتر است و اگر بخواهیم خانواده حمل‌ونقل کالا و مسافر را نیز به آن اضافه کنیم، سه تا چهار میلیون نفر خواهند شد.

بهرامی‌نیا تعداد کل راهدارهایی که در طرح‌های راهداری خصوصا زمستانی پای کار را ۱۲ هزار نفر اعلام کرد.

وی همچنین وعده داد از اوایل سال آینده وضعیت قراردادهای نیروهای راهداری بهبود یابد و به سمت قراردادهای واحد بروند.

سرپرست معاونت حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور افزود: ما در حوزه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به طور میانگین روزانه ۱۰ پروژه را افتتاح و ۱۰ پروژه را کلنگ‌زنی می‌کنیم که بیانگر گستردگی کار است.

بهرامی‌نیا در ادامه از وجود ۲۳۱ هزار کیلومتر انواع راه نیز در کشور خبر داد و عنوان کرد: نگهدای از راه‌ها عدد بسیار بزرگی بین ۲۸۰ تا ۳۰۰ همت نیاز دارد، اما تنها حدود یک نهم این اعتبارات را در اختیار داریم.

به گفته این مسئول، محدودیت اعتبارات باعث شده نتوان همه راه‌ها را به شکل استاندارد نگهداری کرد، اما تلاش می‌شود توزیع اعتبارات بگونه‌ای باشد که حداقل‌های استاندارد راه‌ها با توجه به شرایط و میزان بار ترافیکی که دارند رعایت شود.

تزریق ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل مسافر

سرپرست معاونت حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور سپس از معضل فرسودگی ناوگان حمل و نقل نیز یاد کرد و گفت: یک دلیل این موضوع عدم سرمایه‌گذاری در حوزه حمل و نقل به دلیل کمبود صرفه اقتصادی است.

بهرامی‌نیا با بیان اینکه همین حالا با کمبود صندلی در حوزه جابجایی مسافر مواجهیم، خاطرنشان کرد: این موضوع در ایام اربعین نمود بیشتری دارد که ناچار می‌شویم از ظرفیت سایر دستگاه‌ها استفاده کنیم.

وی از برنامه‌هایی که برای نوسازی ناوگان خصوصا در برنامه هفتم توسعه در دستور کار قرار دارد، یاد کرد و افزود: بخشی از کار شروع شده و تهیه دو هزار دستگاه اتوبوس در دستور کار قرار دارد.

سرپرست معاونت حمل و نقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور با بیان اینکه در حوزه ماشین‌آلات راهداری نیز با فرسودگی ناوگان مواجهیم، گفت: در این بخش نیز تهیه هزار دستگاه ماشین‌آلات بعد از حدود ۳۰ سال در دستور کار قرار دارد که ۸۰۰ دستگاه آن از طریق واردات و ۲۰۰ دستگاه طی قراردادی با «هپکو» تامین خواهد شد.

بهرامی‌نیا عنوان کرد: این ناوگان به صورت عادلانه بین استان‌ها توزیع خواهد شد و کرمانشاه نیز از آنها سهم دارد.

هزینه‌کرد ۸۰۰ میلیارد تومانی برای راه‌های منتهی به مرزها در کرمانشاه

وی در ادامه از کرمانشاه به عنوان یکی از استان‌های مهم در حوزه حمل‌ونقل با وجود داشتن دو مرز خسروی و پرویزخان یاد کرد و افزود: مرز پرویزخان در حوزه ترانزیت و مرز خسروی در حوزه مسافری حائز اهمیت است و طی سال‌های اخیر تردد از مرز خسروی افزایش داشته و متناسب با این افزایش تردد، نگاه سازمان راهداری نیز به آن ویژه‌تر شده‌است.

سرپرست معاونت حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور خاطرنشان کرد: طی دو سال اخیر ۸۰۰ میلیارد تومان در محورهای منتهی به مرزهای کرمانشاه هزینه شده است.

وی عنوان کرد: اگر گاهی منابع کمی در اختیار کرمانشاه قرار می‌گیرد به دلیل این است که اعتبارات کفاف نمی‌دهد و این موضوع برای سراسر کشور است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۷ آذر ۱۴۰۳ / ۱۶:۱۱
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403090705205
  • خبرنگار : 50181