مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس:

شعاع تردد خودروهای ارس پلاک باید از محدوده جدید منطقه آزاد ارس لحاظ شود/ ارس رتبه نخست مناطق آزاد کشور از لحاظ سرمایه گذاری 

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس گفت: فارغ از اینکه تردد خودروها در شعاع ۱۳۵ کیلومتر در سال‌های گذشته به درستی اجرا نشده است اما دو دلیل وجود دارد که امروز باید برای تعیین تردد خودروهای ارس پلاک لحاظ شود، نخست اینکه محدوده منطقه آزاد ارس به ۷۱ هزار هکتار توسعه یافته و این شعاع باید از محدوده جدید لحاظ شود، بنابراین لازم است تا محدوده حرکت خودروهای ارس پلاک افزایش یابد.

مجید کیانی، سه شنبه، ۶ آذرماه، در نشست خبری اظهار کرد: در خصوص تعارضاتی که در ماجرای محدوده تردد خودروهای ارس پلاک با مسئولان ذی ربط وجود داشت، بنا بر اعلام دادستان تبریز فعلا نباید مصاحبه‌ای انجام شود اما جهت شفاف سازی، قضیه از این قرار است که بنا بر مصوبه سال ۱۳۹۰ درباره محدوده تردد خودروهای ارس پلاک که تا امروز قانونی بوده و اعتبار دارد، این خودروها می‌توانند تا شعاع ۱۳۵ کیلومتری از محدوده منطقه آزاد ارس تردد کنند.

وی خاطرنشان کرد: پلیس در این خصوص برخی ملاحظات در نظر دارد و در حال حاضر با ورود دادستانی به موضوع؛ افزایش محدوده تردد به زودی جمع بندی و اطلاع رسانی نهایی در این خصوص انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه واردکنندگان می‌توانند خودرو کشنده با عمر پنج سال و دارای ارس پلاک خریداری و استفاده کنند، ادامه داد: مجوز واردات ماشین آلات عمرانی، اتوبوس، مینی بوس، ون و خودروهای هیبریدی سواری نیز به تازگی جزو مصوبات خودروهای ارس پلاک لحاظ شده و امکان واردات وجود داشته و آغاز شده است.

منطقه آزاد ارس رتبه نخست مناطق آزاد کشور از لحاظ سرمایه گذاری 

کیانی با تاکید بر اینکه بیشتر سرمایه گذاری‌ها در ارس توسط بخش خصوصی صورت گرفته است، اظهار کرد: بر اساس ارزیابی‌های سال گذشته و سه ماهه نخست سالجاری ارس در بین مناطق آزاد کشور با تفاوت فاحشی نسبت به گذشته در رتبه نخست قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس افزود: تقاضای سرمایه گذاری در منطقه آزاد ارس از ۶۱ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ به ۶۶۰ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۲ و ۳۰۰ هزار میلیارد ریال در هفت ماهه نخست سالجاری رسیده است.

وی با بیان اینکه منطقه آزاد ارس در سال‌های گذشته با مشکل تأمین زمین برای سرمایه گذاران مواجه بود، گفت: تا سال ۱۴۰۱ تنها ۵۰۶ هکتار زمین جهت واگذاری آماده شده بود ولی در دو سال اخیر ۴۵۰ هکتار دیگر نیز جهت واگذاری آماده شده است.

وی خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته تعداد ۵۵ واحد تولیدی جدید افتتاح شده و مجور تأسیس ۵۷ واحد و مجوز توسعه ۵۷ واحد دیگر نیز صادر شده است.

وی اظهار کرد: مرز جلفا با ارمنستان تنها معبر اتصال کشور به اوراسیا بوده و بیش از ۱۰ درصد ترانزیت عبوری کشور از گمرک نوردوز و جلفا است، در این راستا با تکمیل جاده ترانزیتی اوراسیا، خودروهای ترازیتی بدون ورود به شهر جلفا به کریدور ارس وصل شده و زمان کوتاه تر می‌شود که دوبانده شدن جاده مرند-جلفا به آن کمک می‌کند.

وی در خصوص صحبت‌های تغییر وی از سمت مدیرعاملی سازمان منطقه آزاد ارس، اظهار کرد: تغییرات همواره طبیعی و لازمه توسعه است و از سویی احکام مدیران عامل مناطق آزاد به مدت سه ساله است و بنده نیز بنا داشتم بعد از سه سال از ارس بروم ولی اکنون از تصمیم دولت برای هر تغییری استقبال می‌کنم.

وی ادامه داد: منطقه آزاد یکی از نهادهایی است که مدیریت آن به صورت کلان بوده و در اختیار استان نیست، از این رو مشکلات و چالش‌های آن در تهران باید پیگیری و حل شود و نباید نگاه مقرراتی همتراز با سایر مناطق استان نسبت به آن داشته باشیم.

تکمیل جاده ترانزیتی اوراسیا گامی در جهت تغییر رویکرد ارس

کیانی با بیان اینکه با راه اندازی و تکمیل جاده ترانزیتی اوراسیا زیرساخت‌های لجستیکی رویکرد آینده ارس تغییر می‌کند، گفت: اکنون نیز افزایش تقاضاهای سرمایه گذاری جهت انبارداری، نشانی برای آن است چرا که از ۳۰۰ هزار میلیارد ریال تقاضا، ۱۱۰ میلیارد ریال مربوط به بخش انبارداری است.

وی ادامه داد: رویکرد منطقه آزاد ارس در ۲ سال گذشته افزایش تعامل با دیگر نهادها بوده است، سال‌های گذشته منطقه شخصا اقدام به احداث مدرسه می‌کرد اما اکنون با مشارکت و هماهنگی با اداره نوسازی مدارس اقدام می‌کند و این موضوع در حوزه‌های دیگری چون پروژه‌های زیرساختی، آبی، جاده و میراث فرهنگی نیز ادامه دارد.

وی اظهار کرد: مهمترین کارکرد ارس که باید تا امروز در سطح کلان به آن پرداخت می‌شد، نگاه گردشگری است اما پس از سال‌ها غلفت، در دو سال گذشته آماده سازی ساحل و پیاده راه ارس در دستورکار قرار گرفت و عملیاتی شد.

وی ثبت ژئوپارک ارس به عنوان دومین ژئوپارک ایران و ثبت جهانی کاروانسرای خواجه نظر جلفا در یونسکو را از اقدامات جهانی منطقه در معرفی ظرفیت گردشگری برشمرد.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس افزود: مناطق آزاد ایران یکی از فرصت‌های مهم توسعه کشور است، فارغ از اینکه چه بلایی بر سر مناطق آزاد در سال‌های گذشته آمده اما در کل روند رو به رشدی داشته است.

وی افزود: نزدیک سه سال گذشته اتفاقات مثبت و تحولاتی در ارس انجام گرفته که مهمترین آن، معرفی ظرفیت کشاورزی و گردشگری منطقه بوده است چراکه تا سال ۱۴۰۱ ارس را بیشتر به عنوان منطقه آزاد صنعتی می‌شناختند اما امروز در حوزه کشاورزی و گردشگری حرفی برای گفتن دارد.

وی با بیان اینکه اتصال ریلی از جلفا به نخجوان و ایروان یکی از مطالبات ما است، اظهار کرد: دو مسیر ریلی از جلفا خارج می‌شود که مسیر غربی آن به سمت ایروان اکنون بسته شده و نیازمند کار دیپلماتیک است از این رو از طریق مسئولان مربوطه و مدیرعامل راه آهن پیگیر هستیم تا این هدف محقق شود. 

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۶ آذر ۱۴۰۳ / ۲۲:۳۸
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1403090604398
  • خبرنگار : 50536