به گزارش ایسنا، بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه شهری، معتقدند هر واحد رشد اقتصادی در استان مستلزم یکونیم تا دو واحد رشد در حوزه حملونقل است و به همین جهت، سیستم حمل و نقل یکی از مهمترین عوامل زیربنای توسعه تلقی میشود. شهرپایدار، توسعه پایدار و در نتیجه حمل و نقل پایدار، یکی از مهمترین خواستههای فعالان حوزه شهری در کشورهای رو به توسعه است که قطعاً با برنامهریزی برای داشتن حملونقل پایدار، شاهد اثرات مؤثر توسعهای در حوزههای اقتصادی، موضوعات زیستمحیطی، مصرف منابع و عدالت اجتماعی خواهیم بود از همین روی اهمیت و توجه به وضعیت حملونقل امری ضروری برای شهری چون قزوین است که در حال طی کردن مسیر توسعه یافتگی است.
بهسازی پیادهراهها، کاهش گرههای ترافیکی شهر، تعبیه روشنایی مطلوب، آسفالت و ایمنسازی خیابانها، خطکشی و علامتگذاری خیابانها و نصب و تعبیه دوربینهای نظارتی از مواردی هستند که مدیریت شهری در کیفیت بخشی به زندگی شهروندان احساس وظیفه دارد و باید به این موضوعات بپردازد.
توسعه پایدار شهر نیازمند حمل و نقل استاندارد
مهدی برخورداری، کارشناس شهرسازی در خصوص وضعیت یک حمل و نقل مطلوب به ایسنا میگوید: زیرساختها پایههای اصلی و ستون فقرات شهرها را تشکیل میدهند و نقش اساسی را در هرگونه توسعه شهری اعم از حمل ونقل، مسکن، انرژی، آب، بهداشت و اجتماعات ایفا میکنند، تا جایی که بدون فراهمآوری زیرساخت مناسب و کارآمد، هیچیک از انواع توسعه امکانپذیر نیست.
وی تصریح کرد: توسعه حملونقل به ویژه حملونقل عمومی یکی از مهمترین مؤلفههای زیرساختی در درون شهرها است که تأثیر بسیار بالایی در توسعه اقتصادی دارد؛ بنابراین همین امر سبب شده است تا نحوه اداره سیستمهای حملونقل شهری به یکی از دغدغههای اساسی مدیریت شهری تبدیل شود.
این کارشناس حوزه شهری با بیان اینکه زیرساختهای حملونقل شهر قزوین نسبت به استانداردهای جهانی فاصله دارد، افزود: وضعیت زیرساختهای شهر قزوین مطلوب نیست اما در مجموع نسبت به سایر استانها وضعیت بهتری دارد و میتوان گفت که شهرداری قزوین نسبت به سایر شهرداریها در این موضوع تقریباً جلوتر است؛ هرچند که معتقدم شهرداری در تأمین زیرساختهای این حوزه فقط و فقط در شهر قزوین تلاش کرده و نواحی منفصل شهری مانند ناصر آباد، اسماعیل آباد و چوبیندر از فقر زیرساختهای حمل و نقل رنج میبرند.
برخورداری شبکههای حملونقل را از عوامل مهم و مؤثر بر پتانسیل توسعه مناطق شهری عنوان میکند و میگوید: تغییر سامانههای حملونقل سنتی، احداث و استفاده از شبکه جدید حملونقل یکی از نیازهای قزوین در حوزه حملونقل پایدار است که طی سالیان گذشته اقداماتی در خصوص آن صورت گرفته اما به نظر نبود بودجه کافی سبب شده تا بسیاری از برنامهریزیهای مدیریت شهری در این زمینه ناکام بماند.
این فعال حوزه شهری با اشاره به فرسودگی ناوگان حملونقل عمومی شهر قزوین، اظهار میکند: متأسفانه شهر قزوین چه در بحث تاکسیرانی و چه در بحث اتوبوسرانی از فرسودگی رنج میبرد. البته فرسودگی اتوبوسهای درون شهری بیش از تاکسیها به چشم میآید. از طرفی نبود ناوگان حمل و نقل شهری در برخی مناطق ازجمله شهرک تازه تأسیس بهارستان، عارف، پونک، ملاصدرا و خیابان هادیآباد از دیگر مسائلی است که انتظار میرود مدیریت شهری نسبت به آن اهتمام ورزد.
وی ادامه میدهد: داشتن قطار سریعالسیر از دیگر نیازهای شهر قزوین که البته باتوجه به قدیمی بودن برخی بافتهای شهر و وجود قناتها و سردابها در شهر، لازم است که زیرساختهای آن برای مناطق جدید تدبیر شود. در علوم شهرسازی، پایداری شهر و پایدار بودن حمل و نقل منوط به رعایت چند اصل است. یکی از شرطها داشتن هوای پاک، فضای آرام و ایمن است که متأسفانه هیچ یک از ناوگانهای حمل و نقل عمومی شهر از این مؤلفههای ابتدایی برخوردار نیستند.
مؤلفههای حمل و نقل موفق
وی با بیان اینکه زمانی میتوانیم حملونقل یک شهر را موفق بدانیم که میزان رضایتمندی شهروندانش بالا باشد، میگوید: از دیگر عوامل افزایش انگیزه در شهروندان برای استفاده از حملونقل عمومی، داشتن سیستم حملونقل روان، سریع، ایمن، مطمئن و پاک همراه با ایجاد یک فضای آرام، داشتن اطمینان به زمانبندی اتوبوس، کرایه عادلانه، نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و فراهم کردن اتوبوسهای با کیفیت است.
وی اظهار میکند: تردد اتوبوسهای تهران در یک سامانه آنلاین است و شهروندان با رجوع به سامانه میتوانند زمان رسیدن اتوبوسها را ملاحظه کنند. این موضوع کمترین کاری است که میتوان انجام داد. همچنین معتقدم قزوین نیازمند مناسبسازی هرچه بیشتر در پیادهراهها، احداث پیادهراه درون شهری است.
این فعال موضوعات شهری در پایان میگوید: همچنین وضعیت پیستهای دوچرخهسواری در قزوین مطلوب نیست، نبود جای پارک در برخی خیابانهای پرتردد و همچنین گرههای کور ترافیکی در شهر قزوین از دیگر مشکلات حوزه حملونقل در قزوین است که لازم است به آن بیش از پیش توجه شود.
توسعه پایدار شهر، اولویت شهرداری
در ادامه به سراغ مجتبی جانی، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین رفتیم تا اقدامات شهرداری در این باره مطلع شویم.
وی با بیان اینکه توسعه پایدار شهر یکی از اولویتهای شهرداری قزوین است، به ایسنا میگوید: سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری قزوین، بر اساس اختیارات و وظایفی که دارد، در تلاش است تا میزان رضایتمندی شهروندان را در حوزه حملونقل افزایش دهد، در همین راستا خط کشی طولی معابر سطح شهر قزوین، خط کشی گذرگاههای عابرین پیاده، رنگآمیزی سرعتگاهها، تجهیز، نوسازی و شستوشوی چراغهای راهنمایی و رانندگی معابر و تقاطع شهر، تعمیر و نگهداری آسانسورهای عمومی شهر و همچنین پلههای برقی، شستوشوی پلهای عابر پیاده، شستوشوی تابلوهای راهنمایی و رانندگی و تابلوهای معرفی مسیر، شستوشوی ملزومات ترافیکی شهر، آرامسازی معابر حادثه خیز و ارتقای فرهنگ ترافیکی از جمله اقداماتی است که توسط این اداره صورت میگیرد.
وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون بالغ بر ۱۱ هزار متر خطکشی عرضی و ۲۴۰ کیلومتر خطکشی طولی در سطح معابر در شهر قزوین صورت گرفته است، اظهار میکند: پروژه اصلاح هندسی میدان شهید حسنپور، پروژه ایمنسازی مسیر تردد نسیم شمال، تجهیز ۶ تقاطع پرتردد سطح شهر به سامانه سولار (پنل خورشیدی)، نصب بزرگترین تابلوی راهنمای مسیر در بلوار جمهوری اسلامی، نصب گاردریل در محور نسیم شمال ۴۰۰۰ متر، مرمت و بهسازی گاردریلهای آسیب دیده که بر اثر تصادف معیوب شده بودند، تجهیز تقاطع های پرتردد سطح شهر به استابیلایزر (تثبیت کننده ولتاژ برق)، تجهیز ورودی نواحی منفصل چوبیندر و ناصر آباد و دانش به تابلوهای راهنمای مسیر، نصب کاشن تانک برای اولین بار در دماغه چوبیندر جهت افزایش ایمنی تردد از اقداماتی است که توسط شهرداری صورت گرفته است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک در ادامه بیان میکند: همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۰۰۰ مترمربع از سرعتگاه های شهر قزوین خطکشی شدند. اجرای اصلاح هندسی معابر شهر با هدف روانسازی ترافیک جهت ایمنسازی معابر و اصلاحات هندسی از مهمترین پروژههایی ترافیکی شهر قزوین بوده است. هدف از اجرای طرح اصلاح هندسی معابر ساماندهی وضعیت عبور و مرور وسایل نقلیه و ارتقای ایمنی تردد عابران پیاده، تأمین رضایت شهروندان و نیز کاهش مشکلات ترافیکی و تردد روان خودروها و ایمنی شهروندان است.
وی ادامه میدهد: در تمام شهرها تصادفات ترافیکی از عمده مشکلاتی است که ایمنی عمومی شهروندان را به خطر میاندازد و خسارات قابل توجهی را به جامعه وارد میکند؛ بنابراین روانسازی جریان ترافیکی یکی از مهمترین روشهای مؤثر در بهبود کیفیت ترددها و جلوگیری از سوانح شهری است.
این مسئول تصریح میکند: اصلاح هندسی میدان «شهید حسنپور» با هدف حرکت یکنواخت در محدوده میدان، کاهش سرعت ورود به میدان، تسهیل در حرکات خروج وسایل نقلیه، حذف و کاهش تخلفات رانندگی (دسترسی غیرمجاز به خیابان لاله) و مناسبسازی گذرهای عرضی عابر پیاده از دیگر اقداماتی بود که در راستای ارتقای سطح کیفیسازی زیرساختهای حملونقل صورت گرفته است.
وی میگوید: در سال جاری با هدف انتظام بخشی به جریان ترافیک، رفع نقاط حادثهخیز و همچنین ارتقای سطح ایمنی عبور و مرور رانندگان وسایل نقلیه سبک و سنگین در محور نسیم شمال با اجرای نصب تابلوهای ترافیکی در سرتاسر مسیر، نصب گاردریل به طول ۴۰۰۰ متر و نصب علائم ترافیکی بر روی گاردریلها، نصب نیوجرسی و تابلوهای حاشیه نما بر روی آنها، نصب استوانه و تابلوهای راهنمای مسیر، نصب چراغ چشمک زن، اجرای خطوط کاهنده واحداث سرعتکاههای آسفالتی استاندارد، محور یاد شده ایمنسازی شد.
تبیین فرهنگ ترافیک برای شهروندان
جانی در خصوص اشاعه و ترویج فرهنگ ترافیکی تصریح میکند: برگزاری آموزوارههای ترافیکی، اجرای نمایش (پرفورمنس) خیابانی با شعار ترافیکی و دعوت از کسبه، رانندگان و شهروندان قزوینی به پویش حق تقدم عبور و مرور با دانشآموزان و هم چنین اجرای نمایش ترافیکی در مدارس سطح شهر و توزیع پمفلتهای ترافیکی و آموزش فرهنگ ترافیک، از اقدامات انجام شده این سازمان در حوزه ترویج فرهنگ ترافیک است.
وی با اشاره به معضلات ترافیکی شهر، میگوید: بخشی از راهکارهای برونرفت از مشکلات و معضلات ترافیکی شهر از طریق آموزش به شهروندان مرتفع میشود. در همین راستا سازمان حملونقل و ترافیک با نصب فیکسچرهای آموزشی در سطح شهر برای کاهش معضلات ترافیکی با مشارکت شهروندان گام برداشته است.
فرسودگی ۵۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی قزوین
سید محمد تقوی، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین نیز با اشاره به ۵۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی قزوین، به ایسنا میگوید: در راستای کیفیسازی سطح خدمات به شهروندان، پرداخت کرایه اتوبوس در قزوین هوشمند میشود.
وی با بیان اینکه این موضوع برای اولین بار در کشوراتفاق میافتد، اظهار میکند: قرارداد سامانه هوشمند آنلاین برای ۱۹۰ دستگاه اتوبوس درونشهری با یکی از شرکتهای دانشبنیان با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال منعقد شده و شرکت مذکور در حال حاضر در مرحله پیادهسازی پروژه است.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین خاطرنشان میکند: سند تحول اتوبوسرانی در حال تدوین است و با تدوین سند تحول، سهم حملونقل عمومی نسبت به وضع موجود ۵۰ درصد افزایش خواهد داشت.
وی با اشاره به تسویه حساب بدهی ۱۵ میلیارد تومانی سازمان اتوبوسرانی از شهریور ماه ۱۴۰۱ تا به امروز، میگوید: خطوط ناوگان اتوبوسرانی با ۱۱۰ دستگاه اتوبوس و ۲۴۰ راننده پس از سالها انتظار رانندگان با هدف ساماندهی و مولدسازی در قالب شرکت محوری به بخش خصوصی واگذار شد.
تقوی در پایان بیان میکند: در سال جاری ۱۰ دستگاه اتوبوس اسکانیا که به دلیل تحریمهای اقتصادی و عدم تأمین قطعه بُرد به مدت دو سال متوقف شده بود به چرخه ناوگان حملونقل شهری قزوین بازگشت. امیدواریم با دریافت اعتبار بتوانیم بخش در نوسازی ناوگان حملونقل عمومی اقدامات قابل توجهی انجام دهیم.
به گزارش ایسنا، امروزه ایجاد زیرساختهای توسعه پایدار در همه ابعاد مدیریت شهری از اهمیت ویژهای برخوردار است و حملونقل بهصورت مستقیم با زندگی شهروندان در ارتباط است، بنابراین سیاستگذاری و برنامهریزی در این حوزه میبایست بر پایه توسعه پایدار و متوازن در تمامی مناطق شهری صورت گیرد و امید است که شهرداری قزوین به این مهم بیش از پیش توجه کند.
انتهای پیام