مردان زیباجو

گسترش فضای مجازی و میل به زیباتر دیده شدن و توجه به ظاهری بدون کاستی، و تایید ظاهری در فضای مجازی، از دلایلی است که به عقیده رئیس انجمن جراحی‌های زیبایی و پلاستیک ایران و دیگر کارشناسان، سبب افزایش جراحی‌های زیبایی نسبت به گذشته به‌خصوص در مردان شده است.

به گزارش ایسنا، متن پیش رو گزارش آرمان ملی درباره افزایش گرایش مردان به جراحی‌های زیبایی در جهان است که در ادامه می‌توانید بخوانید:

توجه به ظاهر و تغییر در آن، همواره موضوع چالش برانگیزی بوده است. از طرفی در سال‌های اخیر در جهان میل به زیبایی و سادگی ذاتی بیش از گذشته موردتوجه قرارگرفته است و از دیگر سو، با گسترش فضای مجازی، میل به زیباتر شدن در افراد مختلف، مساله‌ای نیست که قابل کتمان باشد.

این مساله در همه جوامع بیش از قبل و فراگیرتر از گذشته شده است. هرچند در دهه‌های گذشته، جراحی زیبایی بیشتر مربوط به بینی می‌شد، حالا این مساله به کل صورت و دیگر بخش‌های بدن تعمیم پیداکرده است.

گسترش فضای مجازی و میل به زیباتر دیده شدن و توجه به ظاهری بدون کاستی، و تایید ظاهری در فضای مجازی، از دلایلی است که به عقیده رئیس انجمن جراحی‌های زیبایی و پلاستیک ایران و دیگر کارشناسان، سبب افزایش جراحی‌های زیبایی نسبت به گذشته به‌خصوص در مردان شده است. دیده شدن در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مختلف، تایید شدن و افزایش توجه افراد، منجر به بالارفتن دنبال کننده‌های افراد می‌شود، که این مساله برای برخی می‌تواند کسب درآمد و کسب هویتی اجتماعی کند. به نوعی که گاه دیده می‌شود افراد عادی مثلا چهره خود را با جراحی به شخص خاصی شبیه می‌کنند، تا بتوانند از این طریق تبلیغ کنند و به درآمدزایی برسند. اما اشتراک تصاویر در فضای مجازی و گرفتن به اصطلاح لایک، از افراد مختلف، به نوعی رضایت‌های فردی را هم افزایش خواهد داد. هیچ‌کس از توجه بیشتر به خود ناراضی نیست. با نگاهی به اطراف خود متوجه خواهید شد که برخی افراد چه مشهور و چه فردی عادی ساعت‌ها و حتی روزها برای عکاسی از چهره خود در مکان‌های مختلف و جذاب و پرمخاطب وقت صرف می‌کند. هرچند ویرایش تصاویر هم به سادگی ممکن است، و با برنامه‌های مختلفی می‌توانید چهره و بدن خود را تغییر دهید، اما باتوجه به تبلیغات بسیاری که بعضا در فضای اجتماعی و واقعی صورت می‌گیرد، میل به تغییر چهره دائمی، در افراد بیش از گذشته شده است.

بابک نیکومرام، رئیس انجمن جراحی‌های زیبایی و پلاستیک ایران علت افزایش گرایش مردان به جراحی‌های زیبایی را حضور در فضای مجازی و میل به سلفی گرفتن برشمرد و به ایلنا گفت: به علت ارزان بودن اعمال جراحی در ایران می‌توان گفت که مردان از هر طبقه اجتماعی برای جراحی‌های زیبایی مراجعه می‌کنند.

۱۵درصد جراحی‌های دنیا متعلق به مردان

هرچند آماری از میزان عمل‌های جراحی زیبایی مردان در ایران وجود ندارد، نیکومرام در پاسخ به این سوال که چند درصد مراجعه کنندگان به جراحی‌های زیبایی را مردان تشکیل می‌دهند، گفت: آمار دقیقی در ایران نیست، اما در دنیا به طور متوسط ۱۵ درصد جراحی‌ها متعلق به مردان است که به‌نظر ایران هم از همین میزان تبعیت می‌کند.

رئیس انجمن جراحی‌های زیبایی و پلاستیک ایران افزود: در مردان با شیب ملایم‌تری افزایش گرایش به جراحی‌های زیبایی دیده می‌شود که آن هم به علت گسترش فضای مجازی و حضور درآن و گذاشتن تصاویر در فضای مجازی و همچنین بعضی تبلیغات در آن حوزه است.

وی در پاسخ به این سوال که کدام گروه سنی آقایان بیشتر برای جراحی‌های زیبایی مراجعه می‌کنند، گفت: بسته به نوع عمل فرق دارد، اما در عمل‌های زیبایی رینوپلاستی و ژنیکوماستی ۱۸- ۳۵ ساله‌ها و در جراحی‌های زیبایی بلفاروپلاستی مردان با سنین بالاتر مراجعه می‌کنند.

رئیس انجمن جراحی‌های زیبایی و پلاستیک ایران بیان کرد: در برخی موارد متقاضیان با تبلیغات فضای مجازی درخواست‌هایی خارج از عرف دارند که با مشاوره خوب می‌توان از اینگونه اعمال خارج از عرف جلوگیری کرد. مشکل این است که غالبا اینگونه متقاضیان به جراحان پلاستیک یا دیگر متخصصان مرتبط مراجعه نمی‌کنند، بلکه با تبلیغات مسموم فضای مجازی در دام مداخله گران و کلینیک‌های غیرمجاز می‌افتند.

وی اظهار کرد: فرهنگ ایرانی با گسترش فضای مجازی وعدم فرهنگ‌سازی متولیان امور در حال تغییر چهره است که متعاقب آن سلیقه افراد برای اعمال جراحی نیز تغییر می‌کند و دولت در این عرصه باید هوشیارانه‌تر عمل کند.

تصدیق شبکه‌های اجتماعی

کیوان نقره کار، فعال حوزه مجازی، درباره نقش شبکه‌های اجتماعی در ترغیب مردان به جراحی‌های زیبایی به «آرمان ملی» گفت: موضوع گرایش مردان به جراحی‌های زیبایی فقط مختص کشور ایران یا یک منطقه خاص نیست، اگرچه شدت آن در کشورهای مختلف متفاوت است. بنابراین از جنبه‌های مختلف می‌شود این موضوع را بررسی کرد. ابتدا اینکه فضای شبکه‌های اجتماعی این فرصت را ایجاد کرده است که افراد بتوانند با چهره‌های مختلف روبه‌رو شوند، و افرادی که شاید شبیه به خود هستند، اما چهره بهتر و مناسب‌تری دارند را پیداکنند و تمایل داشته باشند که شبیه آنها شوند. نکته دیگر اینکه ابزارهایی مانند ابزارهای هوش مصنوعی، که می‌تواند تصاویر را بهبود بخشد، فضا را به سمتی می‌برد که ما غیر از فضای مجازی هم، بتوانیم در فضای واقعی هم چهره یا اندام بهتری داشته باشیم. نکته سوم این است که باتوجه به اینکه اکثر چهره‌ها، به‌خصوص سلبریتی‌ها و افراد مشهور، باتوجه به نوع فعالیتشان ممکن است که چهره‌های خود را تحت عمل‌های جراحی خاصی قراردهند، و پیرو آن درآمدهای بیشتری کسب کنند. این موضوع سبب می‌شود که افراد دیگر هم برای جذب دنبال کننده‌های بیشتر، به این سمت گرایش پیداکنند. و در نتیجه به واسطه این جذب تصدیق‌های شبکه‌های اجتماعی بتوانند به درآمد بالاتری برسند.

تبلیغات اثرگذار است

نقره کار درباره عوامل دیگری که سبب گرایش مردان به جراحی‌های زیبایی می‌شود، افزود: به واسطه تبلیغات مختلفی که در این زمینه انجام می‌شود هم افرادی ممکن است به جراحی‌های زیبایی ترغیب شوند. وقتی مثلا مردانی می‌بینند، که مردان دیگر هم این جراحی‌ها را انجام می‌دهند، ترغیب می‌شوند و به تبع، پزشکان و متخصصان و افراد فعال در این حوزه با تبلیغاتی که انجام می‌دهند، می‌توانند سبب گرایش افراد بیشتری به این جراحی‌ها شوند. یک بخش دیگر هم برمی‌گردد به خود فضای جامعه که مشاهده می‌کنیم، فضای جامعه به سمتی می‌رود، که راحت‌تر از قبل بتوان از چهره زیباتری برخوردار بود و این نوع امکانات سهل‌تر از گذشته در اختیار افراد قرار می‌گیرد. این فضا سبب ترغیب بیشتر افراد می‌شود.

او در ادامه گفت: همه این عوامل، چه عوامل اجتماعی واقعی و چه فضای داخلی شبکه‌های اجتماعی، همه سبب می‌شود که این مساله بیشتر مورد توجه مردان قرارگیرد.

لزوم توجه به عرف جامعه

نقره کار با اشاره به لزوم استفاده از تجهیزات و افراد متخصص نیز افزود: یک موضوع، بحث سلامتی است که باید به این مساله حتما توجه شود، یعنی در بحث پزشکی و سلامتی، که اگر قرار است این جراحی‌ها صورت گیرد، حتما توسط متخصص و با مواد و تجهیزات متناسب و مرغوب و با کیفیت انجام شود. یک مساله دیگر اینکه عرف اجتماعی و پذیرش جامعه نسبت به این ماجرا است، که آیا اساسا جامعه می‌پذیرد که مردان به این سمت حرکت کنند؟ که به‌نظر می‌رسد، در جامعه پذیرفته شده است. با توجه به اینکه این موضوع در همه دنیا رایج است، خود شبکه‌های ماهواره‌ای، فیلم‌ها و سریال‌هایی در سراسر دنیا پخش می‌شود، تلاش می‌کنند هنرپیشه‌هایی با ظاهر زیباتر و جذاب‌تر را نمایش دهند. همین مساله فضای عرفی جوامع را به این سمت برده است که شاید تا حدی جای خود را باز کرده است. پس مساله‌ای که اینجا باید بسیار موردتوجه قراربگیرد، از لحاظ پزشکی و سلامت است که باید توجه ویژه‌ای به آن شود. اما در نهایت آنچه که مهم است، این است که هیچ جامعه‌ای نباید از عرف خود خارج شود.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۵ آذر ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۹
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1403090502869
  • خبرنگار :