امروزه هنگام گذر از خیابانها، خودروهایی را میبینیم که آلودگیهای صوتی و بصری ایجاد میکنند، با رفع زود هنگام عیوب این خودروها میتوان از وقوع این آلودگیها جلوگیری کرد. البته کار به اینجا ختم نمیشود گاهی همین بیتوجهی به نقصهای فنی خودرو باعث بروز تصادفات و به تبع مصدومیت و حتی فوت سرنشینان میشود.
هر نوع نقص یا تغییر در وضعیت ظاهری خودرو به طوری که باعث کاهش ضریب ایمنی رانندگی و یا افزایش آلایندههای هوا و یا آلودگی صوتی شود، نقص فنی نام دارد؛ فرسودگی لاستیک، خرابی چراغها، کم شدن ضخامت لنت ترمز، صدای نامتعارف در هنگام ترمز بخشی از نقصهای فنی ماشین است.
مردان جمعیت کثیری از رانندگان را تشکیل میدهند و به طور کلی در بیشتر خانوادهها آنها مسئول رسیدگی به خودرو و رفع نقصهای فنی آن هستند؛ در نتیجه نقش مردان در کاهش ناهنجاریهای خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است، اما در بسیاری از مواقع نسبت به این کار بیتوجه هستند و همین مسئله هم دردسرهایی را برای آنان به همراه دارد. اما باید دید علت این بیتوجهی به رفع نقصهای فنی خودرو چیست؟ در همین راستا با تعدادی از رانندگان به گفتوگو پرداختیم.
امیر حسین ظهرابی مالک خودروی ۴۰۵ در گفتوگو با ایسنا، هزینه بالای تعمیرات را علت اصلی کم توجهی آقایان به خودرو دانست و گفت: با افزایش قیمتهای لوازم مصرفی خودرو و هزینه تعمیرگاهها، برخی آقایان تا حد امکان به هزینه تعمیر خودرو نمیپردازند.
این مالک خودرو ادامه داد: استفاده از وسایل نقلیه عمومی و تاکسیهای اینترنتی برای استفاده از کارهای روزانه، باصرفه تر از استفاده از خودرو شخصی و پرداخت هزینههای زیاد و صرف زمان برای تعمیر آن است.
وی اضافه کرد: آقایان خودرو را دوست دارند، به علت اینکه زمان قابل توجهی را در خودرو میگذرانند بیشتر کارهای مهم روز و مسافرت را با خودرو انجام میدهند که میتواند برای همه افراد و خصوصا آقایان خاطره ساز باشد اما این روزها هزینههای بالای قطعات یدکی خودرو باعث شده نسبت به تعمیر خودروشان بی توجه باشند.
تعویض روغن ماشین حداقل ۶۰۰ هزار تومان هزینه دارد
علی راننده خودروی پراید به گرانی لوازم مصرفی اشاره کرد و گفت: من در اسنپ کار میکنم، پراید با وجود اینکه نسبت به سایر خودروها کم هزینهتر است اما برای تعویض روغن دورهای حداقل ۶۰۰ هزار تومان باید هزینه کرد.
وی افزود: با وجود گرانی لوازم مصرفی خودرو دیگر پولی برای زیبا سازی بصری خودرو نمیماند اگر کرایههای تاکسیهای اینترنتی کمی افزایش پیدا کند، حتما آقایان به زیبایی خودرو هم توجه میکنند.
محمد جواد که کارمند است در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: اکثر آقایان، افراد متعهدی نسبت به سلامت اعضای خانواده خود هستند و به تبع در برابر تعمیر و رفع نواقص وسایل نقلیه هم خودشان را مسئول میدانند. آقایان به دلیل اینکه زمان کافی ندارند، یک مقدار نسبت به خودرو کم اهمیت شدند.
این کارمند ادامه داد: خودرو شخصی بنده بارها نیاز به تعمیر داشته و من به دلیل کمبود زمان نتوانستم به این موضوع بپردازم و این خرابیهای متعدد موجب شد که هزینههای بیشتری را به دوش بکشم.
وی افزود: اداره ما هر روز ساعت ۱۴:۳۰ تعطیل میشود و با احتساب زمان بازگشت و صرف ناهار ساعت ۴ عصر میشود و معمولا تعمیرگاهی در آن زمان خودروی من را برای تعمیر قبول نمیکند.
لوازم یدکی بی کیفیت و تقلبی مردم را کلافه میکند
رضا مکانیک خودرو در گفتوگو با ایسنا تاکید کرد: آقایان برای خودروی شخصی خود اهمیت قائل هستند، اما اجناس تقلبی مردم و ما را کلافه کرده است با افزایش قیمت لوازم یدکی بعضی از افراد سودجو دست به تولید و پخش لوازم تقلبی و بی کیفیت میزنند.
وی ادامه داد: عمر این اجناس بسیار پایین است و استفاده کنندگان را مجبور به تعویض زود هنگام این لوازم میکند و پرداخت هزینههای متعدد و رفت آمدهای زیاد مالکان خودروها را کلافه میکند.
این مکانیک اضافه کرد: این لوازم تقلبی و بیکیفیت علاوه بر اینکه زود هنگام دچار خرابی میشوند، گاهی اوقات موجب آسیب به سایر قطعات خودرو میشوند که ممکن است مالک هزینههای زیادی را برای تعمیر پرداخت کند.
رضا در ادامه بیان کرد: اجناس تقلبی موجب کاهش اعتماد مالکین خودرو به مکانیکها میشود؛ هنگامی که مراجعه کنندهای برای تعمیر یک بخشی از خودرو چندین بار به یک مکانیک مراجعه کند در برخی موارد ضعف مکانیک را علت این مراجعات میداند.
حقوق کم؛ رسیدگی به خودرو را در اولویت پایین قرار میدهد
جواد سرپرست یک خانواده ۵ نفره به ایسنا، گفت: آقایان به خودرو و سالم بودن آن اهمیت میدهند اما با حقوق محدودی که دارند، پرداخت هزینهها را حسب اهمیت دارای اولویت بندی میکنند و خودرو شاید از اولویتهای اول نبوده است.
وی اظهار کرد: به عنوان مالک خودور کارهایی از جمله نظافت و رسیدگی خودرو را معمولا به موقع انجام میدهم اما اموری که دارای هزینه است شاید تا زمان واریز حقوق انجام نشود.
در ادامه با رئیس پلیس راه استان قم در رابطه با ضرورت رفع نواقص فنی خودروها و تاثیر نقص فنی در تصادفات منجر به فوت به گفتوگو پرداختیم.
سرهنگ روح الله شاکری در گفتوگو با ایسنا بیان کرد: استان قم به عنوان یک شاهراه محل عبور خودروها از ۱۷ استان کشور است که موجب افزایش تردد در این مسیرها شده است.
رئیس پلیس راه استان قم در خصوص خودروهای فرسوده گفت: در کنار تردد خودروهای تیزرو و تندرو متاسفانه خودروهای فرسوده و فاقد ایمنی عبور میکنند که موجب اختلالات در سرعت میشوند.
۸ درصد تصادفات خودرویی به دلیل نقص در سیستم ایمنی است
وی تاثیر نقص فنی در تصادفات منجر به فوت را مورد توجه قرار داد و گفت: امروز حدود ۸ درصد تصادفات خودرویی که منجر به فوت و جراحت اشخاص میشوند به دلیل نقص در سیستم ایمنی از قبیل: سیستم ترمز و فرسودگی تایرها و خرابی سیستم روشنایی در شب بوده است.
شاکری افزود: یکی از عمدهترین تصادفات در سطح کشور، تصادفات رخ به رخ هستند که پلیس با کمک راهداری اقدامات متعددی را در این زمینه اجرا کرده است، این تصادفات اغلب در جادههای دوطرفه رخ میدهد.
رئیس پلیس راه قم، جادههای دوطرفه را یک عامل در تصادفات دانست و گفت: تبدیل جادههای دوطرفه به یک طرفه نقش موثری در کاهش این تصادفات که منجر به خسارات سنگین جانی و مالی میشود دارند.
شاکری ادامه داد: پلیس نامحسوس در سطح استان در طرحهای مختلف از جمله شبانه و روزانه اقدام به برخورد با خودروهایی که دارای نقص فنی به طور جدی در حال انجام است.
وی در پایان آموزش را یک اقدام مهم دانست و گفت: آموزش یکی از اقدامات پلیس در زمینه کاهش تخلفات بوده است و آموزشهای مفیدی برای کاهش آسیبهای عابرین پیاده، ادوات کشاورزی انجام شده است.
انتهای پیام