به گزارش ایسنا، سمیه رفیعی رئیس کمیته محیط زیست کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر یکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳ در نشستی خبری که در حاشیه جلسه صحن مجلس با موضوع بررسی دستاوردهای حضور هیئت جمهوری اسلامی ایران در اجلاسیه کاپ ۲۹، با انتقاد از رفتارهای دوگانه آژانس بینالمللی انرژی اتمی تاکید کرد: خیلی محکم بیانیه کاملا جانبدارانه و غیر مستقل شورای حکام را محکوم میکنم؛ سال گذشته که اجلاس کاپ ۲۸ در امارات برگزار شد، این کشور از موضوعی به عنوان رنسانس هستهای رونمایی کرد و اتفاقاً در آنجا به برخی از برنامههای خود در زمینه ارتقای فعالیتهای هستهای اشاره کرد و مورد تشویق حضار قرار گرفت و این برخورد دوگانه جای تاسف دارد برای یک نهاد بینالمللی که باید استقلال خود را مراعات کند و بر اساس موازین انصاف و حقانیت جواب دهد.
وی افزود: درباره اجلاس کاپ ۲۹ که در باکو برگزار شد، به لطف خدا اهدافی که کشورهای توسعه یافته به دنبال آن بودند؛ از این جهت که در نشستهای پیشین و نشستهای کارشناسی مورد توجه قرار دادند تا از مسئولیتهای خود سر باز بزنند، محقق نشد و آنها نتوانستند آنطور که برنامهریزی کرده بودند به اهداف خود دست یابد و صحنه اجلاس باکو، به لطف خدا تا حد زیادی صحنه خوبی شد و به نفع کشورهای کمتر توسعه یافته رقم خورد. هدف کشورهای کمتر توسعه یافته این بود که طبق کنوانسیون تغییر آب و هوایی و موافقتنامه پاریس، کشورهای توسعه یافته باید تسهیلاتی را به کشورهای کمتر توسعه یافته یا در حال توسعه پرداخت میکردند اما با لطایف الحیلی میخواستند از این تعهد سر باز بزنند؛ در نشستهای مختلف این اجلاس این کشورها طوری عمل میکردند که هم میخواستند به تعهدات خود را پرداخت نکنند و هم هزینه عدم اعتنا به تعهدات خود را بر دوش کشورهای دیگر بیندازند و به دنبال بازیسازی بودند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: به لطف خدا در پایان اجلاس و با حضور فعالانه برخی از کشورها به ویژه ایران، این صحنه کمی متفاوت شد و کشورهای توسعه یافته نتوانستند به اهداف مورد نظر خود دست یابند؛ در جمعبندی و بیانیه انتهایی اجلاس قرار بر این شد که کشورهای توسعه یافته سالانه ۳۰۰ میلیارد دلار را به کشورهای کمتر توسعه یافته یا در حال توسعه اختصاص دهند. این رقم غیر از تعهد ایالات متحده آمریکا است. آمریکا خیلی واضح روشن و به دور از هر نوع محافظهکاری و بر اساس ذات خود که کشوری تولید کننده آلایندگی و کربن است، به هیچ وجه تعهدات اجلاس را نپذیرفت و این باعث شد که رویکرد ضد محیط زیستی آمریکا برای کشورهای حاضر در اجلاس خودنمایی کند و این اتفاق مهمی بود و باید به این نقطه دست پیدا میکردیم.
رفیعی اظهار کرد: از هیئتهای کارشناسی محیط زیست جمهوری اسلامی ایران تشکر میکنم که شبانه روز کار کردند تا موضوعی که علیه منافع ملی ایران بود تصویب نشود؛ همچنین نقش محوری اداره کل محیط زیست وزارت خارجه فوق العاده بود. از طرفی آنچه که به عنوان مجلس انتظار داشتیم و دنبال میکردیم مبنی بر گفتوگو با کشورهایی دارای منافع مشترک، در اجلاس کاپ ۲۹ باکو تا حد مطلوبی محقق شد و توانستیم هماهنگی با کشورهای مشترک المنافع را برقرار کنیم.
وی با اشاره به حضور ۴ نفر از مجلس شورای اسلامی در اجلاس پارلمانی کاپ ۲۹، اظهار کرد: ما به عنوان کمیته محیط زیست بالغ بر چهار ماه است که درباره موضوع رویکرد جمهوری اسلامی ایران و حضور ایران در اجلاس کاپ ۲۹ بررسی و رایزنیها و نشستهای متعددی را برگزار کردیم تا چگونگی حضور ایران حتماً مشخص شود و ایران به صورت رها شده در این اجلاس حضور پیدا نکند چرا که اجلاسی است که تصمیمات اقتصادی عمیقی را اتخاذ میکند؛ بنابراین برخورد و مواجهه جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری صادر کننده میتواند خیلی اثرگذار باشد. خط مشی جمهوری اسلامی ایران در بخش پارلمانی اجلاس کاپ ۲۹ این بود که با صدای بلند و رسا گفته شود که تحریمها قطعاً و حتماً در زمینه اقدامات جمهوری اسلامی ایران در کاهش کربن تاثیرگذار است؛ متاسفانه در ۲۸ اجلاس قبلی این مسئله به درستی تبیین نشده بود. اقدام مهم دیگری که در زمینه اجلاس پارلمانی انجام دادیم، ارائه دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران بود و در این اجلاسیه فرصتی برای گفتوگو درباره این موضوع پیش آمد.
رئیس کمیته محیط زیست کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس ادامه داد: در آنجا ضمن اینکه با صدای بلند سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه محیط زیست را مطرح کردیم، گفتیم که ما معتقد به مسئله حفظ محیط زیست هستیم و جمهوری اسلامی ایران با وجود همه سختیها به ویژه تحریم توانسته است این اقدامات را انجام دهد؛ این درحالی است هیچ کانالی برای تبادل تجهیزات نداشته و یک ریال نیز در این زمینه دریافت نکرده است. من در این اجلاس به صراحت گفتم که ایران شایسته تقدیر بینالمللی است. هم در گفتوگوهای دوجانبه و هم در خود اجلاس به نکاتی درباره حال و روز غزه و لبنان پرداختیم.
رفیعی در پاسخ به این پرسش که آیا اعتبار تصویب شده در این اجلاس به ایران نیز تعلق میگیرد؟ عنوان کرد: این اعتبار به کشورهایی تعلق میگیرد که عضو موافقتنامه پاریس هستند؛ ما همچنان عضو این موافقتنامه نیستیم و هیچ تعهدی از محل این موافقتنامه نپذیرفتهایم اما این موضوع ناقض و نافی سایر کمکهایی که از محل کنوانسیون تغییرات آب و هوایی ایران میتواند داشته باشد نیست. ایران از سال ۱۳۷۱ به کنوانسیون تغییرات آب و هوایی پیوسته و این موضوع در مجلس به تصویب رسیده و به عنوان قانون مطرح است. موضوع پاریس کنوانسیون نیست بلکه موافقتنامهای است که ذیل کنوانسیون تغییرات آب و هوایی طراحی شده و در آن برنامههای سختگیرانهای تعیین و اگر کشورهایی که صادر کننده نفت هستند، اگر به عضویت این معاهده در درآمدهاند، چون شرایط تحریمی مانند ما ندارند و کانالهای مالی آنها برقرار است با شرایطی موافقتنامه را پذیرفتهاند؛ کشورهایی نظیر عربستان، عمان و امارات به صورت مشروط عضویت در این موافقتنامه را پذیرفتهاند و ما به این دلیل است که هنوز عضویت در این موافقتنامه را نپذیرفتهایم و فعلاً نیز در شرایط حاضر برای ما عقلانی نیست تا عضو این معاهده شویم؛ زمانی که همه تحریمها علیه جمهوری اسلامی برداشته شود میتوان به این موضوع فکر کرد.
وی در پاسخ به پرسش دیگری در باره عدم حضور رئیس جمهوری در اجلاس کاپ ۲۹ عنوان کرد: به نظر من تصمیم بدی گرفته نشد که آقای پزشکیان در اجلاس حضور پیدا نکنند؛ از این جهت که در آستانه اجلاس خیلی از کشورهایی که حضور مقامات خود را ثبت کرده بودند، اما حضور نیافتند. عدم حضور ایشان تصمیم درستی بود که اتفاق افتاد و از این تصمیم دفاع میکنیم. در اجلاسیه کاپ ۳۰ اگر مشخص شود که آقای رئیس جمهوری با چه موضعی میخواهند حضور پیدا کنند و منافع ملی را مطرح کنند، به صورت کاملاً تخصصی میتواند حضور خوبی باشد.
سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره انزوای رژیم صهیونسیتی در اجلاس کاپ ۲۹ عنوان کرد: بستر اجلاس کاپ و اصل آن به مدیریت انرژی در دنیا باز میگردد و یکی از محوریترین عناصری که در این اجلاس نقشآفرینی میکند، تینک تنکهای اسرائیلی هستند. به ویژه در ۳ الی ۴ اجلاسیه اخیر نقش محوری و حضور هیئتهای اسرائیلی به شدت به چشم میخورد؛ در اجلاسهای که در امارات برگزار شد نیز سفیر امارات در تهران به من گفت که در حوزه محتوا، تیمهای کارشناسی اسرائیلی به آنها کمک کردهاند؛ اینها مسائل پوشیدهای نیست و از این جهت است که کنشگری جمهوری اسلامی ایران در سطوح کارشناسی دولتی پارلمانی و خصوصی میتواند بسیار مهم باشد. در اجلاس کاپ ۲۹ با فعالیتهایی که جمهوری اسلامی ایران داشت، توانستیم اقداماتی را انجام دهیم و کمپینهایی که به ویژه در بعد بینالمللی ایجاد شد، باعث شد که چالشهایی در جامعه بینالملل به وجود بیاید. همچنین کمپینهایی با موضوع تحریم اسرائیل و نه به اسرائیل خیلی فراگیر و سایر مسائل سیاسی منجر به منتفی شدن حضور رئیس جمهور اسرائیل گردید که این عدم حضور نیز یک موفقیت مهمی بود.
رفیعی همچنین در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره تصمیم دولت در خصوص توقف شده در سه نیروگاه کشور عنوان کرد: خیلی خوب است که دولت به کاهش مصرف سوختهای غیر استاندارد اهتمام داشته باشند اما به نظرم بهتر است برخی از اقدامات به اسم کمک به محیط زیست صورت نگیرد. بر اساس آخرین گزارش سیاهه انتشار، عمده عامل آلایندگی منابع متحرک عنوان شده است و برای آنها سهمی بالغ بر ۷۰ درصد تعیین شده است؛ بنابراین سهم منابع ثابت در مقایسه با منابع متحرک بالایی نیست به ویژه در مورد سه نیروگاهی که در کلان آلودگی هوا سهم بالایی ممکن است نداشته باشند اما دولت طبق قانون موظف است که سوخت پاک را به نیروگاهها و صنایع برساند.
وی ادامه داد: اینکه بالاخره مدیران به خودشان بیایند و بدانند که باید در طول همه این سالها کارهایی را میکردند که بتوانند سوخت نیروگاهها و سایر صنایع را تامین کنند، از این جهت رویکرد درستی بود اما از اینکه بگوییم مازوت سوزی سهم بالایی در آلودگی هوا دارد پذیرفته نیست.
به گزارش ایسنا، کنفرانس اعضای کنوانسیون تغییرات آب و هوای سازمان ملل متحد (Conference of the Parties to the United Nations Framework Convention on Climate Change) هر ساله به میزبانی یکی از کشورهای عضو و به منظور اتخاذ تصمیمات لازم و عملی کردن کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد درباره تغییرات اقلیمی (۱۹۹۴) و همچنین معاهده پاریس (۲۰۱۵) برگزار میشود. بیست و نهمین دوره این کنفرانس با عنوان «کاپ ۲۹» (COP ۲۹) از ۲۱ آبان تا ۲ آذر سال جاری به میزبانی باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شد.
انتهای پیام