به گزارش ایسنا، شهروند نوشت: پلیس راهور به عنوان نهاد مسؤول، موظف به مدیریت و بررسی صحنه تصادف، هدایت ترافیک و ثبت گزارشات لازم است. حضور سریع و مؤثر پلیس راهور در صحنه تصادفات، بهویژه در مواقع بحرانی، نقش بسیار مهمی در کاهش تلفات جانی و مالی دارد. اما برخی از تأخیر کارشناسان پلیس راهور در بررسی صحنه تصادفات، گلایه دارند. این در حالی است که به گفته سرهنگ اسماعیل احسان پور، رئیس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ، «میانگین زمان حضور پلیس راهور به صحنه تصادفات زیر ۱۱ دقیقه است و صحنه تصادفات در این بازه زمانی از سوی کارشناسان پلیس راهور بازدید میشود.» با این حال، شاهد تأخیر پلیس در رسیدن به محل تصادفات هستیم. این تأخیر گاهی از ۴۵ دقیقه نیز تجاوز میکند که نه تنها منجر به ترافیک سنگین در خیابان میشود، بلکه زمینه کلافگی و عصبانیت عاملین تصادف را ایجاد میکند. اکنون این سؤال مطرح است با وجودی که به گفته پلیس راهور، میانگین زمان حضور کارشناسان پلیس راهور در صحنههای تصادفات کمتر از ۱۱ دقیقه است، چرا در مواردی کارشناسان پلیس با تأخیر به صحنه تصادفات میرسند؟ «شهروند» در گفت و گو با مسئولان پلیس راهورعوامل تأخیر ماموران در صحنه تصادف را بررسی میکند.
۱۱ دقیقه میانگین زمان حضور پلیس
سرهنگ اسماعیل احسان پور، رئیس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ، در رابطه با علت تأخیر کارشناسان پلیس راهور در صحنه تصادف به «شهروند» میگوید: « میانگین زمان حضور پلیس در صحنه تصادف به کمتر از ۱۱ دقیقه رسیده است. البته ممکن است بیشتر از این زمان هم طول بکشد. اما ۱۱ دقیقه، میانگین زمانی است که کارشناسان پلیس به محل تصادف میرسند. این در حالی است که در گذشته میانگین زمان حضور پلیس راهور در صحنه تصادف، بیش از ۱۵ دقیقه بوده است. معمولاً ماموران در مدت زمان کوتاهی صحنه تصادف را بازدید و بررسی میکنند، اما گاهی اتفاق می افتد که حضور کارشناسان پلیس راهور با تأخیر همراه میشود. اگر بخواهیم علت تاخیر مامور پلیس راهور را دریک تصادفی بدانیم باید تاریخ، ساعت و محل تصادف، به پلیس اعلام شود تا پس از بررسی، به طور دقیق علت تاخیر گفته شود. در واقع اگر بخواهیم علت دقیق تاخیر کارشناس پلیس را در صحنه تصادف بدانیم باید به صورت موردی این تأخیرها اعلام شوند تا علت تأخیر کارشناسان در محل حادثه اطلاعرسانی شود.»
رئیس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ، ازعوامل مختلفی میگوید که سبب میشود کارشناسان با تأخیر به محل تصادف برسند. « پیک ترافیک، پیک سفر، زمان و موقعیت تصادف و وضعیت آب وهوایی، مواردی هستند که زمان حضور متصدی کروکی را متفاوت میکنند وسبب میشود ماموران با تأخیر به محل تصادف برسند.»
او یکی از مهمترین علل تأخیر پلیس در صحنه تصادف را آدرس اشتباه میداند: « آدرسدهی اشتباه و یا اطلاعات ناکافی درباره محل وقوع تصادف، یکی از عوامل مؤثر در تأخیر کارشناسان پلیس است. عدم دقت در بیان آدرس، ممکن است ناشی از استرس وقوع تصادف باشد یا بسیاری از افراد ممکن است آشنایی کافی با منطقه نداشته باشند و نتوانند نشانههای جغرافیایی مانند خیابانها و چهارراهها را به درستی بیان کنند. این مسأله سبب میشود بازدید از خودروهای تصادفی از سوی کارشناسان پلیس با تأخیر همراه شود.»
روزانه ۲۴۰۰ خبر تصادف در شهر تهران
به گفته سرهنگ سید ابوالفضل موسویپور، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، «روزانه بیش از ۲۰ میلیون سفر درون شهری در کلانشهر تهران صورت میگیرد.» باتوجه به حجم بالای سفر درون شهری در تهران، آمار تصادفات در پایتخت نیز باید عدد قابل توجهی باشد.
احسان مؤمنی، معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ آمار روزانه خبر تصادف در شهر تهران را به «شهروند» اعلام میکند:« ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار موتورسیکلت و ۴ میلیون ۸۰۰ هزار خودرو یعنی حدود ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار وسیله نقلیه در شهر تهران تردد میکنند. با این حجم از وسیله نقلیه و تردد در کلان شهر تهران، آمار تصادف هم به همین نسبت بالا است. روزانه ۲۴۰۰ خبر تصادف در شهر تهران به مرکز فوریتهای پلیسی ۱۱۰ اعلام میشود. از این تعداد روزانه حدود ۶۵ تصادف منجر به ترسیم کروکی جرحی میشود و کارشناسان پلیس روزانه نزدیک به ۴۰۰ کروکی خسارتی ترسیم میکنند که آمار بالایی است. حال حساب کنید این ۲۴۰۰ تصادف چه تأثیری در ترافیک شهر تهران میگذارد. بارها اعلام کردهایم که اگر تصادف خسارتی روی میدهد و مبلغ آن زیر ۳۰ میلیون تومان است رانندگان میتوانند بدون دریافت کروکی به شرکتهای بیمه مراجعه کنند. اما برخی رعایت نمیکنند و برای بازدید وقت میگذارند و منتظر حضور پلیس میشوند. همین موضوع ترافیک شهر را افزایش میدهد. با این وجود، ماموران پلیس راهور معمولاً کمتر از ۱۱ دقیقه در محل تصادف حضور پیدا میکنند. اما با توجه به بار ترافیکی سنگین، گاهی کارشناسان تصادفات راهور با تأخیر به محل تصادف میرسند. همکاران ما تلاش میکنند در زمان ترافیک پلیس موتورسواراعزام کنند تا خیلی سریعتر صحنه تصادف و میزان خسارت مورد بررسی قرار گیرد. اما گاهی اعزام پلیس موتورسوار هم به دلیل موقعیت تصادف و شرایط آب و هوایی وجود ندارد. با این وجود عملکرد پلیس در میانگین زمان حضور در صحنه تصادف، خوب است. »
با افزایش تعداد تصادفات، تأخیر به وجود میآید
سرهنگ رابعه جوانبخت، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ نیز، ترافیک، شرایط آب و هوایی، موقعیت محل تصادف، آدرس اشتباه را دلایل تأخیر پلیس در صحنه تصادف میداند. « در ۶ ماهه دوم سال، ترافیک به خاطر شروع مدارس و دانشگاهها بیشتر است و روزهای بارانی یا برفی حرکت وسایل نقلیه را کند میکند. به طور قطع، ترافیک زیاد یا شرایط جوی نامساعد بر زمان رسیدن پلیس تأثیرگذار است. دادن آدرس اشتباه از سوی عاملین تصادف هم آمار بالایی دارد.»
رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ علت دیگر تأخیر پلیس در صحنه تصادفات را تعدد تصادف در یک محدوده عملیاتی میداند:
«معمولاً کارشناسان راهور در یک محدوده عملیاتی وظیفه ترسیم کروکی تصادفات را دارند. اگر همزمان چندین تصادف در آن محدوده رخ دهد، ماموران همان محدوده موظف هستند تصادفات حوزه خود را رسیدگی کنند. ممکن است در یک حادثه چند نفر جان باخته باشند مامور باید برای هرکدام از فوتیها کروکی مجزا تهیه کند. یا چند خودرو در یک حادثه تصادف کرده باشند که مامور موظف است برای هر خودرو تصادفی کروکی خسارتی ترسیم کند. همین مسأله منجر به تأخیر حضور در صحنه تصادف دیگر میشود.»
محدودیت کارشناسان آموزش دیده
سرهنگ مجید غفاری، رئیس اطلاعرسانی پلیس راهور کشور نیز پیشتر در رابطه با یکی از عوامل تأخیر حضور کارشناسان راهوردر صحنه تصادف گفته بود که هر پلیس درجهدار نمیتواند کارشناس تصادف باشد و به او کد کروکی تعلق نخواهد گرفت. او می گوید: « کد و مجوز کروکی برای افسرانی است که دورههای کارشناسی تصادفات را در راهور گذرانده باشند و همین مسأله شمار ماموران کارشناس را محدود میکند و موجب تأخیر در صحنه تصادف میشود.»
انتهای پیام