به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، این طرح که به سفارش سازمان سینمایی توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی انجام شده بود، در تاریخ دوشنبه ۲۸ آبانماه ۱۴۰۳ ساعت ۹ در نشستی در محل پژوهشگاه توسط تیم تحقیق ارائه و مورد نقد و بررسی صاحبنظران قرار گرفت.
این طرح که در ششمین جشنواره سینمایی در سال ۱۴۰۲ به عنوان طرح شایسته تقدیر شناخته شده بود، تغییرات بازنمایی گسست نسلی در فیلمهای سینمایی ۴۰ سال گذشته را بررسی کرده است.
مجری طرح دکتر فروزنده جعفرزاده پور و همکاران ثریا احمدی، محمد جواد چیت ساز و حسین حیدری بودند.
سخنران نخست این نشست جعفرزاده پور عضو هیات علمی پژوهشگاه به اهمیت توجه به روابط و مناسبات نسلی به عنوان بستری برای انتقال فرهنگ و تمدن به آینده اشاره کرد و با تبیین انواع روابط نسلی، رویکرد جامعه ایران در بررسی مناسبات و روابط بین نسلها، به افزایش میزان تماشای فیلم سینمایی در دهه اخیر را به عنوان بستری برای الگوگیری روابط نسلی عنوان کرد.
وی با بررسی یافته ها نشان داد که فیلمهای سینمایی در دهه اخیر بیشتر و با موضوعات متنوع تری، گسست بین نسلها را به تصویر کشیده اند. تغییرات خانواده و پایداری آن، نقش نسل میانسال در ایجاد گسست، مهاجرت، تغییر سبک زندگی و تغییرات دینداری، طلاق و نقش زنان از موضوعاتی بوده که فیلمهای سینمایی برای معرفی گسست نسلی در جامعه ایران از آنها استفاده کرده اند.
ثریا احمدی عضو هیات علمی پژوهشگاه سخنران دوم نشست، علل انتخاب روش تحلیل گفتمان فرکلاف را در این مطالعه تبیین کرد و با بررسی ابعاد و زوایای روش تحقیق و اشاره به نمونه هایی از گفتمان موجود در فیلمهای بررسی شده الگوهای مختلف گفتمان روابط نسلی در فیلمها را تبیین کرد.
تقی آزادارمکی استاد دانشگاه به عنوان ناقد، به رخداد تغییر در همه نسلها بالاخص نسل میانسال تاکید داشته و توجه به تغییرات ساختاری (اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی) که زمینه تحول در روابط نسلی را فراهم آورده است، ضروری دانست.
وی با تاکید بر این مهم که سینمای ایران به دلیل نظارتها و مقررات و قوانین حاکم بر آن بازنمایی کننده جامعه ایران محسوب نشده، بلکه روایت دیگری را ارائه می دهد، گفت: دهه های بررسی شده، حوادث اجتماعی را نمایندگی نمی کنند. در گذشته دوره زندگی به کودکی و بزرگسالی تقسیم می شد ولی در دنیای جدید مفهومی به نام «جوانی» و دوره نسلی جوانان ظهور یافته و سینمای ایران هویت یابی نسلی را میسازد.
وی با اشاره به نکات مهم و ارزشمندی که در این مطالعه وجود دارد که برای استفاده بهتر سینماگران و تولیدکنندگان فیلمهای سینمایی از این پژوهش، تدوین گزارشات سیاستی را پیشنهاد کرد و همچنین توجه به مباحث مطرح شده را در تدوین این گزارش به کتاب مورد تاکید قرار داد.
مصطفی اسدزاده، ناظر طرح و عضو پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت ارشاد، یادآوری کرد که از این پژوهش در ششمین جشنواره سینمایی تقدیر شده و گسست نسلی موضوع مهمی است.
وی یادآور شد که دهه های بررسی شده توسط سازمان سینمایی مسئله شناسی و تعیین شده بوده و به برخی از نکات در جهت تقویت گزارش در تبدیل آن به اشاره کرد.
انتهای پیام