به گزارش ایسنا به نقل از روابطعمومی صداوسیما، محسن برمهانی معاون سیما تجربه حضورش در ۱۶۲ را مثبت ارزیابی کرد و در اینباره گفت: نخستینبار بود که توانستم بیواسطه با مخاطبان سیما صحبت کنم. واقعاً تجربه ارزشمندی بود و امیدوارم این اقدامات بیش از این تداوم پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه تماسهای تلفنی متعددی را با مضامین متفاوت، در دو ساعت پاسخگویی ازسوی مردم دریافت کرده است، افزود: همکاران ما در واحد امور ارتباط با مخاطبان بهطور هفتگی، نظرات و پیامهای مردمی را جمعآوری میکنند و گزارش آن را در اختیار مدیران سیما قرار میدهند که قطعاً مورداستفاده برنامهسازان و سیاستگذاریهای سازمان صداوسیما قرار میگیرد.
برمهانی در ادامه تأکید کرد: اما تجربه گفتوگو با مخاطبان، نهتنها برای مردم، بلکه برای مدیران هم جالب است؛ مخاطب در لحظه پاسخ پرسشهایش را دریافت میکند و بین مدیران سیما و مردم گفتمان مستقیمیشکل میگیرد که در برنامهسازی و آرایش رسانهای به ما کمک میکند تا دقت و توجه بیشتری در برنامهسازی داشته باشیم و مطابق سلیقه تماشاگر و نیازهایش تولید محتوا کنیم.
معاون سیما ضمن بیان اینکه برخی مخاطبان از اینکه میتوانند به شکل مستقیم با مدیران سیما صحبت کنند ابزار رضایت میکردند، اظهار کرد: ایجاد چنین فرصتی وظیفه رسانه ملی است. نکته جالبتوجه اینکه مخاطبان نکاتی را به ما تذکر میدادند که پیشتر ازسوی رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص اداره رسانه ملی و برنامهسازی مطرح شده بود. از این منظر، درک مدیران رسانه از مطالبات مردم و اینکه چقدر به دستورات فرمانده میدان خودمان نزدیکیم، اهمیت بسیاری دارد. قرار است سایر مدیران سیما از بخشهای دیگر نیز در هفتههای آتی به واحد امور ارتباط با مخاطبان بیایند و ازطریق تماس تلفنی مستقیم، نقطهنظرات مردم را دریافت کنند. مخاطب تلویزیون میخواهد در فرصت کوتاهی که وجود دارد، همه مواردی را که در ذهنش وجود دارد، مطرح کند. همین فرصت کوتاه هم برای مدیران هم برای مخاطبان قطعاً تعیینکننده است.
مخاطبان خواهان مجموعههای نمایشی باکیفیت
برمهانی با اشاره به تشکر مخاطبان از جریان جدید سریالسازی در تلویزیون هم گفت: این نظرات نشان میدهد که بینندگان رسانه ملی خواهان مجموعههای نمایشی باکیفیتاند. البته سریالسازی از تولید تا روی آنتن رفتن، دو تا سه سالی زمان لازم دارد و اگر تولیدات سیما در دوره تحول رسانه ملی موجب رضایت مردم شده، باعث خوشحالی ماست.
وی درباره پیشنهاد مخاطبان درباره کیفیت آثار کودک و نوجوان در سیما نیز بیان کرد: مخاطب تلویزیون در حوزه کودک و نوجوان میخواهد فرزندش را مدیریت کند و طبیعتاً بهدنبال تولیدات باکیفیت و سالم در سیماست. یکی از مخاطبان که پدربزرگ بود و نوه کوچکی هم داشت، در تماس تلفنی، از نگرانی خودش حول محتواهایی که کودکان و نوجوانان ازطریق تلفنهای همراه دریافت میکنند و مناسب سن آنها نیست و با سبک زندگی خانوادگی ما مغایرت دارد، سخن میگفت. این اظهارات مسئولیت ما را سنگینتر میکند.
برمهانی با تأکید بر اینکه مراقبت از محتوای مورداستفاده کودکان و نوجوانان در انواع رسانههای در دسترس آنها مهم است عنوان کرد: در چنین شرایطی، سیمای جمهوری اسلامی ایران باید کیفیت آثار مخصوص گروه سنی کودک و نوجوان را بالاتر ببرد.
طیف وسیع نظرات مردمی
در بخشی دیگر سلیم غفوری، قائممقام معاون سیما با بیان اینکه امروز به اتفاق جمعی از همکاران در ۱۶۲ حضور یافتیم و نظرات مردم را درباره برنامههای مختلف شنیدیم، اظهار کرد: طیف نظرات مردمی وسیع بود؛ از تشکر برای برخی برنامهها گرفته تا انتقاد به برنامهها، پخش پیامهای بازرگانی و پیشنهادهایی برای بهبود کیفی آنتن. همه اینها باید دستهبندی و تکبهتک رسیدگی شوند.
وی افزود: تلویزیون برای مخاطب برنامه میسازد و تلاش میکند رضایتش را جلب کند. قطعاً اگر نظرات مردمی را بهشکل مستقیم و مستمر دریافت کنیم، به آن چیزی که خواسته مردم است، نزدیکتر میشویم.
مردم صداوسیما را دانشگاه میبینند
در ادامه مهدی نقویان، رئیس مرکز سیمافیلم نیز با بیان اینکه برایم جالب بود نگاه مردم تا این اندازه در ارزیابی برنامهها و مجموعههای نمایشی تلویزیون، دقیق و صحیح است، اظهار کرد: بعضاً احساس میکردم یک منتقد پشت خط تلفن است و یک کارشناس در حال نظر دادن است. مردم در موضوع سبک زندگی و روابط خانوادگی بسیار دغدغه داشتند. پخش منظم مجموعههای نمایشی درخواست دیگر مردم بود. چند تماس جالب هم ازسوی برخی علاقهمندان به دنیای بازیگری داشتیم که میپرسیدند چطور میتوانند به تلویزیون راه پیدا کنند. مردم صداوسیما را همچنان «دانشگاه» میبینند و مایلاند آن وجهه تربیتی برنامههای تلویزیونی اعم از نمایشی و غیرنمایشی پررنگتر باشد.
نقویان با بیان اینکه برای اولینبار به ۱۶۲ آمدم و تجربه خوبی کسب کردم، گفت: مخاطبانی در مشاغل مختلف تماس میگرفتند و رسانه ملی بهشدت برایشان موضوعیت داشت و به آن بهمثابه پناهگاهی تربیتی مینگریستند. برای مثال، معلمی تماس گرفته بود و درخواست داشت رسانه ملی کمک کند تا به شبهات دانشآموزان در حیطههای مختلف بهشکل بهتری پاسخ داده شود.
درخواست پخش متنوع رویدادهای ورزشی
سینا معتضدی، مدیر شبکه ورزش هم در سخنانی درباره سؤالاتی که مخاطبان شبکه ورزش در تماس با ۱۶۲ مطرح کردند، توضیح داد و گفت: عمدهترین درخواست مردم از شبکه ورزش، بهخصوص مخاطبان نوجوان و جوان، پخش متنوع رشتهها و رویدادهای ورزشی بود؛ بهنحوی که بهجز فوتبال رشتههای دیگر را نیز شامل شود. یک درخواست دیگر مخاطبان پخش زنده سایر مسابقات چون کشتی، والیبال و .... بود. مخاطبان شبکه ورزش دوست دارند همه رویدادهای مهم ورزشی در سراسر دنیا را از این دریچه تماشا کنند و از آخرین اخبار مطلع باشند.
محمدرضا خوشرو، مدیر شبکه نسیم نیز از حضورش در ۱۶۲ اینگونه گفت: تجربه خوب و جالبی بود. مردم اول اعتراض میکردند که چرا این اندازه پشت خط ماندهاند؛ درحالیکه دهها نفر پاسخگو هستند و این نشان میدهد که چقدر مخاطب داریم. نکته دیگر اینکه برنامهها را کاملاً فنی و تخصصی و تکنیکال میبینند که برایمان بسیار ارزشمند است.
در ادامه سعید سلطانی، رئیس دفتر و مشاور معاون سیما با ابراز خرسندی از حضورش در ۱۶۲ و پاسخگویی مستقیم به مردم، عنوان کرد: نکتهای که برایم جالبتوجه بود، اینکه مخاطبان با برنامههای تلویزیون کاملاً آشنا هستند و بسیار جزئی و دقیق نکاتی را مطرح میکنند. بهنظرم، جا دارد حضور برنامهسازان در ۱۶۲ بیشتر باشد و از نزدیک مطالبات و دغدغههای مردم را بشنوند. مردم انتظار داشتند ما در تلویزیون به بسیاری از مشکلات در سطح جامعه بهشکل گستردهای بپردازیم.
مخاطبان خواهان برنامههای خانوادهمحور و هویتساز
میثم مرادی بیناباج، مدیر شبکه یک سیما هم پس از تجربه گفتوگوی مستقیم تلفنی با مخاطبان رسانه ملی در رابطه با بیشترین مطالبات مردمی توضیح داد: یکی از مطالبات مکرر مخاطبان در خصوص تداوم یافتن و پررنگ شدن آن دسته از برنامههایی است که مطابق با رویکردهای تحولی سیما هستند. برای مثال، برخی از هموطنانی که با ۱۶۲ تماس گرفتند، از وقفهای که در برنامه «مکث» ایجاد شده، گله داشتند و میخواستند این برنامه که از موفقترین برنامههای شبکه یک هم است، مجدداً روی آنتن برود.
وی ادامه داد: برخی از مخاطبان میخواستند که رسانه ملی بیشتر به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم بپردازد. همچنین، عدهای هم از پیامهای بازرگانی طولانی راضی نبودند و درخواست کردند که این بخشها در شبکههای سیما کوتاهتر شود.
مدیر شبکه یک سیما با بیان اینکه خوشبختانه مخاطبان رویکرد مثبتی به مجموعههای نمایشی باکیفیت رسانه ملی دارند، گفت: نهتنها تولید سریالهای سرگرمکننده، بلکه پرداختن به موضوعات ملی و تاریخی هم از دیگر تقاضاهای مخاطبان شبکه یک سیما بود. حتی پیشنهادهایی هم داشتند که به ما منتقل کردند و قطعاً از این نظرات کارآمد، درراستای بالا بردن کیفیت محصولات استفاده خواهیم کرد.
وی در ادامه اضافه کرد: از دیگر خواستههای مخاطبان توجه و برجسته کردن برنامههای خانوادهمحور و هویتساز بود. برخی از اینکه شبکه تهران استانی شده، ناراضی بودند؛ به این دلیل که در رویه جدید، امکان تماشای یکی از معروفترین برنامههای خانوادهمحور، یعنی «به خانه برمیگردیم» خارج از تهران وجود ندارد.
مرادی افزود: مطالبه تعداد دیگری از مخاطبان، تولید برنامههای شاد، بهخصوص برای آخر هفتهها بود. همچنین، محتوای جمعی از تماسها تشکر از تولیدات بود که بیش از آن، ما قدردان مخاطبان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران هستیم.
مجید اکبرشاهی، رئیس مرکز سیمرغ نیز درباره تجربه مکالمه مستقیم با مردم، عنوان کرد: برخی تماسهای مخاطبان درواقع پیامهای تشکر از شبکههای مختلف سیما و برنامههای گوناگون بود که باعث خوشحالی ماست. البته نکاتی ازسوی برخی دیگر از مخاطبان در قالب انتقاد هم مطرح شد که همه آنها برای ما سازنده و ارزشمند است.
وی افزود: یکی از برکات چنین امکانی دریافت بدون واسطه احساسات مخاطبان نسبت به شبکه و تولیدات است که قطعا برای هر مدیر و هر مجموعهای اهمیت زیادی دارد.
اکبرشاهی با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم مطالبات مردم از رسانه ملی را برآورده کنیم، گفت: تا جایی که توانستیم تلاش کردیم در همین مدت محدود و در حد تماس تلفنی با مخاطبان، پاسخگوی سؤالات هموطنان باشیم تا ضمن برقراری یک مکالمه صمیمانه، بتوانیم درراستای بهبود تولیدات رسانه ملی بهترین مسیر را انتخاب کنیم.
رئیس مرکز سیمرغ اضافه کرد: در این گفتوگوی مستقیم برخی موارد را که به بخشهای دیگر سازمان صداوسیما مربوط است را یادداشت کردم تا به همکارانی که در این نشست حضور نداشتند، منتقل کنم. تعدادی از مسائلی که مخاطبان عنوان کردند به واحدهای فنی و… ارتباط دارد که حتما با مدیران این بخشها درمیان خواهم گذاشت. سایر موضوعات که به مرکز سیمرغ مربوط میشود را هم قطعا پیگیری خواهیم کرد.
حسین زارعزاده، مدیر شبکه مستند نیز با حضور در واحد امور ارتباط با مخاطبان اداره کل روابط عمومی رسانه ملی (۱۶۲) باهدف گفتوگوی مستقیم با مخاطبان، در مورد تجربه چنین ارتباطی گفت: مخاطبان در سالهای اخیر بیشتر از گذشته مستندهایی را که روی آنتن شبکه مستند میرود، دنبال میکنند. بسیاری از مستندهای تاریخی، سیاسی و مستندهای حیات وحش ناظر بر گفته مردم، ازجمله آثار محبوب آنها در سیماست.
وی ادامه داد: طبیعتا فرصت صحبت رودررو با مخاطبان تلویزیون کمتر برای مدیران سیما پیش میآید، در حالی که اتفاقا این صحبتها بسیار راهگشاست و از ادارهکل روابط عمومی سازمان برای ایجاد چنین فرصتی سپاسگزارم.
زارعزاده تأکید کرد: برای من جالب بود که مخاطبان بهاصطلاح آمار تمامیبرنامههای شبکه مستند را دارند و به دقت برنامهها را رصد میکنند. مخاطبان حتی میدانند که کدام برنامه تولیدی شبکهها متوقف شده یا کدام اثر در دست تولید است و نسبت به تمام این موارد مسلط هستند. فکر میکنم ارتباط نزدیکتر با مخاطبان واقعا در رشد و توسعه تولیدات مؤثر است و اگر این مسیر ادامه پیدا کند حتما رسانه ملی نیز به مردم نزدیکتر خواهد شد.
در پایان سلسله نشستهای «مستقیم–جامجم» که از این هفته به همت ادارهکل روابطعمومی صداوسیما آغاز شده و قرار است میزبان سایر معاونتهای رسانه ملی برای گفتوگو بیواسطه با مردم باشد، حسین قرایی، مدیرکل روابطعمومی صداوسیما هم با بیان اینکه در بازه زمانی دوساعتهای که مدیران ارشد معاونت سیما در ۱۶۲ حضور داشتند، به حدود ۲۶۰ تماس از سوی مردم پاسخ دادند، گفت: توجه به مخاطبان و پاسخگویی به نیازهایی که دارند، ازجمله اولویتهای ما در ادارهکل روابطعمومی و بهویژه در واحد ۱۶۲ است. روزانه چندهزار تماس از سراسر ایران با همکاران ما در ۱۶۲ برقرار میشود. درخواستها، انتقادها، تشکرها و پیشنهادهای مخاطبان نیز در قالب گزارشهایی به اطلاع مدیران تلویزیون میرسد.
وی خاطرنشان کرد: امروز فرصتی فراهم شد تا مدیران ارشد معاونت سیما بهطور مستقیم با مخاطبان سخن بگویند. برای مدیران شبکههای سیما جالب توجه بود که برخی تماسگیرندگان تا چه اندازه دقیق، جزئی و با نگاه کارشناسانه درباره برنامهها تحلیل و اعلام نظر میکنند. امیدواریم با پیگیری موارد مطرح شده در تماسها شاهد اتفاقات خوبی باشد و اثرش را روی آنتن مشاهد کنیم.
انتهای پیام