قاسم فتحی در گفتوگو با ایسنا در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آیا سرانه مطالعه احساس بحران در دنیای کتابخوانی را حل خواهد کرد، اظهار کرد: تصور میکنم آنچه که در مورد سرانه مطالعه دنیای کنونی صحبت میشود، نادرست است، زیرا کودکان امروز در دامان والدینی بزرگ میشوند که تحصیل کرده هستند. همچنین در کتابفروشیها شاهد این موضوع هستیم که بخش کودک و نوجوان از بخش بزرگسالان رونق بسیار بیشتری دارد و قطعا والدین کودکان خود را به این سمت سوق میدهند.
وی اضافه کرد: ما والدین بسیار پیگیری داریم که به دنبال کتابهای با کیفیت برای کودکان خود هستند و حتی عدهای با تحلیلگران ارتباط دارند و در برنامههای کتابخوانی شرکت میکنند و من حداقل در این ۲ الی ۳ دهه گذشته کمتر این موضوع را به چشم دیدهام و اینکه در حال حاضر شاهد آمار بالای کتاب خواندن به خصوص میان کودکان و نوجوانان هستم، رضایتبخش است؛ چرا که این آمار نشان از نسلی میدهد که با کتاب آشناست و بیگانه نیست.
این فعال فرهنگی تصریح کرد: این نوع کتاب خواندن در میان طبقات حتی کم بضاعت هم افزایش پیدا میکند. نوجوانان به کتابخانهها و کتاب خواندن روی آوردند و اگر توان مالی برای خرید کتاب را ندارند، عضو کتابخانهها میشوند تا بتوانند مطالعه خود را ادامه دهند. در گذشته کتابفروشیها قفسهای را برای کودک و نوجوان اختصاص نمیدادند اما اکنون شاهد بخش مجزا و ویژه برای این قشر جوان در کتابفروشیها هستیم.
وی عنوان کرد: اگر تا چند سال آینده این نوع استقبال از کتاب را از سوی کودکان و نوجوانانی که از دل والدین رشد یافتهای تربیت شدهاند، داشته باشیم سرانه مطالعه خود به خود افزایش پیدا میکند و نباید نگران این موضوع باشیم.
فتحی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ما شاهد افرادی هستیم که تسهیلگر کتاب هستند و کتاب خواندن را به روش ساده با کودکان تمرین میکنند و آموزش میدهند. همچنین داستانهای کتاب را برای کودکان به صورت عمیق و همه فهم ارائه میکنند و بسیار اهمیت دارد که سرگرمی کودکان در کنار هم خواندن کتاب شده است.
وی ادامه داد: عدهای از افراد هستند که به داستانهای شاهنامه بسیار علاقه دارند و در این جلسات دور هم جمع میشوند و به شاهنامهخوانی میپردازند و به نوعی برای هم تسهیلگری میکنند. اکنون کتابفروشیهایی هستند که علاوه بر فروش کتاب، جلسات تمرینی کتاب خواندن هم دارند و به خوبی نویسنده و نوع کتاب را میشناسند و افراد را راهنمایی میکنند و به آنها آگاهی و انگیزه میدهند و خوشبختانه ما از چنین فروشگاههایی بیبهره نیستیم.
رسانههای آنلاین فضای بهتری برای ترویج کتابخوانی دارند
این فعال فرهنگی در خصوص نقش رسانهها در ترویج کتابخوانی، بیان کرد: ما در این خصوص باید مرزبندی بسیار مشخصی داشته باشیم و از نظر من رسانههای مکتوب در این زمینه نقش پررنگی نداشتند و اغلب آنها دغدغه این موضوع را ندارند. البته که ناگفته نماند فضای رسانههای مکتوب مانند رسانههای آنلاین باز نیست و ممکن است محدودیتهایی وجود داشته باشد. اما رسانههای آنلاین فضای بهتری دارند و راحتتر میتوانند به این موضوع مهم بپردازند.
فتحی اضافه کرد: بنابراین ما باید به سمتی برویم که کتابخوانی مستمر و مداومی داشته باشیم و در سالهای اخیر و میان نسل نوجوان اتفاق خواهد افتاد و آنها آگاهانهتر به این سمت قدم برمیدارند.
انتهای پیام