فیلم کوتاه «زن، مرد، دیگری» تجربه نوین سینمایی با تکنیک ویرچوال

نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه «زن،مرد، دیگری» گفت: استفاده و بهره‌گیری کامل از تکنیک ویرچوال در ساخت فیلم کوتاه‌ «زن، مرد، دیگری» باعث شده تا فیلم تفاوت چشمگیری پیدا کند.

سولماز فرخ‌منش در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تولید فیلم کوتاه «زن، مرد، دیگری» اظهار کرد:  فیلم کوتاه ۱۵ دقیقه‌ای زن، مرد، دیگری اولین فیلمی است که  کارگردانی آن را به‌عهده دارم و فیلم کاملا با استفاده از تکنیک ویرچوال (مجازی) در حال تولید است.

وی با تاکید بر ساختار به کار رفته در این فیلم کوتاه که او را متمایز کرده است، بیان کرد: فیلم نامه و داستان در رابطه با خیانت است و سعی شده تا به ‌این موضوع کلیشه‌ای، نگاهی متفاوت داشته باشد اما با این حال آن ‌چیزی که باعث شده که این فیلم نسبت به دیگر فیلم‌های ساخته شده متمایز بوده و تفاوت چشمگیری داشته باشد، ساختار و تکنیک به کار رفته در آن است که برای اولین بار به طور کامل  فیلمی با تکنیک مجازی تولید و ساخته شده است.

این نویسنده و کارگردان گفت: تکنیک ویرچوال تکنیک جدیدی است که در ساخت فیلم به کار رفته است، به این معنی که زمان، لوکیشن، گریم و لباس حذف و بعد با کامیپوتر ساخته می‌شود؛ بازیگران در یک فضای استودیویی نقش خود را ایفا می‌کنند و پس از ساخت لوکیشن بازیگران به آن فضا منتقل می‌شوند و لباس و گریم بازیگران با توجه به فضای فیلم تغییر می‌کند.

فرخ‌منش اضافه کرد: تکنیک مجازی انقلابی در صنعت سینما به وجود آورده است و در حال حاضر در صنعت سینمای کشورمان شاهد شکل‌گیری و رشد آن هستیم، این تکنیک  برای نخستین بار در سال ۱۳۹۹ توسط «ابوذر صفاریان» پایه‌گذاری شد و با همت«فاطمه غفاری» کارخانه تولید مجازی فیلم در ایران تاسیس شد.

وی با اشاره به آثار ساخته شده سینمایی در کشور با استفاده از این تکنیک، گفت: آثار متعددی همچون سریال «هفت» به کارگردانی کیارش اسدی‌زاده، سریال «موسی» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا از آثاری به شمار می‌آیند که از تکنیک ویرچوال در برخی از قسمت‌ها و سکانس‌ها استفاده کرده‌اند.

نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه «زن، مرد، دیگری» بیان کرد: این فیلم اولین فیلم کوتاهی است که به طور کامل با این تکنیک ساخته می‌شود و به جز بازیگران تمامی موارد در ویرچوال ساخته شده است.

وی ادامه داد: در ادامه همچنین پس از تولید این اثر پیش تولید فیلم سینمایی تحت عنوان «نویسنده مرده است» و تولید سریال «قصه‌های پریزاد» در ۱۶ قسمت را در برنامه دارم.

فخاری‌منش با اشاره به فواید استفاده از تکینک ویرچوال در ساخت فیلم گفت: ساخت فیلم سینمایی در بستر ویرچوال امکان تولید وساخت همزمان چندین پروژه سینمایی را فراهم می‌کند و علاوه بر آن در کاهش هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی می‌شود و این تکنیک محدودیت‌های زمانی و مکانی را از بین می‌برد. این تکینک برای ساخت فیلم‌های تاریخی بسیار موثر است و در ساخت فیلم‌های روز نیز می‌تواند مفید باشد.

وی در پاسخ به اینکه آیا فیلم‌های ساخته شده با تکنیک ویرچوال حس مصنوعی بودن را به مخاطب القا می‌کند یا نه اظهار کرد: فیلم و سریال‌هایی که تاکنون در این بستر ساخته شده‌اند نمونه موفقی از این تکنیک به شمار می‌آیند؛ با تماشای سریال موسی مخاطب احساس می‌کند که این فیلم در مصر ساخته شده و به هیچ عنوان حس مصنوعی بودن را منتقل نمی‌کند.

این نویسنده و کارگردان با بیان قصد و هدف خود از ساخت فیلم کوتاه‌ «زن، مرد، دیگری» با بهره‌گیری از تکنیک ویرچوال افزود: با تماشای تولیدات سینمایی کشورهای دیگر مانند آلیس در سرزمین عجایب تصمیم به ساخت  فیلم کوتاهی گرفتم که کاملا از تکنیک ویرچوال بهره گرفته باشد؛ در اوایل تصمیم داشتم تا فیلم را به شیوه سنتی تولید کنم اما قرار بر این شد تا ساخت این فیلم محکی  برای ساخت فیلم‌های بلند بعدی باشد.

فخاری‌منش ادامه داد: این چندمین فعالیت من در رابطه با تولید فیلم کوتاه است، اما با این تفاوت که همگی آنان به شیوه سنتی ساخته شده‌اند و فیلم کوتاه «زن، مرد، دیگری» که جدیدترین تجربه کاری من است با شیوه‌ای متفاوت و نو ساخته شده و توانستم تجربه خوشایندی نیز کسب کنم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تجربه‌ای که در تولید این فیلم کوتاه به دست آوردم قطعا در ساخت آثار بعدی نیز استفاده از این تکنیک را ادامه خواهم داد. همانطور که گفته شد بعد از تولید این فیلم کوتاه سریال ۱۶ قسمتی پریزاد را ادامه می‌دهم و به این تکنیک پایبند خواهم بود. البته ممکن است استفاده از این تکنیک در کشور مخالف‌هایی داشته باشد اما تولید اثر با این تکنیک گریزناپذیر است.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۷ آبان ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403082719715
  • خبرنگار : 50570