محسن احتشام روز چهارشنبه ۲۳ آبان در هفتمین همایش ملی زعفران در محل دانشگاه بیرجند، اظهار کرد: طی سالهای گذشته در بحث برندسازی زعفران غفلت شده و به رغم اینکه ایران بزرگترین تولیدکننده زعفران دنیاست، هنوز بسیاری از کشورها و مصرف کنندگان نهایی، ایران را نمیشناسند و از اسپانیا به عنوان بزرگترین تولیدکننده دنیا یاد میکنند.
وی افزود: ما باید به سمت ارتقای جایگاه زعفران ایران در بازار جهانی و برندسازی این محصول مهم و ارزشمند کشورمان حرکت کنیم تا از یکسو زعفران ایرانی در سبد مشتریان وفادار ماندگار شود و از سوی دیگر، در آینده نگران ورود کشورهای جدید به حوزه کشت زعفران نباشیم.
رئیس شورای ملی زعفران تصریح کرد: سالانه حجم قابل توجهی زعفران از کشورمان به افغانستان صادر میشود و با توجه به اینکه موانعی که پیش روی صادرکنندگان ایرانی است، برای صادرکنندگان افغانستانی وجود ندارد؛ آنان به راحتی میتوانند زعفران ایران را به نام خود صادر کنند.
احتشام با بیان اینکه این در حالی است که ما با محدودیت برای ارسال زعفران به بازارهای جهانی مواجه هستیم، لذا از یکسو افغانستان با پیاز زعفران ایران نسبت به توسعه کشت این محصول میپردازد و از سوی دیگر، این کشور زعفران ایران را به نام خود به صادر میکند که این تهدید بزرگی است، گفت: در این همایشها بیشتر روی مشکلات محصول زعفران تمرکز میشود در حالی که باید به ارائه راهکارهای توسعهای پرداخته شود تا به وضع مطلوب دست یابیم.
وی با بیان اینکه زعفران یک محصول فوق راهبردی در خراسان جنوبی است که نقش مهمی در اشتغال، اقتصاد و ارزآوری خراسان جنوبی دارد، بیان کرد: زعفران یک میراث طبیعی ایران و خراسان جنوبی است.
احتشام با اشاره به اینکه ۹۵ درصد محصول زعفران دنیا در ایران تولید میشود اما آمارها نشان میدهد که در امر بازاریابی و برندسازی بسیار ضعیف عمل کردهایم و نتوانستهایم این توانمندی بزرگ خودمان را در دنیا نشان دهیم، اظهار کرد: نیاز به یک برنامه راهبردی برای این محصول هستیم، با وجود اینکه بزرگترین تولید کننده زعفران دنیا هستیم اما هنوز برنامه برای توسعه آن نداریم و برنامههای راهبردی قبلی هم اجرایی نشده است.
احتشام با بیان اینکه نجات محصول زعفران نیازمند همراهی همه متولیان است، بیان کرد: اگر از این محصول حمایت لازم صورت نگیرد، این محصول را در چند سال آینده از دست خواهیم داد.