پژوهشگران در زمان تماشای فیلم، با استفاده از فناوری پیشرفته، از مغز انسان تصویربرداری کردند و اگرچه این فرآیند دیدگاههای جالبی را به همراه داشت، اما بخش قابلتوجهی از چشمانداز مغز را ناشناخته باقی گذاشت.
دانشمندان بر این باور بودند که استفاده از فیلمها بهعنوان محرکهای خارجی ممکن است این نواحی ناشناخته مغز را روشن کند و تصویر کاملتری از عملکرد مغز به آنها ارائه دهد و هدف این بود که مشاهده کنیم مغز چگونه به اجزای مختلف فیلم و صحنههای مربوط به افراد، گفتوگو، اکشن و اشیاء بیجان واکنش نشان میدهد.
وقتی صحنههای فیلم به راحتی قابل درک هستند، برای مثال اگر افراد در حال صحبت باشند، مناطق مربوط به زبان در مغز فعال هستند. اما در موقعیتهایی که صحنه پیچیدهای شامل زمینه، معناشناسی و ابهام در معنای صحنه وجود دارد، تلاش شناختی بیشتری مورد نیاز است، بنابراین مغز به استفاده از حوزههای کنترل اجرایی عمومی روی میآورد.
اگر نتایجی مربوط به این موضوع که چگونه مغز افراد در پاسخ به محتوای فیلم متفاوت است حاصل شود، این یافته میتواند راه را برای درک اینکه چگونه سن، اختلالات رشدی یا شرایط روانی ممکن است بر پاسخهای عصبی تأثیر بگذارد، هموار کند.
دانشمندان با پیوند زدن عصبشناسی با قدرت سینما، به کشف رازهای ذهن پیچیده ما نزدیکتر میشوند و یکی از زمینههای بالقوه اکتشاف، تشخیص و درمان اختلالات عصبی و روانپزشکی است و با مشاهده چگونگی واکنش مغز، عصبی منحصر به فرد شناسایی خواهد شد که در نهایت میتواند به مداخلات یا درمانهای متناسبتر منجر شود.
علاوه بر این، استفاده از محرکهای فیلم میتواند بینشی در مورد چگونگی شکل دادن عوامل فرهنگی و محیطی به واکنشهای مغز ارائه دهد. جمعیتهای مختلف ممکن است صحنههای فیلم مشابهی را متفاوت پردازش کنند که پردازش شناختی و عاطفی زیربنایی را آشکار خواهد کرد و در فرهنگها متفاوت است. توانایی رمزگشایی این تفاوتها ممکن است در درک الگوهای روانشناختی جهانی و تقویت همدلی بین فرهنگی ضروری باشد.
فیلمهای آموزشی نیز از ابزار مهم و کارآمد در یادگیری و آموزش هستند و هدف اصلی آنها این است که مفاهیم و مهارت آموزشی را به دانشجویان و افراد مختلف نشان دهند و میتوانند ابزار مهمی در فرایند یادگیری باشند که تاثیر مهمی در بهبود عملکرد و درک دانشجویان خواهند گذاشت.
فیلمهای آموزشی موجب افزایش تمرکز و توجه دانشجویان به موضوعات آموزشی میشوند که با توجه به مطالب و تصاویر تمایل بیشتری برای یادگیری مطالب ایجاد میکنند. همچنین این فیلمها میتوانند در بهبود تفکر و تحلیل دانشجویان موثر باشند و با ارتباط بین تئوری و عملی، درک مطالب را بهتر نشان دهند.
فیلم با توجه به ارائه شکل واقعی و زنده مفاهیم و دانش میتواند کمک بزرگتری در فرایند یادگیری دانشجویان داشته باشد. فیلمهای آموزشی میتوانند در بهبود حافظه و یادگیری موثر باشند و کیفیت و کارآمدی فرایند یادگیری را افزایش دهند درنتیجه در عملکرد و پیشرفت دانشجویان موثر واقع شوند.
منابع
برگرفته از مقاله «نقش و تاثیر فیلم های آموزشی در فرایند یادگیری»، عبدالباسط براهویی صابر و امید براهویی صابر
انتهای پیام