اهمیت فناوری‌های ارتباطی در ارتقای سواد رسانه‌ای دانش‌آموزان

فناوری‌های ارتباطی در سال‌های اخیر به یکی از ارکان اصلی زندگی روزمره تبدیل شده‌اند. این ابزارهای نوین نه‌تنها در زمینه‌های کاری و حرفه‌ای، بلکه در فرآیندهای آموزشی و یادگیری نیز تأثیرات مهمی به همراه داشته‌اند. محققان در پژوهشی به بررسی چگونگی تأثیر فناوری‌های ارتباطی بر یادگیری و افزایش سواد رسانه‌ای دانش‌آموزان پرداخته‌اند.

به گزارش ایسنا، با گسترش استفاده از فناوری‌های نوین در زندگی روزمره، این ابزارها به بخش جدایی‌ناپذیری از فرآیند یادگیری و آموزش تبدیل شده‌اند. فناوری به‌طور گسترده در جوامع مختلف برای انجام کارهای روزمره و حتی تخصصی به‌کار گرفته می‌شود و تأثیر آن بر جنبه‌های مختلف زندگی انسان مشهود است. از آنجایی که فناوری به تسهیل و سرعت‌بخشی کارها کمک می‌کند، تأثیر آن بر یادگیری و افزایش دانش نیز مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. بسیاری از محققان بر این باورند که فناوری نه‌تنها باعث افزایش بهره‌وری و کارآمدی می‌شود، بلکه در ارتقای کیفیت آموزش و یادگیری نیز نقشی اساسی دارد.

فناوری به‌عنوان ابزاری برای به‌کارگیری دانش و دانش‌افزایی تعریف می‌شود. این ابزارها می‌توانند در تولید کالا و خدمات، توسعه فناوری و بهبود کیفیت زندگی تأثیرگذار باشند. بسیاری از سازمان‌های پیشرو در جهان به‌دنبال استفاده بهینه از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی هستند تا بتوانند از مزایای این تکنولوژی‌ها بهره‌مند شوند. از سوی دیگر، در حوزه آموزش و یادگیری نیز این ابزارها می‌توانند به تسهیل فرآیند آموزش و ارتقاء توانمندی‌های دانش‌آموزان کمک کنند. با توجه به اهمیت این موضوع، تحقیقاتی انجام شده است تا تأثیر استفاده از فناوری‌های ارتباطی بر یادگیری و سواد رسانه‌ای دانش‌آموزان بررسی شود.

در همین زمینه، عادل حلاج دهقانی، استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی تهران و دانشگاه علامه طباطبائی اقدام به انجام یک مطالعه کرده اند. محققان برای این مطالعه از روش‌های آماری پیشرفته استفاده کرده‌اند تا بتوانند نتایج دقیقی از این تأثیرات به‌دست آورند.

در این مطالعه،۲۵۶ نفر از هنرآموزان و دبیران هنرستان‌های ناحیه ۱ شهر اصفهان بوده شرکت کرده و داده های تحقیق را فراهم آورده اند. بدین منظور، پرسشنامه‌هایی به این افراد ارائه شد وسپس داده‌ها تجزیه و تحلیل شدند تا نتایج نهایی مشخص گردند.

بر اساس نتایج این پژوهش که در فصلنامه «پژوهش اجتماعی» وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی منتشر شده اند، استفاده از فناوری‌های ارتباطی تأثیر معنادار و قابل توجهی بر یادگیری دانش‌آموزان داشته است.

یافته‌ها نشان می‌دهند که فناوری‌های ارتباطی می‌توانند فرایند یادگیری را تسهیل کرده و به دانش‌آموزان در درک بهتر مطالب کمک کنند. همچنین تأثیر این فناوری‌ها بر سواد رسانه‌ای دانش‌آموزان نیز مورد تأیید قرار گرفته است. سواد رسانه‌ای به معنای توانایی تجزیه و تحلیل و فهم محتواهای رسانه‌ای است که امروزه اهمیت زیادی پیدا کرده است.

در بررسی نتایج، محققان نشان داده‌اند که دانش‌آموزانی که از فناوری‌های ارتباطی برای یادگیری استفاده می‌کنند، نه تنها مطالب درسی را بهتر می‌آموزند، بلکه توانایی آن‌ها در تحلیل و ارزیابی محتوای رسانه‌ای نیز افزایش می‌یابد. این تأثیرات مثبت فناوری‌های ارتباطی بر سواد رسانه‌ای به‌ویژه در دنیای امروز که محتواهای دیجیتالی فراوان هستند، بسیار حائز اهمیت است.

نتایج این تحقیق حاکی از آن هستند که ابزارهای نوین ارتباطی همچون پلتفرم‌های یادگیری الکترونیکی، شبکه‌های اجتماعی و سامانه‌های اشتراک‌گذاری ویدئو، به دانش‌آموزان در یادگیری سریع‌تر و عمیق‌تر مطالب درسی کمک می‌کنند.

همچنین این ابزارها به ارتقای دانش رسانه‌ای و آگاهی‌های آنان در مورد محتوای رسانه‌ای کمک می‌کنند که در عصر ارتباطات اهمیت بسیار بالایی دارد.

این نتایج بدون شک می‌توانند برای معلمان و مربیان آموزشی نیز مفید باشد، زیرا آنان می‌توانند با استفاده از این فناوری‌ها، دانش‌آموزان را به‌صورت مؤثرتری آموزش دهند و به توسعه مهارت‌های آن‌ها کمک کنند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۱ آبان ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۰
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1403082115251
  • خبرنگار : 30163