معرفی فیلم برای خانواده

سینما می‌تواند تعاملی ناگفته میان نسل‌ها باشد

توجه به دنیای مرموز و پر چالش نوجوانی، برای والدینی که از آن روزگار فاصله گرفته‌اند، امری سخت و گاهی ناممکن است. افزون برآن غلبه فضای مجازی که زندگی امروزه را احاطه کرده شکافی ‌بین افراد ایجاد کرده و از آن‌ها اشخاصی یکه و تنها ساخته که هر یک در ‌دنیای خود زندگی می‌کنند.

به گزارش ایسنا، شاید بتوان گفت کتاب‌ها و دنیای سینما، ما را برای لحظه‌هایی بتواند به عالمی غیر از این دنیای دیجیتالی امروز دعوت کند. آن‌ها به ما این امکان را می‌دهند دنیایی ورای آنچه که امروز زندگی می‌کنیم را تجربه کرده و به واسطه شخصیت‌های درون داستان یا فیلم، خود و دیگران را به گونه‌ای دیگر ببینیم.

یکی از اهداف سینمای کودک و نوجوان علاوه بر وجه سرگرم کننده آن، می‌تواند امکانی برای تعامل ناگفته میان نسل‌ها باشد تا بدین وسیله بتوانیم به دنیای اسرارآمیز نوجوانان ورود کنیم.

فیلم باغ کیانوش که از چهارشنبه ۹ آبان۱۴۰۳ و همزمان با هفته نوجوان در سینماهای کشور میزبان مخاطبان خود بوده، داستانی ماجراجویانه با محوریت نوجوان را روایت می‌کند که می‌تواند بستری مناسب برای گفتگو میان والدین و نوجوانان باشد، گفتگو پیرامون موضوعاتی که شاید در قاب سینما گفتنی‌تر باشد.

یکی از جنبه‌های بارز این فیلم وجود شخصیت‌های محوری آن است که همگی نوجوانان‌اند، و درعین تفاوت‌هایی که با یکدیگر دارند استعداد، توانایی و ضعف‌های خودشان را دارند. یکی از آنها هوش ریاضی و دیگری هوش جغرافیایی خوبی دارد، یکی از آن‌ها شجاع و دیگری دونده خوبی است، که در یک همزیستی و با مشارکت هم می‌توانند به ضعف‌ها و ترس‌های خود غلبه کنند.داستان فیلم با روایتی ماجراجویانه، اکشن و فانتزی به احوالات دورانی نوجوانی میپردازد و مخاطب را به دهه شصت می‌برد.

وجود ضعف و کم‌توانی جسمی این گروه را از هم جدا نمی‌کند و هر یک نقشی در کل ماجرای قصه دارند. سرانجام اما باغ کیانوش یک قهرمان ندارد بلکه چندین قهرمان دارد که هر کدام از آن‌ها در تلاشند تا دشمن را از محیط خود دور کند.

خلاصه داستان این گونه است که در زمان جنگ در روستایی آرام و به دور از هیاهو علی و سینا برای اینکه ثابت کنند کدام یک شجاع‌ترند، یک مسابقه ترتیب می‌دهند. ماموریت آن‌ها دزدیدن موز از درخت‌های خانه‌ی کیانوش است که به ترسناک و مرموز بودن شهره است. آنها قرار می‌گذارند زمانی که کیانوش و باقی افراد روستا در مراسم عروسی هستند به سمت باغ بروند. در همان لحظه سقوط بالگردی بعثی و فرود ناموفق خلبان آن در باغ و بازگشتن پیش از موعد کیانوش، بچه‌ها را وارد یک چالش پرخطر می‌کند. کیانوش خلبان را که در حال مرگ بود نجات می‌دهد اما او پس از زخمی‌کردن کیانوش فرار می‌کند. علی، عباس و چند تن دیگر تلاش می‌کنند تا اهالی روستا را مطلع کنند اما کسی حرف بچه ها را باور نمی‌کند. آن‌ها تصمیم می‌گیرند که با نقشه‌ای حساب شده خلبان را دستگیر کنند اما درست لحظه‌ای که فکر می‌کنند همه چیز به حالت عادی بازگشته است، سینا خبر از وجود خلبان دومی که قصد گرا دادن به رژیم بعث و بمباران کردن روستا را دارد، می‌دهد.

جست‌وجوی کیانوش و بچه‌ها برای پیداکردن خلبان دوم شروع می‌شود. خلبان دوم به محل عروسی رفته و صبا، خواهر سینا، را گروگان می‌گیرد. صبا خلبان را به سمت یک مرداب می‌برد درحالیکه کیانوش با بچه‌ها در تعقیب او هستند. بین کیانوش و خلبان درگیری رخ می‌دهد و درنهایت کشته می‌شود. محل عروسی نیز قبل از اصابت بمب تخلیه شده و کسی آسیب نمی‌بیند.

این فیلم چند مواجه تاثیرگذار دارد؛ یکی آنکه بستری برای گفتگو از دوران جنگ برای نوجوانان امروزی را فراهم می‌کند بدون آنکه به ورطه شعار بیفتد فارغ از آنکه تنها جنگ محور آن باشد، بلکه بر اساس داستان و ایجاد درگیری و گره گشایی که در دنیای نوجوانان قصه است، جلو می‌رود. دیگر آنکه به موضوع از دست دادن پدر علی در جنگ و نحوه مواجه او توجه دارد، این مسئله به ترسی که در فقدان دیگری تجربه می‌کنیم اشاره دارد، همچنین وجود شخصیت‌ رازآلود و کم‌حرف کیانوش که گفته می‌شود از جنگ ترسیده و برگشته درست در خدمت محور قرار دادن ترس علی و درک فقدان پدرش، پیش می‌رود. مواجه دیگر، تعاملی است که درآن بچه‌ها برای یک هدف تلاش می‌کنند و بر اساس توانایی‌های خود نقش و تاثیر دارند، مسئله‌ای که شاید در همزیستی نوجوان امروزی، کمتر بتوانیم سراغی از آن بگیریم. بزرگترها در فیلم حضور دارند اما نه حضوری محوری بلکه در جریان عالمی که نوجوان در حال کشف اوست عالمی که عنصر خیال با واقعیت‌های زندگی کنار هم عجین شده است.

گفتنی است که باغ کیانوش به کارگردانی رضا کشاورز حداد و تهیه کنندگی محمد جواد موحد اقتباسی از کتابی به همین نام است که توسط علی اصغر عزتی پاک برای گروه سنی نوجوان نوشته شده است و ساخت اثر سینمایی آن، به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سازمان سینمایی سوره بوده است. 

از این حیث که سینما برای مخاطب نوجوان اثری داشته باشد که او بتواند عالم خودش را در فیلم ببیند، می‌تواند این گروه سنی را عاشق سینما و کتاب‌ کند. همچنین سینما می‌تواند محتوایی از آموزش و الهام بخشی داشته باشد چرا که وقتی کتاب‌ها تبدیل به آثار سینمایی می‌شوند می‌توان جذابیت در مطالعه و دیدن یک فیلم را با هم تجربه کرد. رمان باغ کیانوش در حالی به چاپ سیزدهم رسید که این کتاب در سایت‌های طاقچه و فرا کتاب نیز عرضه شده است و این مسئله می‌تواند نمونه‌ای از تعامل موفق کتاب و سینما باشد. بهتر است که همراه نوجوان به سینما برویم و بعد از تماشای فیلم درباره‌ حال و هوای آن‌ها پرس و جو و تحقیق کنیم. این مسئله امکان تعامل خانواده با نوجوان را فراهم می‌کند. ساخت آثار سینمایی برای این گروه سنی مسیری را برای مفاهمه هر چه بیشتر فراهم می‌کند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۰ آبان ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۲
  • دسته‌بندی: تفریح و سرگرمی
  • کد خبر: 1403082014688
  • خبرنگار : 30200