رسیدگی ۹۶ درصدی به درخواست‌های مردم برای توسعه ارتباطات روستایی

بررسی‌های وزارت ارتباطات نشان می‌دهد که از آغاز فعالیت دولت چهاردهم تاکنون در مجموع به ۹۶ درصد از درخواست‌های مردمی ثبت شده در سایت «کارزار» با موضوع ارتباطات روستایی رسیدگی و پاسخ مناسب داده شده است.

به گزارش ایسنا، کارزار (بستر آنلاین کمپین‌های جمع آوری امضا) که از خردادماه سال ۱۳۹۶ راه‌اندازی شد، یک استارتاپ اجتماعی است که مأموریت اصلی آن ترویج مطالبه‌گری مدنی و هم‌افزایی اجتماعی است. این سایت به عنوان پلتفرمی امن، مستقل و رایگان برای طرح درخواست‌ها، شکواییه‌ها و تقدیرهای جمعی از طریق جمع‌آوری امضا معرفی شده است.

این پلتفرم دارای مجوزهای لازم از مراجع مختلف است و تاکید شده در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران و با اتکا به اصل ۲۴ قانون اساسی مبنی بر آزادی بیان و همچنین قوانین حقوق شهروندی و قانون تجارت الکترونیک در کشور فعالیت می‌ کند.

بر این اساس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرده در بازه زمانی دی ۱۳۹۹ تا شهریور ۱۴۰۳، تعداد ۱۳۶ کارزار در حوزه اینترنت روستایی با بیش از ۴۰ هزار امضا از مردم و فعالان محلی به ثبت رسیده که تا پیش از این و برای مدت ۴ سال بدون پاسخ مانده بود.

یکی از اولویت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت چهاردهم توسعه ارتباطات روستایی در جهت رفع شکاف دیجیتال و برقراری عدالت ارتباطی در سراسر کشور به شمار می‌رود که در این راستا، وزارت ارتباطات بعد از احصای وضعیت روستاهای فاقد ارتباطات و یا دارای ارتباطات بی‌کیفیت، برنامه‌ریزی مدونی نسبت به ارتقای فناوری یا احداث سایت‌های جدید روستایی در دستور کار قرار داده است.

در این بین مطالبات مردمی در روستاهای مختلف در دوره زمانی مشخصی در قالب فراخوان‌هایی با امضای کاربران تشکیل و به صورت عمومی در چارچوب کمپین‌هایی در سایت کارزار به ثبت رسید.

در این بین، مجری طرح توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات در دوره جدید فعالیت، با برگزاری جلساتی با مدیران سایت کارزار که میزبان ثبت مطالبات این حوزه بود، در وهله نخست نسبت به بررسی مطالبات به ثبت رسیده، اقدام کرد. سپس با مشخص شدن آخرین وضعیت آنها، برنامه‌ریزی جداگانه‌ای نسبت به ایجاد پوشش یا ارتقای فناوری ارتباطی آنها تدوین و برای اجرا به اپراتورهای همراه ابلاغ کرد.

براساس اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با بررسی‌های صورت گرفته از سوی مجری طرح توسعه خدمات عمومی اجباری روستایی مشخص شد که از میان این درخواست‌های ثبت شده در مدت زمان حدود ۴ ساله، ۱۰۱ مورد معادل ۷۴ درصد روستاهای به ثبت رسیده به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت متصل شده‌اند. ۳۰ مورد معادل ۲۲ درصد دیگر نیز در مرحله اجرایی توسط اپراتورها قرار دارند و با ابلاغی که از سوی وزارت ارتباطات صورت گرفته، به زودی مشکل ارتباطی آنها برطرف می‌شود.  

این اقدام وزارت ارتباطات در راستای احترام به حقوق شهروندان و پاسخگویی شفاف و دقیق به مطالبه‌های آنها، موجب ارتقای سطح دسترسی به اینترنت و بهبود کیفیت زندگی روستاییان می‌شود که می‌تواند آثار مثبت اقتصادی و اجتماعی بویژه در زمینه رونق بیش از پیش کسب و کارهای خرد دیجیتال و توانمندسازی روستاییان به همراه داشته باشد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۰ آبان ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۷
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 1403082014678
  • خبرنگار : 71667