مریم جلالی ـ معاون صنایع دستی وزارت میراث:

صنایع دستی بار دیگر خودی نشان داد

نشست خبری سی و هفتمین نمایشگاه صنایع دستی صبح امروز یکشنبه ـ ۲۰ آبان ماه ـ در وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد. 

به گزارش خبرنگار ایسنا، سی و هفتمین نمایشگاه صنایع دستی از ۲۳ تا ۲۶ آبان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد. این نمایشگاه با حضور هنرمندان صنایع دستی از سراسر کشور همراه خواهد بود. 

مریم جلالی، معاون صنایع دستی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، رضا هادی رئیس هیات‌ مدیره و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی، شهاب طلایی مدیرعامل شرکت توسعه صنایع دستی و صندوق احیای بناهای تاریخی، فرزاد اوجانی دبیر نمایشگاه و مدیر دفتر بازاریابی و تجاری‌سازی صنایع‌دستی از جمله حاضران در این نشست بود.

جلالی معاون صنایع دستی در ابتدای نشست با اشاره به اینکه از اهداف این نمایشگاه تقویت توجه و تغییر سیاست بازار صنایع دستی است، اقدامات این معاونت را در سه کلید واژه اقدامات خلاصه کرد. 

او این سه کلید واژه را سیاست‌گذاری، حمایت و نظارت عنوان کرد و با اشاره به غفلتی که معتقد است پیشتر در حوزه صنایع دستی وجود داشته است، گفت: من همواره نگران حذف صنایع دستی از ادبیات توسعه بودم. خوشبختانه بر اساس سیاست‌های ابلاغی و تاکید مقام رهبری در برنامه هفتم بار دیگر صنایع دستی خودی نشان داد که بر همین اساس توانستیم در لایحه دولت و خروجی مجلس گلایه مندی هنرمندان صنایع دستی را مطرح کنیم.  

او ادامه داد: صنایع دستی امری فرابخشی است و این نکته مد نظر است که برای پیشرفت در این حوزه نمی‌توان به تنهایی کار کرد؛ که خوشبختانه لزوم همکاری فرا بخشی در برنامه هفتم نیز لحاظ شد. 

معاونت صنایع دستی درباره «سیاست‌گذاری» با تاکید بر اهمیت رسیدگی به آنچه که در حوزه صنایع دستی تکلیف شده است، گفت: ما به تکمیل زیست بوم صنایع دستی مکلف شدیم. 

جلالی با بیان اینکه دنیای امروز دنیای زنجیره‌هاست به لزوم همکاری زنجیره‌ای در زمینه صنایع دستی اشاره کرد و گفت: در گیر و دار زنجیره صنایع دستی به موازات با شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش رفتیم و اقدامات بسیاری صورت گرفت؛ در روزهای گذشته نیز سند توسعه صنایع‌دستی ابلاغ شد. 

او درباره صالحی امیری، وزیر جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز گفت: حامل سلام و پیام مقام عالی وزارت هستم که توجه به تشکل‌ها، بخش خصوصی، توجه به دستگاه‌های درون سازمانی و برون سازمانی از رویکردهای ایشان است. 

جلالی درباره گام دوم مورد نیاز صنایع دستی که پیشتر آن را «حمایت» عنوان کرده بود نیز گفت: دایره معنی حمایت باید تغییر می‌کرد. حمایت امروز یعنی توانمندسازی و روی پای خود ایستادن؛ بر همین اساس گام به گام پیش رفتیم و درخصوص تامین تسهیلات اعتباری و ایجاد همکاری‌های درون سازمانی فعالیت کردیم. به همین سبب میان معاونت‌ها همگرایی اتفاق افتاد و حوزه اعتبارات و اختیاراتی که ایجاد شد نیز برای صنایع دستی تجلی یافت.   

معاون صنایع‌دستی با تاکید بر لزوم عبور از «من» به «ما» و از «فرد» به تشکل و انجمن‌های پیشران گفت: با هم‌گرایی معاونت گردشگری و میراث فرهنگی صندوق احیا و شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی اتفاق افتاد و برای ما پیشران‌هایی طراحی شد تا کسانی خوشه‌های اقتصادی را شکل دهند تا برندهای خصوصی که باید مبتنی بر عزمِ بخش خصوصی شکل گیرد نیز ایجاد شود. 

جلالی با اشاره به فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و استفاده از علوم روز نیز گفت: بر پیشرفت و استفاده از پلتفرم‌های روز نیز توجه کردیم. 

او با بیان اینکه نمایشگاه‌ها نیز منطقه‌بندی شدند، گفت: نمایشگاه‌های ملی نیز تعریف جدیدی پیدا کرد. طی سال گذشته هفت نمایشگاه منطقه‌ای برگزار کردیم. به این شکل حمایت اصولی از مدیریت سرمایه و بهره‌مندی از سرمایه‌ها صورت گرفت.

جلالی گام سوم را نیز «نظارت» عنوان کرد و افزود: نظارت و پایش نیز امری مهم بود تا بتوانیم با برگزاری نمایشگاه‌ها بر استانداردها نظارت داشته باشیم. اینکه بتوانیم مطابق عزت صنایع دستی نمایشگاه برگزار کنیم امری مهم بود. اگر قرار است به عنوان یک پیشران اقتصادی به صنایع دستی نگاه کنیم، باید شیوه خود را تغییر دهیم.

او در پایان گفت: شعار این نمایشگاه شهر و روستا محور وفاق و توسعه اقتصاد هویت بنیان است.


 
در این نشست همچنین فرزاد اوجانی، دبیر سی‌وهفتمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی نیز سخنرانی کرد.

او گفت: بر اساس سیاست‌های مقام عالی وزارت برای برگزاری این نمایشگاه کمک به بخش خصوصی و سیاستگذاری دقیق را انجام دادیم.

دبیر سی‌وهفتمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی سیاست اول را کمک به بازاریابی و فعالان صنایع‌دستی، ایجاد و اصلاح ساختارهای اساسی در کشور دانست و گفت: حفظ مزیت کیفیت را هم به عنوان یک مزیت رقابتی مد نظر قرار دادیم.

او گفت: این سوال ذهن ما را آشفته می‌کرد که چطور می‌توانیم خانواده بزرگ ۵۰۰ هزار نفری را در این نمایشگاه دور هم جمع کنیم؟ بر همین اساس در این دوره از نمایشگاه، برگزاری نمایشگاه مجازی را برای نخستین بار انجام دادیم. به همین ترتیب با کمک دو شرکت، همزمان نمایشگاه مجازی را نیز برگزار خواهیم کرد.

دبیر سی‌وهفتمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی ادامه داد: در سی‌وهفتمین نمایشگاه صنایع‌دستی شاهد حضور چند برابری ظرفیت هنرمندان صنایع‌دستی خواهیم بود. چهار سالن ۷ و ۸ و ۹ و ۲۷ اختصاص داده شده و از آنجا که شاهد استقبال فعالان اقتصادی بودیم، تقاضا کردیم سالن ۱۰ را هم در اختیارمان قرار دهند. 

اوجانی با بیان اینکه افزایش ساعت برگزاری این نمایشگاه یکی از اقداماتی بود که صورت گرفت، درباره تفاوت‌های نمایشگاه امسال، گفت: در بخش تبلیغات و اطلاع‌رسانی اقدامات تازه‌ای صورت گرفت. امسال ۷۵۰ هنرمند در این نمایشگاه حضور دارند. در سال‌های گذشته هر هنرمند در یک غرفه محصولاتش را ارائه می‌کرد اما امسال با اقداماتی که صورت گرفت شاهد افزایش تعداد هنرمندان هستیم. همچنین صندوق کارآفرینی امید و بانک گردشگری به منظور تشویق تقاضا و وام‌های ۲۰ و ۳۰ میلیون تومانی خواهند داد که با ارایه چک‌های صیادی امکان‌پذیر است.

سرپرست دفتر بازاریابی و تجاری‌سازی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، درباره اقدام‌ حمایتی که برای برگزاری این نمایشگاه در نظر گرفته شده است نیز گفت: نسبت به دوره قبل بیش از ۳ هزار متر مربع، معادل ۲ سالن حمایتی به غرفه‌های نمایشگاه اضافه شده است.

رضا هادی، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی نیز گفت: مجری سی و هفتمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی بر اساس فرآیند کاملا قانونی انتخاب شده است.

او با بیان اینکه این نمایشگاه هم‌گرایی خاصی در وزارتخانه ایجاد کرد و همه پای کار بودند، گفت: همه دارند برای برگزاری هرچه بهتر این نمایشگاه تلاش می‌کنند. شرکت مادر تخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی به عنوان بازوی اجرایی وزارت خانه به گونه‌ای درباره این نمایشگاه فعالیت می‌کند که گویی کار شخصی هر کدام از اعضای آن است. این شرکت به‌عنوان بازوی وزارتخانه باید کارهای اجرایی را انجام دهد. برای همین در برگزاری این نمایشگاه همکاری داریم.

او با اشاره به شرکت در فرآیند انتخاب مجری نمایشگاه نیز گفت: در ابتدا لیستی از ۴۲ شرکت را برای برگزاری نمایشگاه دریافت آماده و سوابق برگزاری نمایشگاه‌های صنایع‌دستی و گردشگری را نیز بررسی کردیم. در نهایت هشت شرکت به عنوان گزینه مطرح شدند. از این شرکت‌ها دعوت و شرح خدمات را به آنان اعلام شد. بر همین اساس هم از آن ها رزومه و شرح فعالیت دریافت کردیم و در نهایت شرکت «آوای موفق ایرانیان» به‌عنوان مجری برگزاری نمایشگاه سی و هفتم انتخاب شد و فعالیت خود را از همان روز آغاز کرد.

هادی با تاکید بر امتیازات هر چهار شرکت گفت: شرکت آوای موفق ایرانیان علاوه بر برخوداری از امتیاز بالای فنی، قیمت پایین‌تری را ارایه کرده بود که به همین دلیل هم در نهایت این شرکت به‌عنوان مجری برگزاری نمایشگاه انتخاب شد.

در ادامه جلالی در پاسخ به سوالات خبرنگاران موضوعات دیگری را هم مطرح کرد. 

او در پاسخ پرسشی درباره چرایی انتخاب نمایشگاه بین‌المللی به عنوان مکان برگزاری، گفت: نمایشگاه بین‌المللی یک بِرند است و برای برگزاری نمایشگاه بهاره مصلی تهران نیز برنامه‌هایی را در دست داریم. باید این موضوع را در نظر داشت که هویت و کارکرد نمایشگاه بین‌المللی برای برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی مطلوب‌تر است؛ چراکه نمایشگاه بین‌المللی مانند لباسی ویژه است که این لباس باید بر تن صنایع‌دستی باشد.

او در ادامه درباره تبلیغات نمایشگاه نیز گفت: بیلبوردهای ما در تهران و استان‌ها در حال تبلیغ این نمایشگاه هستند. ضمن اینکه شبکه‌های مختلف صدا و سیما این نمایشگاه را تبلیغ می‌کنند. این در حالی است که برای برگزاری بهتر نمایشگاه و فروش بهتر هنرمندان مقرر شده ملزومات اداری از صنایع‌دستی تهیه شود. همچنین تورهای گردشگری نیز در این نمایشگاه حضور خواهند یافت.

معاون صنایع‌دستی کشور در پاسخ به پرسشی درباره اعتراض برخی از هنرمندان به نحوه برگزاری نمایشگاه، نیز توضیح داد: ما ۵۶۰ هزار هنرمند صنایع‌دستی داریم، گفته شد ۴۰۰ نفر از ۵۶۰ هزار هنرمند صنایع‌دستی نسبت به برگزاری نمایشگاه اعتراض‌هایی داشتند. این در حالی است که ما سامانه‌ای برای صحت‌سنجی داریم و تعدادی از افراد به ما مراجعه کردند و اعلام کردند که چنین اعتراضی نداشتند. تصور می‌کنم علت اعتراض این افراد اطلاع نداشتن از فرآیند برگزاری نمایشگاه است.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۰ آبان ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۹
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1403082014633
  • خبرنگار : 71614