اگر بعد از غروب آفتاب و نیمههای شب در برخی بلوارها حضور داشته باشید میبینید که تبدیل به پیست اتومبیلرانی برخی جوانان شده که با ماشینهای مختلف اقدام به رالی شبانه میکنند و امنیت و آرامش مردم را از بین میبرند.
گرچه تاکنون بارها به این موضوع پرداخته شده، اما تصادف اخیر موجب شد تا در این گزارش به ابعاد دیگری پرداخته شود، شاید تاکنون کلمه لاتین RTT را بر روی برخی از ماشینها دیده باشید اما ندانید به چه معنی است، در واقع این نام گروهی است که خود را ماشین بازان حرفهای مینامند و تاکنون بسیاری از جوانان را توانستهاند عضو گروه خود کنند، سرعت بالا، ویراژ رفتن و لایی کشیدن در خیابانها و بلوارها کارشان است و با این کار به اعتقاد خودشان میخواهند هیجانات جوانیشان را خالی کنند.
رضا یکی از همان افرادی است که اخیراً با این گروه آشنا شده و به عضویت آن در آمده است، او در خصوص فعالیت این گروه گفت: گروه RTT یا همان ماشین بازان تنها مختص کاشمر نیست و در تمام کشور فعالیت دارند.
وی با بیان اینکه هر شهر گروه خاص خود را دارد، افزود: همه ماشین بازان و هم موتورسواران میتوانند عضو این گروه شوند البته در کاشمر بیشتر ماشینسواران عضو هستند.
این ماشین باز با اعلام اینکه اغلب همدیگر را از طریق گروهی که در فضای مجازی داریم پیدا میکنیم، اظهار کرد: قرارمان اغلب آخر شبها است که در کاشمر بیشتر بلوار دانشگاه همدیگر را میبینیم.
وی با بیان اینکه متأسفانه در تصادف اخیر بلوار سید مرتضی که یک نفر جان خود را از دست داد یکی از اعضاء همین گروه RTT بود، گفت: هر ماشینی که داشته باشی میتوانی وارد این گروه شوی و تنها مختص ماشینهای خاص و مدل بالا نیست.
رضا با بیان اینکه روزهای جمعه در جادههای کلاته و سایر روزها آخر شبها قرارمان در بلوار دانشگاه است، گفت: خیلی کم وارد سایر بلوارهای شهر میشویم و بیشتر اوقات در همان جا هستیم.
او که حدود ۲۳ سال بیشتر سن ندارد با اشاره به اینکه این کار جذابیت و لذت بسیاری دارد، افزود: با توجه به اینکه در شهر کاشمر مراکز تفریحی کم است و تکراری، تنها دلخوشی ما رانندگی یا به اصطلاح خودمان دور دور و کورس گذاشتن است.
شما بگوئید چه کنیم؟
بارها دیده شده که کورسها در منطقه مسکونی برگزار میشود و این کار برای دیگران خطر بسیاری در پی داشته و حتی منجر به فوت عابران پیاده یا تصادفهای دلخراشی شده است اما از طرف دیگر جوانها هم حرفهای خود را دارند که نمیتوان آنها را نادیده گرفت.
سرعتش بالاست و با لایی کشیدن مسیرش را به سمت امامزاده سید مرتضی ادامه میدهد، او تنها نیست و چند موتورسوار دیگر هم همزمان با تک چرخ زدن و سرعت بالا در حرکتاند، انگار عقدهای درونشان را گرفته و میخواهند با این کار خود را خالی کنند.
پس از طی مسیری کناری میایستد، خودش را مجید معرفی میکند، هنوز سنش به ۱۸ سال نرسیده سرمست و خوشحال از سرعت و لایی کشیدن است. میگوید خطرات این کار را میداند اما نمیداند اگر این کار را انجام ندهند به چه تفریح دیگری با دوستانش بپردازد. به استخرهایی که بلیتشان به بالای ۲۰۰ هزار تومان رسیده بروند یا اماکن تفریحی که باید باشد و نیست.
وی با اظهار تأسف از اینکه مسئولان این شهر نتوانستند نیازهای جوانان را به خوبی فراهم کنند و حمایت و دغدغههایشان را فقط در حرف اعلام کردند، افزود: جوانان این شهر بیشتر وقتشان را در کافهها و کشیدن قلیان و سیگار یا دور دورهای شبانه سپری میکنند.
به وظیفهمان درست عمل نکردیم
در سالهای اخیر، شهر کاشمر با چالشهای جدی در زمینه کمبود مراکز تفریحی روبهرو بوده است. با وجود برخی پیشرفتها مانند احداث اتاقهای فرار و پینت بال یا بیلیارد و دارت اما همچنان مشکل اساسی عدم وجود مراکز تفریحی گسترده و ارزانقیمت برای نوجوانان و جوانان وجود دارد.
حجتالاسلام میثم خزاعی مسئول کمیسیون فرهنگی شورای شهر کاشمر، در گفت و گو با ایسنا معتقد است؛ نبود مکانهایی مناسب برای تخلیه هیجانات نوجوانان و جوانان کاشمری هنگام رانندگی، آنها را به خیابانها و معابر پرتردد کشانده و بعضاً موجب بروز سوانح ناگوار و مرگ و میر عابران و سرنشینان خودرو میشود.
وی با اظهار تأسف از اینکه نتوانستهایم در این شهر فرصتهای جدید و مناسبی را برای تخلیه هیجانات روحی جوانان مهیا کنیم، خاطرنشان کرد: همه میدانیم که حرکات نمایشی موتورسواران یا سرعتبالای ماشینسواران در خیابانهای کاشمر معضلی است که علاوه بر بروز حوادث ناگوار برای خود آنان، برخی آسیبها و پیامدهای اجتماعی را برای شهروندان و رهگذران نیز در پی دارد اما هیچگاه از خود نپرسیدهایم برای جلوگیری از این رفتارها چه اقدامی انجام داده و یا چه مراکز تفریحی را برایشان ایجاد کردهایم.
مسئول کمیسیون فرهنگی شورای شهر کاشمر، اظهار کرد: هرچند توسط بخش خصوصی استخرهایی در این شهر احداث شده اما هزینه بسیار بالای استفاده از این مکانها باعث شده تا تعداد زیادی از خانوادهها نتوانند از این امکانات بهرهمند شوند، از سویی شاهدیم که استخرهای دولتی از چندین سال قبل نیمه کاره باقی ماندهاند.
وی با بیان اینکه نسبت به اتفاقی که اخیراً در بلوار سید مرتضی رخ داده و براثر آن یک نفر فوت کرد و یا سایر مسائل باید نگاهی تجمیعی داشت، افزود: اینکه فقط بخواهیم جوانان را منع کنیم و در قبالش هیچ جایگزینی نداشته باشیم قطعاً نه تنها مشکلی رفع نمیشود بلکه بدتر هم خواهد شد.
خزاعی گفت: اگر میخواهیم در بلوار سید مرتضی نسبت به نصب دوربینهای ترافیکی بیشتر برای جریمه متخلفان و یا احداث پل عابر پیاده اقدام کنیم از سویی باید به گردش و تفریح جوانان هم توجه داشت.
وی با بیان اینکه برای تفریح و گردش جوانان در این شهر با مشکلات بسیاری مواجهایم، افزود: نبود مکانی برای تخلیه انرژی جوانان موجب شده که در بلوارهای شهر به خصوص بلوار سید مرتضی با یکدیگر کورس بگذارند که بعضاً شاهد حوادث ناگواری هم هستیم.
این عضو شورای شهر با اشاره به اینکه سالهاست به پیست موتورسواری این شهر توجهی نشده است، گفت: چون بستر لازم را فراهم نکردهایم شاهد حضور موتورسواران و ماشینسواران بسیاری در سطح شهر هستیم که برای تخلیه هیجاناتشان به انجام حرکات نمایشی میپردازند.
وی با بیان اینکه همه ما در این خصوص کوتاهی کردهایم، اظهار کرد: به جز کافههای سید مرتضی که آنها را هم خود مردم ایجاد کردهاند هیچ جای دیگری برای جوانان نداریم، میشود وضعیت را سامان داد اما باید همه متولیان در میدان باشند.
وی با تأکید بر اینکه صرف توقیف و جریمه خودرو و موتورسیکلت جوانان مشکلی رفع نمیشود، افزود: همانگونه که باید در بلوار سید مرتضی به لحاظ علائم، چراغهای راهنمایی، احداث زیرگذر یا پل هوایی اقداماتی صورت گیرد و یا حضور نیروهای راهنمایی رانندگی در این بلوار پررنگتر شود از سویی باید مکانهای مناسبی هم برای تخلیه هیجانات جوانان پیشبینی کرد.
خزاعی با اشاره به اینکه متأسفانه در این دوره شورای شهر و همچنین مدارس و مساجد در خصوص فرهنگسازی حقوق شهروندی کاری انجام نشده و اگر هم اقدامی صورت گرفته بسیار ضعیف بوده است، خاطرنشان کرد: در تمامی این مسائل کم کاری صورت گرفته و نقایصی داریم و عملاً نمیتوان گفت یک سازمان یا اداره خاصی مقصر است.
وی با تأکید بر اینکه اگر قشر جوان را باور میکردیم و از بیتوجهی دست بر میداشتیم امروز شاهد چنین اتفاقاتی نبودیم، افزود: تاکنون برنامهها فقط بازدارندگی داشته است، قطعاً این روش جوابگو نخواهد بود.
نصب دوربینهای سرعت سنج در بلوار سید مرتضی
سرهنگ حسن مشهدی فرمانده نیروی انتظامی کاشمر در همین خصوص و در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه کاشمر به نسبت سایر شهرستانهای استان دارای بیشترین تعداد موتورسیکلت است، گفت: حضور مأمورین راهنمایی رانندگی موجب شده در کاهش تصادفات با کاهش مواجه باشیم.
وی با بیان اینکه در کنار برخوردهایی که با متخلفین صورت میگیرد آموزشهای لازم به این افراد نیز ارائه میشود، افزود: در کنار اقداماتی که توسط پلیس راهنمایی و رانندگی صورت میگیرد باید اقدامات فرهنگی بیشتری صورت گیرد.
فرمانده نیروی انتظامی کاشمر با اعلام اینکه از سال ۱۴۰۱ تا ۷ ماهه ابتدای امسال وضعیت تصادفات فوتی ۱۰ درصد افزایش و تصادفات جرحی ۲۲ درصد کاهش داشته است، اظهار کرد: بلوار سید مرتضی با حدود ۵ کیلومتر طول به عنوان یک مکان تفریحی و زیارتی موجب شده که بیشترین حوادث را به خود اختصاص دهد.
وی همچنین با اشاره به اینکه در پایان روزهای هفته و تعطیل شاهد حضور تعداد قابل توجهی از افراد غیربومی در شهرستان هستیم که بخشی از این تصادفات را به خود اختصاص میدهند، گفت: بلوار سید مرتضی تنها نقطه حادثهخیز شهرستان است که برای کاهش حوادث نیز برنامههایی را در دست اقدام داریم.
مشهدی با بیان اینکه ما مخالف حضور این افراد در کاشمر نه تنها نیستیم بلکه استقبال هم میکنیم اما انتظار داریم رعایت مقررات راهنمایی رانندگی را داشته باشند، افزود: بدون شک با متخلفینی که بخواهند امنیت سایر شهروندان را به مخاطره بیندازند برخورد خواهد شد.
وی افزایش تعداد سرعتکاههای لاین جنوب به شمال و برعکس از ۹ فقره به ۲۱ سرعتکاه، نصب ۱۰ عدد تابلوی هشدار دهنده ابعاد بزرگ، نصب ۱۵ عدد تابلوی محدود سرعت ۶۰ کیلومتر، اصلاح دور برگردانهای لاین غربی و کنارگذر، اصلاح کنار گذر غربی، ساماندهی دستفروشان در طول بلوار، برخورد قاطع و بدون اغماض با تخلفات سرعت و سبقت غیرمجاز، اعمال قانون تخلفات حادثهساز و... را از جمله اقداماتی دانست که از ابتدای امسال تاکنون برای کاهش حوادث و سوانح فقط در بلوار سید مرتضی انجام شده است.
فرمانده نیروی انتظامی کاشمر با بیان اینکه از ابتدای امسال فقط برای سرعت غیرمجاز در بلوار سید مرتضی ۹۰۰ فقره اعمال قانون و ۱۱۹ فقره توقیف سیستمی داشتهایم، افزود: اقداماتی هم در دست انجام داریم که اگر انجام شود کاهش محسوس تصادفات در بلوار سید مرتضی را خواهیم داشت که ایجاد کنار گذر شهرستان کاشمر به کوهسرخ از بلوار شهید صادقی و کاهش بار ترافیکی بلوار سید مرتضی، نصب ۴ مورد دوربین کنترل سرعت در مسیر جنوب به شمال و بالعکس تا پایان امسال، نصب چراغ چشمک زن پلیسی و مجازی در چهار نقطه، ایجاد لرزاننده از جمله این اقدامات است.
مشهدی با اشاره به اینکه افزایش دوربینهای کنترل سرعت در کاهش تصادفات تأثیر بسیاری دارد، خاطرنشان کرد: بدون حضور پلیس متخلفین به صورت سیستمی اعمال قانون خواهند شد.
وی اخذ تست الکل در صحنه را یکی از اقدامات مهمی دانست که در صورت مثبت بودن با هماهنگی مقام قضایی وسیله نقلیه توقیف میشود، طی ۷ ماهه گذشته ۱۱ مورد نیز در این خصوص تست مثبت داشتهایم.
فرمانده نیروی انتظامی کاشمر با بیان اینکه در کنار این اقدامات، پلیس راهنمایی و رانندگی اکنون طرحی را اجرا میکند که بر اساس آن در صحنه به متخلفین آموزشهای لازم به مدت یک ساعت ارائه میشود، گفت: خانوادهها هم در کاهش تصادفات نقش بسیار حائز اهمیتی دارند.
وی افزود: بعضاً شاهدیم که والدین موتورسیکلت را به عنوان هدیه تولد به جوانشان که گواهینامه هم ندارد میدهند، این موجب میشود که در بلوار سید مرتضی شاهد اتفاقات ناگوار باشیم.
مشهدی با اشاره به اینکه اکثر موتورسیکلتهای مقابل مدارس از جوانانی است که هیچ کدامشان گواهینامه ندارند، از سویی برخورد با همه اینها جز نارضایتی اجتماعی چیز دیگری در پی نخواهد داشت، گفت: برخی به دلیل بنیه ضعیف مالی امکان گرفتن سرویس ندارند و مجبورند از موتورسیکلت استفاده کنند.
وی بیان کرد: متأسفانه خانوادهها علیرغم اینکه اقدام به خرید موتورسیکلت میکنند هیچ نظارتی بر نوع رانندگی فرزندشان ندارند، اگر میخواهیم شاهد روند کاهش تصادفات در سطح شهرستان باشیم باید خانوادهها مسئولیتشان را به درستی انجام دهند.
فرمانده نیروی انتظامی کاشمر با بیان اینکه هیچ گاه با اجبار نمیشود فرهنگسازی کرد، ادامه داد: با تدابیر اتخاذ شده ضمن اینکه حضور پلیس در بلوارهایی مانند سید مرتضی بیشتر شده سرعت رانندگان با دوربینهای متحرک پایش میشود.
وی با اعلام اینکه بیشتر باید به سمت کنترل هوشمند حرکت کرد، افزود: گرچه منکر تأثیر حضور فیزیکی پلیس نیستیم اما در عصر ارتباطات نباید در نقطه نقطه شهر پلیس حضور داشته باشد، باید به سمت استفاده از سیستمهای نوین و دوربینهای سرعت سنج رفت.
مشهدی با اشاره به اینکه قطعاً با نصب دوربینها در بلوار سید مرتضی علاوه بر کاهش تصادفات نظم ترافیکی خوبی را شاهد خواهیم بود، اظهار کرد: اکنون ۳۰ تا ۴۰ درصد توان پلیس را گشتهایی که در شبانهروز انجام میشود و همچنین بررسی تصادفات میگیرد.
اگرچه امروز ضرورت برخورد پلیس با پدیده دور دور برای حفظ آرامش و امنیت روانی حقیقتی انکارناپذیر است، اما باید این واقعیت را بپذیریم که به وجود آمدن این قبیل رویدادها نتیجه اوضاع اجتماعی است و محصول رفتار نادرست، غفلتها و سیاستگذاریهای اشتباه در حوزههای مختلف، به ویژه فرهنگی و اقتصادی است. امروزه امکان تفریحات سالم برای جوانان به طور مناسب فراهم نیست و اگر باشد هم به دلیل کمتوجهی در برخی حوزههای فرهنگی و ورزشی، مختص قشر محدودی است، در حالی که باید با تدابیر گسترده با جذب جوانان به تفریحات سالم و دورکردن آنها از انواع آسیبهای اجتماعی برای آینده آنان سرمایهگذاری کرد.
در صورت بروز و گسترش چنین پدیدههای اجتماعی، نگاه اکثریت جامعه به برخورد قهری با چنین مواردی است که انگشت نشانه به سمت نیروی انتظامی به عنوان متولی این امر میرود در حالی که این ناهنجاریهای اجتماعی ریشه در کمکاری برخی نهادهای متولی فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و حتی خانوادهها دارد و نیروی انتظامی به عنوان متولی تأمین امنیت مردم وظایف تعریف شدهای دارد و نباید کمکاری برخی نهادها را متوجه این ارگان کرد.
انتهای پیام