مهدی اسماعیلی که این روزها نخستین فیلمش به تهیهکنندگی محمد آفریده پس از گذشت حدود چهار سال از زمان ساخت روی پرده سینماهاست، در گفتوگویی با ایسنا درباره دلیل این تاخیر و ارزیابیاش از شرایط اکران در مقطعی که گیشه سینماها در قبضه فیلمهای کمدی است، با اشاره به صف طولانی فیلمهای در نوبت اکران بیان کرد: اتفاقهایی که از زمان ساخت تا اکران «سه جلد» پیش آمد معمولی نبوده و برای خود یک دوران خاص در تاریخ محسوب میشوند. در این مدت شرایط اجتماعی، سبک زیستی مردم تغییر کرده و فضای متفاوت شده است. در سینما هم خواسته یا ناخواسته مردم بیشتر به فیلمهای کمدی متمایل شدهاند. ما بعد از این دوره طولانی که حدود چهار سال طول کشید با شک و تردید به اکران آمدیم. بخشی از شرایط برای ما قابل پیشبینی بود و بخشی هم نبود و نیست اما درباره آن بخشی که قابل پیشبینی بود، به نظرم اوضاع میتواند امیدوارکننده باشد.
وی افزود: به هر حال این نوع فیلمها از جهت تعداد سئانس و سالنها و نیز نوع تبلیغاتی که در تلویزیون یا فضای شهری میتوانند در اختیار بگیرند، قابل مقایسه با فیلمهای کمدی نیستند. گرچه از آن سو وقتی مخاطب به سینما میرود و تبلیغ فیلمهای کمدی را میبیند، معمولاً پس از تماشای فیلم، با آثاری مواجه میشود که در حد تبلیغات نیستند اما باز هم در همین شرایط فیلمهای اجتماعی تحت تاثیر فیلمهای کمدی قرار میگیرند.
او ادامه داد: ما در دورانی «سه جلد» را ساختیم که شاید جزو آخرین فیلمهایی از این جنس سینمای اجتماعی باشیم که تولید شدند. بعد از آن، همه سراغ ساخت کمدی رفتند. البته فکر میکنم از این پس بازی فیلمهای کمدی شرایط متفاوتی پیدا میکند و شاید امسال آخرین سالی باشد که کمدیها به این شکل و در این تعداد در سینما تولید میشوند چون بجز تغییر احتمالی رویکرد مدیریت، گرایش مردم نیز کمکم تغییر خواهد کرد.
اسماعیلی درباره اینکه «سه جلد» در شرایطی اکران شده که پس از التهابهای اجتماعی دو سال اخیر، توجه به مسائل زنان به شکلی دیگر مورد توجه قرار گرفته، گفت: به نظرم با وجود تغییرات پیش آمده در جامعه، دغدغه فیلم برای مخاطب هنوز قابل درک است. روزگار تغییر کرده ولی انسانها عوض نشدهاند و برخی مسائل و سنتها همچنان در کشور ما پابرجاست.
این فیلمساز بیان کرد: در صدر فهرست ترسهای من، دیدن انسانی قرار دارد که دستش به جایی بند نیست؛ آدمی که گرفتار مخمصه شده و راه دومی برایش در کار نیست یا حداقل اگر در کار است، انجام آن راه دوم به سادگی امکانپذیر نیست. فیلم «سه جلد» هم اینطور شکل گرفت که من بخشی از ماجرای این داستان را در جمعی شنیده بودم و درباره راهکارهای آن خیلی بحث کردیم. از همان زمان موضوع در ذهن من رسوب کرده بود و فکر میکردم که این ماجرا پتانسیل یک داستان سینمایی را دارد. تصورم بر این است که با همه تغییرات اتفاق افتاده، برخی مسائل و مشکلات همچنان وجود دارد و موضوع روز هستند چون در واقع هنوز چیزی حل نشده و شرایط به گونهای است که به هر حال میتوان درباره آنها بحث و صحبت کرد.
اسماعیلی درباره حضور بازیگرانی همچون زندهیاد آتیلا پسیانی و باران کوثری که یکی از آنها دیگر در این دنیا نیست و دیگری هم مشکلاتی برای فعالیت دارد، گفت: برای من افتخار بود که بازیگر پیشکسوتی همچون آتیلا پسیانی که خداوند او را رحمت کند، جلوی دوربین این فیلم بازی کرد، هرچند ایشان نقش کوتاهی داشتند اما برای من اتفاقی بزرگ بود. درباره باران کوثری هم در همان روزهای اول به این جمعبندی رسیدیم که او بهترین بازیگر برای این نقش است. او با تمام توان کار کرد و با آوردههایی که برای ایفای نقش داشت، بسیار کمک کننده بود. من با وجود آنکه میدانستم او چقدر بازیگر باهوش، باتجربه و خلاقی است، اما باز هم خروجی کار برایم شگفتانگیز بود.
او در پاسخ به اینکه آیا قصد ساخت فیلم جدید دارد، یا خیر، گفت: بعد از ساخت «سه جلد»، طبق سلیقه ذهنی خودم سراغ یک سوژه اجتماعی رفتم اما شرایط برای کار فراهم نمیشد چون حتی دفاتر سینمایی هم از پروژههای اجتماعی استقبال نمیکردند و همه پیشنهاد ساخت فیلم کمدی یا ساخت سریال در شبکه نمایش خانگی میدادند. البته ذهن من طوری تربیت شده بود که بیشتر به سمت سینمای اجتماعی تمایل داشت و رفتن به سمت سینمای کمدی با سختیهای خاصی برایم روبرو بود. با این حال چند بار پیگیری کردم که شاید فیلم کمدی بسازم ولی نشد و آن را رها کردم. به همین دلیل مدتی است که روی یک فیلمنامه با قصهای اجتماعی کار میکنم و به زودی برای ساخت آن اقدام خواهم کرد.
وی در پایان با تشکر از همکارانش در این پروژه گقت: من خوش شانس بودم که فیلم اولم را با عوامل حرفهای و درجه یک و تهیه کنندهای خوشنام و باتجربه و سرمایهگذاری دلسوز ساختم.
فیلم سینمایی «سه جلد» با بازی باران کوثری، زنده یاد آتیلا پسیانی، سولماز غنی، شاهرخ فروتنیان و یسنا میر طهماسب به تازگی در سینماها اکران شده است.
انتهای پیام