رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور امروز، ۱۹ آبانماه در حاشیه امضای این تفاهمنامه گفت: نظر به جایگاه بالای تاریخی، فرهنگی و ادبی شهر شیراز و در راستای حفاظت و پاسداری از میراث شهری، تفاهمنامه همکاری علمی و پژوهشی سهجانبه منعقد شد.
مصطفی دهپهلوان تصریح کرد: هدف ما این است که پیش از آغاز پروژههای عمرانی در شهر شیراز بررسی و کاوشهای باستانشناسی، تاریخی و مرمتی انجام شده و پروژههای کلان با کمترین تهدید به آثار تاریخی، آغاز به کار کند و میراث ارزشمند این کلانشهر در آن و جایگاه شیراز حفظ شود.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز در خصوص جزئیات فصل جدید مشترک بین شهرداری شیراز، پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور و دانشگاه هنر شیراز بیان کرد: از آنجاییکه برخی پروژههای مهم شهرداری شیراز نیازمند همکاریهای علمی، تخصصی و پژوهشی در حوزه میراث فرهنگی است، این تفاهمنامه سهجانبه منعقد شد تا بتوانیم از ظرفیتهای علمی و پژوهشی بهویژه در حوزه قطار شهری در شهر شیراز استفاده کنیم.
هادی شهدوست شیرازی، اتصال خطوط ریلی یک و ۴ در قلب معنوی شیراز را تحقق نیاز دیرینه مردم شیراز بیان کرد و در این خصوص گفت: این پروژه در مجاورت حرم مطهر احمد بن موسی(ع) و درواقع مرکزیت بافت تاریخی قرارگرفته است و دسترسی سریع به بافت تاریخی را مهیا میکند.
وی همچنین با اشاره به احداث خط ۲ مترو شیراز در نزدیکی آثار تاریخی بهویژه آرامگاه حافظیه افزود: این اقدامات میتواند به بهبود شرایط گردشگری کلانشهر شیراز کمک کند و دسترسی زائرین و گردشگران را تسهیل ببخشد.
معاون شهردار شیراز تأکید کرد: حفظ میراث فرهنگی نباید مانعی برای توسعه شهری باشد و باید راهحلهایی یافت تا هر دو هدف باهم هماهنگ شوند، بنابراین ایجاد این همکاری و تفاهمنامه سهجانبه باعث میشود پروژههای عمرانی بدون کوچکترین آسیب به بافت تاریخی امکانپذیر شود.
شهدوست شیرازی استفاده از ظرفیتهای حملونقل عمومی را در اطراف اماکن گردشگری، زیارتی، تفریحی و فرهنگی در دنیا یک مزیت عنوان کرد و افزود: شهرداری شیراز نیز میتواند در راستای این همکاری و تعامل بهرهمندی از حملونقل عمومی پاک را به شهروندان کلانشهر شیراز در اطراف اماکن گردشگری و زیارتی با حفظ آثار تاریخی به ارمغان آورد.
ستار خالدیان، رئیس دانشگاه هنر شیراز نیز اظهار کرد: در راستای اهداف و رسالتهای خود در حوزه میراث فرهنگی و تاریخی این افتخار راداریم که در قالب انعقاد یک تفاهمنامه بتوانیم فعالیتهای برونسپاری بهویژه در بخش صنعت را با تکیهبر مباحث علمی و پژوهشی پیش برده و خدمتی را به شهر شیراز و استان فارس ارائه دهیم.
به گزارش ایسنا، پیش از این پروژه خط دوم مترو حافظیه به دلیل نزدیک بودن به بنای تاریخی حافظیه، با درخواست وزارت میراث فرهنگی متوقف شده است و همچنان کارشناسیها برای بررسی احتمال بروز خطرات برای این بنای تاریخی در پی بهرهبرداری از این خط همچنان ادامه دارد.
انتهای پیام