«ابوذر بسطامی» با حضور در ایسنا اظهار کرد: آموزش و پرورش گستردگی بسیار زیادی چه از نظر کارکنان و چه از نظر فضای فیزیکی دارد و مدیریت در آن بسیار سخت است، در استان کوچک ایلام حدود ۱۱۳ هزار دانش آموز، ۲۲۶ هزار اولیا و حدود ۱۱ هزار پرسنل و حدود ۸ هزار بازنشسته وجود دارد که همین مدیریت این دستگاه را سختتر میکند و باعث ایجاد چالشهای متفاوتی نیز در آموزش و پرورش میشود.
وی با اشاره به اینکه مطالبهگریها نسبت به آموزش و پرورش بسیار بیشتر از سایر نهادها است، خاطرنشان کرد: حقیقتاً بعضی از چالشهای آموزش و پرورش در سطح ملی و از کنترل ما خارج هستند و بعضی از چالشها نیز استانی محسوب میشوند که ما میتوانیم راهکارهایی برای برطرف کردن آنها ارائه دهیم.
بسطامی ادامه داد: در حال حاضر یکی از چالشهای آموزش و پرورش کمبود نیروی انسانی است، که در سالهای اخیر آزمونهای استخدامی تحت عنوان ماده ۲۸ آموزش و پرورش اجرا شده که برای جذب کامل افراد ممکن است کمی زمان نیاز باشد.
معاون آموزش متوسط آموزش و پرورش استان ایلام گفت: افرادی که از طریق استخدامها جذب میشوند نیازمند فراگیری آموزشهای بیشتری هستند مثلاً دروسی مثل روش تدریس و دروس روانشناسی آموزش بیشتری ببینند.
بسطامی با اشاره به اینکه کمبود فضای فیزیکی نیز یکی از چالشهای آموزش و پرورش استان ایلام است، افزود: در توسعه متوازن گفته میشود که رغبت دانش آموزان به سمت رشتههای فنی و کار دانش و رشتههای نظری باید متوازن باشد، استان ایلام در این زمینه در ردههای آخر قرار داشت که سال گذشته با تدابیر اندیشیده شده در زمینه رشد توانستیم با ۶.۲ درصد رشد در رتبه اول قرار گیریم، میتوانستیم این رشد را نیز بیشتر کنیم که کمبود فضای فیزیکی مانع این کار شد.
وی ادامه داد: کمبود فضای فیزیکی مستلزم این است که اداره نوسازی مدارس و استانداری ایلام به این موضوع ورود کند، همچنین یکی دیگر از ایرادات ما این است که فضاهای هنرستانها باید متناسب با آموزشها بهبود پیدا کند هر چند حرکتهای مثبتی نیز برای رفع این نواقص انجام شده است، در یک سال گذشته حدود ۱۰ میلیارد تومان برای هنرستانها هزینه شده است.
معاون آموزش متوسطه اداره آموزش و پرورش استان ایلام گفت: تمام نظامهای آموزشی دنیا به این نتیجه رسیدند که تنوع مدارس در جامعه خوئب نیست و تنوع را از میان برداشتند، ما مدارسی نظیر نمونه، تیزهوشان و وابسته داریم که هر کدام با سبک خاص خود آموزش میدهند، تعیین کردیم معلمانی که برای خود به یک برند تبدیل شدهاند و سطح بالاتری نسبت به بقیه دارند تنها ۵۰ درصد زمان خود را در مدارس خاص بگذرانند و بقیه زمان خود را در مدارس عادی باشند. در مدارس خاص بهترینها دور هم جمع میشوند این خوب نیست، این مدارس دارای بهترین معلمان، مدیران، دانش آموز و امکانات هستند.
بسطامی افزود: برخی از مدارس ما برای برای پرداخت قبوض آب و برق و حتی تأمین کاغذ آچار خود نیز دچار چالشهای جدی هستند، که در این زمینه نیز حرکتهای خوبی صورت گرفته است.
انتهای پیام