تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جوامع در قالب آموزش های مهارتی از اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم مورد توجه بسیاری از کشورهای جهان قرار گرفت به طوری که توسعه برنامه های آموزش های مهارتی، از اهداف ملی بیشتر کشورها است.
از آنجایی که آموزش های فنی و حرفهای ارائه دهنده عمدهای از منابع زیربنایی مورد نیاز اقتصاد مبتنی بر کارآفرینی به وسیله ایجاد مهارت ها، دانش و بینش کارآفرینانه است؛ لذا ارتباط مستقیمی با کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری دارد.
تاریخچه آموزش فنی و حرفهای در ایران
در ایران پایههای نخستین مدارس جدید آموزش و پرورش فنی و حرفهای به بیش از ۱۶۰ سال پیش بر میگردد که در محتوای برنامههای آموزشی این مدارس، علاوه بر خواندن و نوشتن و شرعیات، نقاشی، چاپ، مجسمه سازی و علوم و فنون جدید نیز گنجانده شده بود.
نخستین مدرسه هنری ایران در سال ۱۲۷۸ هجری قمری به همت ابوالحسن غفاری تاسیس شد. در سال ۱۳۲۸ هجری قمری کمال الملک غفاری مدرسه «صنایع مستظرفه» را با ۲ رشته نقاشی و مجسمه سازی تاسیس کرد . نخستین مدرسه جدید به همت میرزا تقی خان امیرکبیر به نام دارالفنون تأسیس شد که در آن دروس علمی، فنی، نظامی و پزشکی تدریس میشد.
سنگ بنای هنرستان های فنی در ایران با مشارکت کشور آلمان به نام هنرستان صنعتی تهران (هنرستان شهید بهشتی فعلی در منطقه ۱۲ تهران) در سال ۱۲۸۶ هجری شمسی گذاشته شد که در واقع روش آموزش کلاسیک اولین گام های خود را برداشت و پس از طی فراز و نشیب های فراوان، بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی همه ساله بر تعداد هنرستان های فنی و حرفهای کشور افزوده میشود.
دانشکده ملی مهارت محمودآباد جزء ۱۵ دانشکده کشور
«عبدالله احمدی» رئیس دانشکده ملی مهارت شهرستان محمودآباد در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه نام دانشکده فنی و حرفهای این شهرستان به دانشکده ملی مهارت تغییر یافته است، گفت: ۱۸۲ مرکز آموزش فنی و حرفهای در کشور وجود دارد که حدود ۲۰۰ هزار دانشجو در این مراکز در سطح کشور حال تحصیل هستند.
وی با اشاره به اینکه ۱۵ مرکز دانشکده و مابقی آموزشکده هستند، افزود: دانشکده ملی مهارت محمودآباد جزء ۱۵ دانشکده کشور است.
احمدی با عنوان اینکه دانشکده ملی مهارت محمودآباد در سال ۱۳۷۶ با ۲ رشته دریایی تاسیس شد، خاطرنشان کرد: این دانشکده ۱۱۵۳ دانشجوی در حال تحصیل دارد که تعداد دانشجویان ورودی جدید سال تحصیلی جاری ۳۳۰ نفر هستند.
رئیس دانشکده ملی مهارت شهرستان محمودآباد اعلام کرد: درحال حاضر دانشجویان این دانشکده در رشته های مکانیک دریایی، حرارت مرکزی، ناوبری، حسابداری، علوم ورزشی، تربیت بدنی، الکترونیک، الکترونیک عمومی، الکترونیک کاربردی، کامپیوتر و برق قدرت در ۲ مقطع کاردانی و کارشناسی در حال تحصیل هستند.
این مسئول با اذعان اینکه از سال ۱۳۷۶ تا سال ۱۳۹۰ زیرمجموعه آموزش و پرورش بودیم، تصریح کرد: از سال ۱۳۹۰ زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفتیم که این موضوع باعث شد تا سرانه این دانشکده نسبت به سایر دانشگاه ها پایین تر باشد.
عبدالله احمدی با تاکید بر اینکه در استان مازندران ۱۲ مرکز آموزش فنی و حرفهای وجود دارد که تنها ۲ مرکز آن دانشکده هستند، بیان کرد: هدف این مراکز آموزش مهارتهای گوناگون به دانشجویان است و آنها قبل از ورود به دانشگاه، در هنرستانها نیز مهارتهای اولیه را یاد میگیرند.
او با بیان اینکه ۳۰ درصد آموزشها نظری و ۷۰ درصد کارگاه محور یا عملی هستند، گفت: دانشجویان به دلیل امکانات اندکی که در دانشگاهها وجود دارد بخش زیادی از آموزش را به صورت نظری یاد میگیرند.
مهارت افزایی دانشجویان
این مسئول با ذکر اینکه این دانشکده ۱۳۶ استاد مدعو دارد، خاطرنشان کرد: برای توسعه اقتصادی کشور و تولید نیاز است تا دانشجویان مهارت کسب کنند و آموزش ها بیشتر به صورت عملی باشد.
رئیس دانشکده ملی مهارت شهرستان محمودآباد با اشاره به اینکه در حال حاضر ظرفیت خوابگاه دانشجویی این دانشکده ۱۸۰ نفر است، ادامه داد: برای دانشجویان رشته دریایی از سال ۱۴۰۱ ایزو دریافت کردیم که در حال حاضر مدرک تحصیلی آنها دارای ارزش دریایی است و دانشجویان پس از فارغ التحصیلی اگر بورس شوند میتوانند وارد دریا شوند و نیاز به دوره آموزشی ندارند.
وی افزود: سایت برق دانشکده ملی مهارت محمودآباد با همکاری شرکت توزیع نیروی برق غرب مازندران با اعتباری بالغ بر ۴ میلیارد ریال راه اندازی شد.
احمدی با اعلام اینکه قرار است دانش آموزان رشته ریاضی را از طریق رشته های پیوسته دریایی جذب کنیم، یادآور شد: برای اینکه بتوانیم بخشی از مشکلات حوزه دریایی کشور را حل کنیم، اقدامات لازم جهت جذب این دانش آموزان را در رشته های دریایی در دستور کار خود قرار دادیم.
احمدی بیان کرد: ۴ هزار متر فضای خالی در دانشکده داریم که میتوانیم با ایجاد فضای آموزشی، دانشجویان بیشتری را جهت یادگیری و کسب مهارت جذب کنیم که این امر حمایت مسئولین را میطلبد.
رئیس دانشکده ملی مهارت شهرستان محمودآباد با عنوان اینکه باید تعداد اعضای هیات علمی متناسب با دانشگاه باشد، گفت: دانشکده ملی مهارت محمودآباد دارای ۸ هیات علمی است که با توجه به تعداد دانشجویان، این تعداد بسیار کم است و هرچقدر تعداد هیات علمی بیشتر باشد، ظرفیت دانشگاه ها افزایش مییابد.
وی یادآور شد: دانشجویان ما در سال گذشته در مسابقات حبه قندی رتبه نخست استان و در مسابقات کشتی منطقه ۲ رتبه نخست کشور را کسب کردند.
این مسئول اظهار کرد: جشنواره نوآوری و خلاقیت را در دانشکده ملی مهارت محمودآباد برگزار کردیم و دستاوردهای این جشنواره بی نظیر بوده است.
انتهای پیام