سعید شاهرخی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به برگزاری شانزدهمین نمایشگاه ملی صنایعدستی استان به میزبانی رفسنجان، اظهار کرد: این نمایشگاه با توجه به قابلیتها، ظرفیتها و انتظاراتی که هنرمندان ۳۱ استان کشور بهعنوان میزبان دارند معمولاً در مرکز استان برگزار میشود که داراییهای مختلف شهرستان رفسنجان در حوزه زیرساختهای شهری و هم در حوزه حمایت شرکتها و مسئولیتهای اجتماعی آنها و مهمتر از آن تدبیر مسئولان شهرستان و نزدیک به ۲۰ نهاد و سازمان دولتی و بخش خصوصی این همافزایی را برای میزبانی از نمایشگاه شکل داد.
وی افزود: شانزدهمین نمایشگاه ملی صنایعدستی در فضای حدود ۵۰۰۰ مترمربع با ۲۲۰ غرفه میزبان ۳۱ استان کشور است که ۹۰ غرفه در اختیار سایر استانها و ۷۰ غرفه در اختیار استان کرمان است و ۱۵ سیاه چادر در محوطه نمایشگاه دیده شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان ادامه داد: از زیباییهای این رویداد این است که در کنار نمایشگاه رویدادهایی برگزار شد که مکمل این نمایشگاه بودند از جمله کارگاه آموزشی برای بازاریابی و برندسازی و عرضه محصولات صنایعدستی.
شاهرخی از میزبانی کرمان از همایش بینالمللی راه ابریشم در بهمنماه سخن گفت و افزود: کشورهای راه ابریشم مرکز عرضه تجاری دنیا هستند و دوست داریم کرمان هم جایی در پهنه تجاری دنیا داشته باشد.
مدیرکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان کرمان تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۷۰ هزار نفر در حوزه صنایعدستی در استان کرمان فعالیت دارند و بالغ بر ۱۰۰ رشته صنایعدستی در استان شناسایی شده است.
شاهرخی در پاسخ به این سوال که در حوزه برندینگ صنایعدستی استان چه اقداماتی صورتگرفته؟ گفت: برای برندینگ باید فرایندی شکل بگیرد بخش اول این است که استانداردسازی و تأیید مهر اصالت ملی برای هنرمندان و صنعتگران استان گرفته شود که کار خوبی برای اولین بار در ادوار گذشته در استان شکل گرفت و استان کرمان میزبان داوری مهر اصالت بود که با محوریت ۴ استان پیرامون در منطقه جنوبشرق برگزار شد و بالغ بر ۱۰۰ اثر استان کرمان نشان مهر اصالت گرفتند.
وی با اشاره به اینکه تنوع صنایعدستی و تکثری که ایجاد میکند، برندسازی را با مسئله مواجه میکند، توضیح داد: در برند باید وحدت وجود داشته باشد و الگویی اتفاق بیفتد وقتی تکثر داشته باشید و همه گونه دادههای شما فاخر باشند کار دشوار میشود. میتوان گفت به تعداد همه آثار هنری استان کرمان با محوریت پته و قالی کرمان به تناسب همه، ظرفیت برندسازی وجود دارد.
مدیرکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان کرمان اضافه کرد: باید همافزایی بین حوزههای تخصصی علوم بازرگانی، اقتصاد و تجارت و هنر و داشتههای استان شکل بگیرد که خروجی در این بخش داشته باشیم. رفسنجان در این زمینه پیشتاز است چرا که یکی از چرخههای برندینگ بستهبندی است که در این بخش رفسنجان جزء شهرستانهای پیشتاز در سطح ملی است و بهترین بستههای عرضه محصولات هنری و صنایعدستی را میتوان در رفسنجان پیدا کرد.
به گزارش ایسنا، نمایشگاه ملی صنایع دستی از ۱۴ تا ۱۸ آبان ماه در رفسنجان در حال برگزاری است.
انتهای پیام