حجتالاسلام حسین ابراهیمی در گفتوگو با ایسنا به مناسبت ولادت حضرت زینب(س) در خصوص جایگاه علمی ایشان اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در میان علمای ما بسیار صحبت شده ابعاد شخصیتی حضرت زینب کبری(س) است. ایشان از جمله افرادی هستند که در قیام عاشورا شرکت داشتند، اما بسیاری از افرادی که در ماجرای کربلا بودند از صحنهها و موقعیتهای دیگر زندگی آنها باخبر نیستند و باید گفت که مقام علمی حضرت زینب(س) به این صورت است که ایشان تربیت شده دامان وحی و شاگرد استادهایی مانند حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) بودند.
وی اضافه کرد: اما آنچه که ایشان را در موضوع مقام و رتبه علمی برتری میدهد، تدریس و طی کردن مراحل عادی علمی است. امام سجاد(ع) که خود انسان کامل، عالم غیب و معصوم هستند جملهای در مورد حضرت زینب(س) میفرمایند «أنتِ بِحَمدِ اللّهِ عالِمَةٌ غَیرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَیرُ مُفهَّمَةٍ؛ [ای زینب] تو، بحمدالله، عالمی هستی که نزد کسی تعلیم ندیدی و دانایی هستی که نزد کسی نیاموختی».
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: مقام علمی حضرت زینب(س) فراتر از یک تحصیل، تدریس، علمآموزی و مراتب معمولی رسیدن به مدارج علمی است که برای افراد دیگر دستنیافتنی است، زیرا ایشان دارای علم و فیض الهی و گنجینهای از علومی بود که از سوی خدا به او رسیده که ما به آن علم لدنی میگوییم.
وی عنوان کرد: لقبهایی که حضرت زینب(س) دارند دارای معانی بسیار مشهوری هستند که شاید کمتر به آنها توجه شده و نشان دهنده شأن علمی حضرت زینب(س) است. یکی از آن لقبها عقیله بنی هاشم است. عقیله به زنی میگفتند که دارای مدارج بالای فهم، خردمندی و تعقل بوده است. عقیله از کلمه عقل گرفته شده است. عقیله بنی هاشم به معنای آن بانوی خردمندی که از بنی هاشم است. نکتههای مختلفی در مورد حضرت زینب (س) وجود دارد که شان بالای معرفتی و علمی ایشان را نیز بیان میکند.
ابراهیمی خاطرنشان کرد: حضرت زینب(س) در آن زمان دارای کرسی درس در کوفه بودند و بانوانی که به معارف علاقه داشتند پای درس ایشان مینشستند و از بحث تفسیر حضرت زینب(س) استفاده میکردند که این جزو مسائل تاریخی است و به صورت قطعی بیان شده است. اما در مورد شان اجتماعی و مقام حضرت زینب(س) جملههای مختلفی گفته شده اما کمتر به آن پرداختهاند این است که پیامبر خدا(ص) در مورد امام حسین(ع) فرمودند که «حُسَیْنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَیْنٍ حسین از من است و من از حسینم»؛ معنای حسین از من است مشخص بوده اما من از حسینم به این معناست که دین و نام پیامبر اکرم(ص) با قیام امام حسین(ع) جاوید شد و باقی ماند.
وی بیان کرد: جمله معروفی از امام حسین(ع) وجود دارد که در فضاهای عزاداری از آن استفاده میکنند «إن کانَ دین مُحَمَّداً لَمْ یَستَقِم الَّا بِقَتلی فَیاسُیُوف خُذینی اگر دین محمد جز با کشته شدن من باقی نمیماند، پس ای شمشیرها، مرا بگیرید. این جمله حاکی از همین شان امام حسین(ع) است.
بنابراین دین پیامبر (ص) با امام حسین (ع) باقی ماند و جاوید شد، اما این جمله ادامه دارد که کمتر اشاره میشود که قیام امام حسین (ع) با چه مسئلهای باقی ماند و جاوید شد. تمام تحلیلگران و علمای اهل دقت نسبت به مسائل تاریخی و معارف دینی میگویند که قیام امام حسین با حرکت حضرت زینب کبری (س) بود که باقی ماند و جاوید شد و پیام آن به همگان نیز منتقل شد.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: بنابراین دین پیامبر (ص) با حرکت حضرت زینب(س) باقی ماند و جاوید شد، زیرا اگر حرکت ایشان نبود قیام عاشورا باقی نمیماند و به اهداف خودش نمیرسید و اگر اینگونه است که امام حسین (ع) دین پیامبر(ص) را با حرکتشان جاوید کرد باید گفت که زینب کبری موجب این هدف بزرگ شد و این رسالت بزرگ را ایشان تکمیل کرد. حرکت بینظیر و تاریخی حضرت زینب کبری (س) بود که موجب شد دین پیامبر(ص) تا همیشه تاریخ باقی بماند.
انتهای پیام