رنگواره امید و شادی هدیه ‌جهادگران به مدارس

یک جهادگر گفت: پرقدرت‌ترین و جامع‌ترین فعالیت در راستای پرورش و تربیت نسل امروز فعالیت‌های جهادی است که کار تیمی، اطاعت‌پذیری، مسئولیت‌پذیری، نظم و برنامه‌ریزی را به آن‌ها می‌آموزد.

اردوهای جهادی نمونه‌ای شاخص از روحیه خدمت رسانی و کمک به هم‌نوعان است که جوانان بی مزد و منت در کنار یکدیگر و در سرمای زمستان و گرمای تابستان با گام‌هایی استوار به رفع تبعیض، نابرابری و رفع محرومیت هم‌وطنان خود می‌شتابند.

این اردوها بخش مهمی از توان و تمرکز خود را بر توانمندسازی، مهارت افزایی و آگاهی گروه‌های هدف در استان‌های سراسر کشور اختصاص می‌دهند. در کنار این حوزه، بخش زیادی از نیروی انسانی داوطلب در این اردوها به بهسازی مدارس و شرایط تحصیلی دانش‌آموزان مناطق محروم اختصاص می‌یابد.

چرا که عدالت آموزشی یکی از آرمان‌های امام و انقلاب اسلامی بوده که رهبر معظم انقلاب نیز همواره بر آن تاکید داشته است. این اردوها مجالی برای تجربه فعالیت جمعی، ایجاد روحیه جهادی و تقویت حس نوع دوستی است که جوانان ما باید تکلیف‌گرایانه در تقویت این روحیه و این سنت حسنه کوشا باشند.

طرح شهید عجمیان که با هدف بازسازی نسبی مدارس مناطق کم برخوردار آغاز شد، پس از گذشت ۲ سال از راه اندازی آن، امروزه الگویی موفق از مشارکت مردم در بهسازی مدارس کشور به شمار می‌رود.

به سراغ جهادگران فعال در طرح شهید عجمیان رفتیم تا از سختی‌ها و شیرینی‌های کار جهادی برای ما بگویند.

زینب جعفری، دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت و مسئول گروه جهادی مثل نصیبه در گفت‌وگو با ایسنا، به تشریح چگونگی ورود خود به عرصه جهاد و نحوه آغاز فعالیت این گروه جهادی پرداخت و اظهار کرد: از سال ۱۳۹۰ سابقه حضور در فعالیت‌های جهادی را دارم که در قالب تیم دانشجویی به مناطق کم برخوردار و روستاهای مازندران اعزام می‌شدیم.

وی ادامه داد: قبل از اجرای طرح جهادی شاداب سازی و رنگ‌آمیزی مدارس که به نام شهید روح‌الله عجمیان نامگذاری شده است؛ در قالب اعزام تیم‌های بسیج دانشجویی به روستاها، مدارس را رنگ‌آمیزی می‌کردیم و در واقع هدایت و فرآیند اجرایی کار را بر عهده داشتیم؛ اما در طرح شهید عجمیان برای اولین بار بود که گروه جهادی مثل نصیبه به صورت جدی طرح شاداب سازی را انجام داد.

جعفری گفت: هر کدام از اعضای گروه مثل نصیبه با مهارت‌های طراحی، گرافیک و نقاشی سابقه حضور در فعالیت‌های جهادی داشتند و در این سال‌ها با هم آشنا شده بودند؛ بنابراین تصمیم گرفتیم با شرکت در طرح شاداب سازی مدارس یک کار جهادی را به‌صورت منسجم دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا خدمت‌رسانی به جامعه دانش‌آموزی را انتخاب کردید، اظهار کرد: قبل از اجرای طرح شهید عجمیان سابقه فعالیت در بسیج دانش‌آموزی را داشتیم، برای دانش‌آموزان بسیجی علاقه‌مند به انجام کارهای تشکیلاتی، دوره برگزار می‌کردیم و لذا اردوهای جهادی را از دانش‌آموزان‌ آغاز کردیم که یک فضای سرشار از نشاط، امید و شادابی بود.

جعفری با بیان اینکه حضور در بین دانش‌آموزان شوق و انگیزه‌ انسان را برای فعالیت مضاعف می‌کند، گفت: با توجه به علاقه‌ای که به فضای دانش‌آموزی داشتیم این خواست خداوند بود که شرایط خدمت رسانی‌ در یک دبستان برای گروه ما فراهم شد.

این جهادگر با بیان اینکه هدف ما ترغیب دانش‌آموزان به تفکر و تعمق در موضوعات مختلف است، تاکید کرد: نشاط، سرزندگی و اطاعت‌پذیری دانش‌آموزان که از فطرت پاک کودکانه آن‌ها سرچشمه می‌گیرد سبب افزایش انگیزه ما برای تمرکز در حوزه دانش‌آموزی بود.   

وی یادآور شد: گروه جهادی ما بیشتر در حوزه جهاد تبیین با هدف رفع شبهات برای قشر نوجوان فعالیت دارد، به عنوان مثال؛ در ایام انتخابات با حضور در مدارس به رفع شبهات دانش‌آموزی اهتمام داشتیم؛ همچنین در برنامه‌های مناسبتی بازی‌های تشکیلاتی هیجان‌انگیز گروهی را در بین دانش‌آموزان اجرا می‌کنیم.

جعفری در ادامه گفت: حدود ۲۰ سال است که توفیق داشتم به عنوان یک بسیجی در تشکیلات جهادی فعالیت کنم و هدفم این بوده که بتوانم باری از دوش مردم بردارم و برای کشورم فردی مفید باشم.

وی ادامه داد: تفکر بسیجی را می‌توان اینگونه تعریف کرد که فرد از خودش بگذرد با این هدف که یک خلأ و کمبودی را در جامعه جبران کند و لذتی بالاتر از این نیست.

لذت‌ بخش‌ترین کار در این عالم خدمت به همنوعان است

این بانوی جهادگر یادآور شد: هر شخصی که حتی قدم کوچکی در راه کمک به مردم و جامعه بردارد  متوجه این احساس می‌شود که این انرژی مثبت و حال خوب به خود فرد باز می‌گردد و همین احساس باعث می‌شود با وجود سختی‌هایی که تجربه می‌کنیم کار جهادی را ادامه دهیم.

وی اضافه کرد: با توجه به تجربه‌های حاصل از فعالیت‌های فرهنگی، تشکیلاتی و اردوها به ویژه اردوی جهادی دانشجویی(هجرت)؛ آنچه از فعالیت‌های جهادی می‌آموزیم کار تشکیلاتی است و پس از آن آستانه صبر و تحمل ما بالاتر می‌رود، لذا در وهله اول رشد شخصیتی فرد را تکمیل می‌کند.

کار جهادی تمرین زندگی است

جعفری افزود: بزرگترین بازخورد و تجربه‌ای که فعالیت‌های جهادی به ویژه اردوها خواهند داشت، تمرین زندگی گروهی و از خودگذشتی است؛ دانش‌آموزان جهادی حل شدن در کار تشکیلاتی را یاد می‌گیرند و روحیه از خودگذشتگی و خستگی ناپذیری را در خود تقویت می‌کنند و این‌ها همه از برکات فعالیت‌های جهادی است.

این بانوی جهادگر بیان کرد: برای دعوت دیگران به مشارکت در فعالیت‌های جهادی تنها کافی است که از شخص بخواهیم برای یکبار آن را تجربه کند هر کسی که لذت اردوهای جهادی را بچشد خیلی سخت از این فضا دل می‌کند.

وی عنوان کرد: کار جهادی سراسر خاطره است؛ اما در طرح شهید عجمیان که ما امسال توفیق اجرای آن را داشتیم بهترین خاطره و آنچه در ذهنم باقی مانده است واکنش کادر مدرسه و دانش‌آموزان بعد از انجام رنگ‌آمیزی مدرسه بود.

جعفری تصریح کرد: در طرح شهید عجمیان سعی کردیم که همه طرح‌ها و دیوارنوشته‌ها با محتوای هویت ملی و در راستای رشد فردی و تقویت اخلاق باشد.

این بانوی جهادگر با بیان اینکه درخانواده‌ ما نگاه مشترکی به فعالیت‌های جهادی وجود دارد، اظهار کرد: اگر بانوان ما نقش‌آفرینی درست داشته باشند مطمئنا در انجام فعالیت‌ جهادی محدودیت نخواهند داشت؛ حضور بانوان ما در بسیاری از حوزه‌ها به ویژه گروه‌های جهادی فرهنگی و تربیتی به دلیل روحیات، صعه صدر و ارتباط گیری سریع ضرورت دارد.

سید حسین سیدی دیگر جهادگر فعال در طرح شادب سازی مدارس در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: شروع آشنایی و حضورم در طرح‌های جهادی با شرکت در امداد رسانی بسیج در سیل خوزستان بود و از آن زمان کار خودم را در طرح‌های جهادی آغاز کردم و به مناسبت‌های مختلف پروژه‌های فرهنگی، عمرانی و اجتماعی را انجام دادیم.

وی با بیان اینکه امسال برای دومین سال پیاپی توفیق شرکت در طرح شهید عجمیان را پیدا کردم، گفت: اجرای فرامین و تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص فعالیت‌های جهادی مهم‌ترین انگیزه ما برای خدمت رسانی به مردم و محرومیت زدایی است و همین سبب شده تا امروز توانستیم در این عرصه ثابت قدم باشیم.

خودسازی، مهم‌ترین برکت فعالیت‌های جهادی

سیدی یادآور شد: فعالیت‌های جهادی به ویژه در عرصه جوان و نوجوان برکات زیادی دارد؛ شخص با حضور در این عرصه علاوه بر تقویت خودشناسی به شناخت و ارتباط صحیح با جامعه خود دست پیدا می‌کند لذا بزرگترین موفقیت برای جهادگران خودسازی است.

وی تمرین از خودگذشتگی و ایثار را از دیگر برکات فعالیت‌های جهادی به ویژه برای جوانان دانست و گفت: باعث افتخار است که بتوانیم جوان و نوجوانی که امروز اسیر فضاهای مجازی و حقیقی مختلف شده را از این بند رها کنیم و پای کار خدمت رسانی حاضر شود.

عرصه جهاد، ثمره‌ای جزء امیدآفرینی در جامعه نخواهد داشت

این جهادگر گفت: زمانی که جوانان ما در خلال فعالیت‌های جهادی یک کار جمعی را رقم بزنند و در خلال آن به خودشناسی برسند، ثمره‌ای جزء امیدآفرینی در جامعه نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: اقدامات فرهنگی و تربیتی در قالب‌های مختلف انجام می‌شود اما پرقدرت‌ترین و جامع‌ترین فعالیت در راستای پرورش و تربیت نسل امروز فعالیت‌های جهادی است که کار تیمی، اطاعت‌پذیری، مسئولیت‌پذیری، نظم و برنامه‌ریزی را به آن‌ها می‌آموزد.

سیدی با بیان اینکه بهترین عرصه برای خدمت به محرومین جامعه اردوهای جهادی است، ادامه داد: طرح شهید عجمیان یکی از معدود برنامه‌هایی بود که هر زمان با دوستان تماس گرفتیم استقبال کردند و حضور داشتند و این مسئله نشان می‌دهد که عرصه خدمت، همواره به روی همگان باز و پر تقاضا است.

فعالیت‌های جهادی و محرومیت زدایی در قم به اینجا ختم نمی‌شود و طیف گسترده‌ای دارد در همین رابطه با حسن ضیایی مدیر حرکت‌های جهادی استان قم به گفت‌وگو پرداختیم تا به ما بگوید که چگونه جهادگران ما با ازخودگذشتگی خودشان را وقف خدمت رسانی به مردم می‌کنند.

وی اظهار کرد: طرح شهید سید روح الله عجمیان به علت اینکه ایشان در فعالیت‌های جهادی حضور داشتند و نوع فعالیتشان گچ کاری بوده به نام این شهید مزین شده است.

ضیایی اضافه کرد: در سال گذشته در استان قم ۲۵۰ مدرسه بهسازی و شاداب سازی شد؛ امسال نیز در یک بازده زمانی حدود ۳ هفته‌ای بعد از اربعین بیش از ۱۵۰ گروه جهادی اقدام به تعمیر و بهسازی حداقل ۱۰۰ مدرسه و با محوریت و اولویت مدارس مناطق کمتر برخوردار استان کردند.

فعالیت ۷۰۰ گروه جهادی در قم

وی افزود: در استان قم ۱۱۸۰ گروه جهادی در سامانه اطلس ثبت شدند که از این میزان حدود ۷۰۰ گروه فعال هستند و در فعالیت‌های نوروزی و تابستانی امسال که ایام فراغت افراد محسوب می‌شود ورود کردند و فعالیت‌هایی را در عرصه‌های مختلف داشتند.

ضیایی اظهار کرد: گروه‌های جهادی استان در ۱۳ عرصه عمرانی، فرهنگی، سلامت و بهداشت، کمک‌های مومنانه، تعمیر لوازم خانگی خانواده‌ها نیازمند، جهاد تبیین و رسانه فعالیت می‌کنند.

وی یادآور شد: امسال پویش‌های مختلفی را گروه‌های جهادی اجرا کردند یکی از این پویش‌ها بنای همدلی «تعمیر و مرمت منازل نیازمندان» بود که در استان قم ۱۱۳ منزل در طول سال جاری هدف گذاری شد که تا امروز بیش از ۱۰۰ منزل تعمیر شده است.

ضیایی سقف مهربانی را از دیگر پویش‌های جهادی معرفی کرد و گفت: در این طرح با استفاده از ظرفیت بسیج سازندگی در تامین ایزوگام سقف منازل مستمندان ایزوگام می‌شود.

مدیر حرکت‌های جهادی استان قم گفت: پویش دیگری که فعالین در بسیج سازندگی تابستان امسال اجرا کردند، تهیه و تامین لوازم التحریر و کیف و کفش برای دانش آموزان نیازمند و کمتر برخوردار بود که بیش از ۷۰ هزار بسته بین نیازمندان توزیع شد.

وی تاکید کرد: حضور در اردوهای جهادی و خدمت‌رسانی به گسترش عدالت و پیشرفت مناطق محروم کمک می‌کند و بسیار موثر است و بسیاری از کارهایی که دستگاه‌های اجرایی و نهادها امکان انجام آن را ندارند با ظرفیت مردمی دو چندان می‌شود و امکان اجرا پیدا می‌کند.

ضیایی تصریح کرد: هدف اصلی و در واقع فایده از برگزاری اردوهای جهادی برای خود شخص جهادگر مترتب می‌شود؛ یعنی جهادگری که در عرصه‌های سازندگی شرکت می‌کند فارغ از اینکه خدمتی را به جامعه هدف ارائه  می‌دهد فرد به لحاظ شخصیتی رشد می‌کند.

وی عنوان کرد: بسیاری از ویژگی که در بین جهادگران می‌بینیم ویژگی‌هایی است که در بین رزمندگان وجود داشت، از لحاظ رفتار و اخلاص در عمل فعالین در عرصه کارهای جهادی نزدیک به فضای رزمندگان در دفاع مقدس هستند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۶ آبان ۱۴۰۳ / ۲۰:۵۱
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403081612465
  • خبرنگار : 50455