به گزارش ایسنا، علی اکبر حدادی هرندی، معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در سومین رویداد صنعت، دانشگاه، راه اشتغال (صدرا) دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال با اشاره به عدم تطابق مهارتهای فارغالتحصیلان با نیازهای بازار کار گفت: در کنار طراحی دورههای آموزشی برای تقویت مهارتهای نرم، اجرای برنامههای کارآموزی مؤثر، همکاری با صنعت، باعث آموزش آداب و رسوم محیط کار و ارتقای اخلاق حرفه ای در بین جوانان آماده به کار خواهد شد.
هرندی با تاکید بر توجه به آینده و نسل آلفا (متولدین سال 2010 به بعد)، که تحت تأثیر فناوری و تغییرات اجتماعی قرار دارد، گفت: این نسل با فناوریهای هوشمند بزرگ شده و شیوه یادگیری تعاملی و مبتنی بر بازی را ترجیح میدهد، بنابراین از اکنون بر انطباق نظام آموزشی مهارتی با این نسل برنامه ریزی کرد.
وی ادامه داد: خلاقیت و نوآوری بالا و حساسیت این نسل به مسائل اجتماعی و محیط زیست از ویژگیهای بارز آنها به شمار می رود. بنابراین نظام آموزش رسمی و مهارتی باید به ادغام فناوریهای نوین، آموزش مهارتهای نرم و یادگیری مبتنی بر پروژه توجه کند. با فراهم کردن فرصتهای تجربی و کارآموزی، این نظام میتواند نسل آلفا را برای چالشهای آینده آماده کند و مهارتهای لازم برای موفقیت در دنیای در حال تغییر را به آنها بیاموزد.
معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه ۲۵ درصد از شاغلان کشور در بخش ساختمان، مسکن و حمل و نقل فعالیت میکنند، در حالی که بیش از یک میلیون جوان ۲۰ تا ۲۹ ساله بیکار هستند، بر ضرورت ایجاد فرصتهای شغلی جدید در این حوزهها تأکید کرد و گفت: با توجه به سهم بیش از ۳۱ درصدی این بخش از تولید ناخالص ملی، ایجاد فرصتهای شغلی مرتبط با فناوریهای نوین و ارائه آموزشهای مهارتی و تخصصی برای کاهش بیکاری جوانان را امری ضروری است.
به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، هرندی افزود: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اجرای بیش از ۳۸۰ هزار نفر ساعت آموزش در یکسال اخیر، به عنوان نهادی پیشرو در تحقیق و توسعه، با شناسایی نیازها و چالشهای صنعت راه، مسکن و شهرسازی، به دنبال ایجاد پل ارتباطی میان دانشگاهها و صنایع برای انتقال دانش و فناوری و بهبود کیفیت آموزش و اشتغال در این حوزه است.
انتهای پیام