بیش از یک ماه از اخبار عبور خط ۲ مترو شیراز در جوار حافظیه و احتمال بروز خطر برای این بنای تاریخی میگذرد. تاکنون اخبار و سوژههای زیادی در این رابطه منتشر شده است. پیش از این مدیرکل میراث فرهنگی فارس از توقف پروژه خط ۲ مترو شیراز در کنار حافظیه خبر داده بود.
حتی چند هفته پیش نیز یک تیم از پژوهشگران پژوهشگاه میراث فرهنگی از ایستگاه خط ۲ مترو شیراز در کنار حافظیه بازدید کردند و بنا شد بعد از انجام کارشناسیهای دقیق، نتایج آن را اعلام کنند.
علیرغم اینکه اعلام شده بود، پروژه خط ۲ مترو شیراز در کنار حافظیه متوقف شد اما باز هم اخباری مبنی بر اینکه یک خط دیگر از مترو در کنار حافظیه مشغول به کار است، در فضای مجازی منتشر شد. به همین دلیل دوباره به سراغ مسئولان شهری رفتیم تا در این رابطه پاسخ آنان را بگیریم.
سرپرست سازمان حمل ونقل ریلی شهرداری شیراز در گفتوگو با خبرنگار ایسنا گفت: دستگاه مکانیزهای که در تونل قرار دارد و برای حفاری استفاده میشود اگر خاموش شود نمیتواند فشار را حفظ کند لذا افت فشار خواهد داشت و افت فشار باعث نشست زمین خواهد شد. بنابراین نیم ساعت در روز این دستگاه روشن و فعال میشود تا افت فشار صورت نگیرد.
علی کلانتری مزرعه نو ادامه داد: هماهنگیهایی با میراث فرهنگی صورت گرفته تا روزی نیم ساعت دستگاه روشن میشود اما حفاری متوقف شده است.
وی در عین حال این نکته را یادآور شد که با بررسیها و جلساتی که انجام شده تاکنون نظرات در مورد فاز ۲ خط مترو حافظیه مثبت بوده است.
کلانتری مزرعه نو افزود: جلساتی برگزار خواهد شد و هماهنگیهایی بین مجموعه میراث فرهنگی و شهرداری انجام خواهد گرفت و پیوستهای فنی افزوده خواهد شد. البته در این پروژه مشکل فنی وجود ندارد و تمام ملاحظات در نظر گرفته شده است.
رضا محمدیان، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز نیز در گفتوگو با خبرنگار ایسنا در خصوص آبگرفتگی در خط مترو بیان کرد: خط ۲ مترو حافظیه که تا سعدیه ادامه خواهد داشت فعلاً متوقف است و منتظر نظر و جواب نهایی میراث فرهنگی هستیم که در صورت مثبت بودن، این خط در ۲ سال آینده به بهرهبرداری خواهد رسید اما فعلاً حفاری صورت نمیگیرد.
مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان فارس نیز در گفتوگو با خبرنگار ایسنا در خصوص فاز ۲ مترو که از نزدیکی حافظیه میگذرد، بیان کرد: کارشناسان ذیربط در مجموعه پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور از این تونل و محدوده آن بازدید میدانی کردند و شهرداری شیراز تمامی مطالعات و اسناد را در اختیار میراث فرهنگی گذاشته است. کارهای کارشناسی با دقت در حال انجام است و مبتنی بر کار کارشناسی تصمیمگیری و اعلام نظر خواهیم کرد.
محمد ثابت اقلیدی تصریح کرد: بررسیهای اولیه حاکی از آن است که تونلها در عمق ۲۶ متری زمین است و اساساً با آثاری که در مجموعه حافظیه است هیچ برخوردی ندارد.
وی ادامه داد: بررسیها حاکی از این است که قبرستان تاریخی که در مجموعه حافظیه وجود دارد در ۶ متری است و تونل ۲۰ متر با این محور فاصله دارد.
ثابت اقلیدی با بیان اینکه در اقتصاد یک مولفه کلیدی به نام دسترسی وجود دارد، گفت: برای رسیدن به این مولفه باید دسترسیها تسهیل شود و اگر موازین و مقررات رعایت شود مترو به عنوان یک ابزار دسترسی میتواند در صنعت گردشگری و اقتصاد تاثیرگذار باشد، بنابراین در صورتی که ملاحظهای وارد نشود و آثار در معرض تهدید نباشند با مترو موافقت خواهد شد.
انتهای پیام